مقام سابق امنیتی رژیم صهیونیستی:

خروج آمریکا از سوریه هشدار خطرناکی برای تمام متحدان منطقه‌ای است

کدخبر: 2303146

مشاور پیشین امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از سوریه هشداری خطرناک برای متحدان این کشور در منطقه است، گفت، این تصمیم راه را برای حضور نیروهای ترکیه‌ای و ایرانی در سوریه باز می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه واکنش‌های منفی مقامات رژیم صهیونیستی به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نظامیان خود از سوریه، این بار سرلشکر «یاکوف عمیدرور» مشاور پیشین امنیت داخلی تل‌آویو، این تصمیم واشنگتن را به‌مثابه «پرچم سرخ» و هشداری جدی برای این رژیم توصیف کرد.

عمیدرور در مصاحبه تلفنی با مجمع موسوم به «کنگره یهودیان آمریکا» با هشدار درباره عقب‌نشینی آمریکا از سوریه، گفت که این تصمیم نه تنها شبه‌نظامیان کُرد را به خطر می‌اندازد بلکه ترکیه را تقویت کرده و پیام‌های آزاردهنده‌ای برای متحدان واشنگتن در منطقه دارد.

به نوشته وبگاه «عروتص شوع» وی ضمن اشاره به پیچیدگی موازنه قدرت در عرصه سوریه، خروج آمریکا را به نفع ایران دانسته و گفت: «این تصمیم آمریکایی‌ها یعنی تمام مناطق کُردی (سوریه) در معرض تهدید ترکیه قرار خواهد گرفت. و سوال اینجاست که آیا این تصمیم برای خاورمیانه خوب است یا بد؟»

این ژنرال بازنشسته صهیونیست با ارتباط دادن خروج آمریکا از سوریه و تعجیل ترکیه برای ورود به این کشور، مدعی شد: «هرچه ترک‌ها بیشتر داخل سوریه باشند، (بشار) اسد (رئیس‌جمهور سوریه) کمتر تمایل خواهد داشت که ایرانی‌ها را محدود یا بیرون کند، زیرا توازنی بین این نیروها وجود دارد و البته ما نمی‌دانیم که واکنش روس‌ها چه خواهد بود».

عمیدرور با بیان اینکه این عقب‌نشینی ناگهانی آمریکا، متحدانش در منطقه که آمادگی تنها ماندن نداشتند را غافلگیر می‌کند، توضیح داد: «این برای متحدانی که نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند، بسیار بد است... دیگر متحدان مانند کُردها و برخی کشورهای عربی اکنون مستأصل شده و نمی‌دانند چگونه واکنش نشان دهند».

وی با ادعای اینکه ایران در پس تمام چالش‌های پیش‌رو در منطقه است، افزود: «که شامل تهدید حزب‌الله لبنان و دولت سوریه علیه اسرائیل نیز می‌شود».

ژنرال عمیدرور با ابراز خرسندی و خوش‌بینی از نزدیک‌شدن روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، مدعی شد که این همکاری‌ها برای مقابله با ایران است: «در خاورمیانه کنونی، کشورهای عربی فهمیده‌اند که به نفع خودشان است - نه نفع فلسطینی‌ها یا اسرائیلی‌ها - که روابط متفاوتی با اسرائیل داشته باشند».

این در حالی است که دولت آمریکا هفته گذشته به صورتی غیرمنتظره اعلام کرد ظرف دو تا سه ماه آینده تمام نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج و حملات هوایی در این کشور را هم پایان می‌دهد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ابتدا گفت دلیل این تصمیم تحقق هدف شکست داعش است، اما پس از آن در توییت تازه‌ای گفت مبارزه با داعش وظیفه آمریکا نیست و این ایران، روسیه و سوریه هستند که به عنوان «دشمنان محلی داعش» باید با این گروه تروریستی مبارزه کنند.

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس از آن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا روز 28 آذر، اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد و آنکارا نیز بلافاصله از تدارکات برای حمله نظامی به شبه‌نظامیان کُرد در شرق رودخانه فرات خبر داد. آمریکایی‌ها و ترکیه‌ای‌ها بدون مجوز دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: