حجت‌الاسلام دانشمند: فاطمیه باید به ما سبک زندگی بیاموزد

کدخبر: 2303242

حجت‌الاسلام دانشمند می‌گوید ایام فاطمیه باید ایامی برای ارتقای سبک زندگی اسلامی باشد.

- اخبار فرهنگی -

حجت السلام شیخ مهدی دانشمند در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا با بیان اینکه حضرت زهرا(س) به مثابه کعبه است که باید حول معرفت او گشت، گفت: ما نباید تنها به روضه اکتفا کنیم. این نکته باید برایمان جلب توجه کند که حضرت زهرا(س) به وسط کوچه آمد، کمربند علی(ع) را گرفت و گفت اجازه نمی دهم امامم را بدون عمامه به مسجد ببرید. ایشان کتک خورد، اما کمربند علی را رها نکرد. این مسئله گویای معرفتی عمیق در باب امامت است. این بانوی بزرگوار به ما می گوید باید تا پای جان در خدمت امام زمان خود باشی.

فاطمیه باید بر اخلاق ما تأثیر بگذارد

وی با اشاره به الگوگیری از حضرت فاطمه(س) در سبک زندگی گفت: فاطمیه می تواند کل سال ما را تحت تأثیر قرار دهد. فاطمیه باید به ما درس همسرداری، تربیت صحیح فرزند، مردم داری، دیانت و عبودیت بیاموزد. متأسفانه نگرش ما به فاطمیه صرفاً گریه و عزداری است بلکه باید از گریه و عزاداری در راستای معرفت افزایی استفاده کنیم. گریه ای که با فهم و معرفت همراه باشد مطلوب دین اسلام است. اینکه رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند رزق سال خود را از فاطمیه می گیریم مبتنی بر همین نگرش معرفتی است.

حدیث کساء حاوی بیش از 70 پیام تربیتی اخلاقی است

حجت الاسلام دانشمند افزود: ما فقط به پوسته فاطمیه آویزان شدیم، به همین دلیل فاطمیه گذر می کند، اما اخلاق و رفتار ما تغییر نمی کند، آمار طلاق گسترده می شود، انحرافات فرهنگی افزایش می یابد. در همین حدیث کساء که نقل مجالس شیعیان است، بیش از 70 پیام تربیتی اخلاقی در زمینه برخورد والدین با فرزندان و بالعکس وجود دارد. آنجا که حضرت زهرا(س) خطاب به فرزندان خویش می فرمایند "ای نور دیدگان من، ای میوه دل من». همچنین در این روایت شریف مشاهده می کنیم چقدر رسول الله و حضرت زهرا(س) حرمت یکدیگر را حفظ می کنند. ما اگر حتی مفاتیح الجنان را نداشتیم و فقط به معارف این حدیث عمل می کردیم، بسیاری از معضلاتمان حل می شد.

وی با تأکید بر اینکه مداحان و منبری های ما در فاطمیه باید ابعاد تربیتی فاطمه(س) را باز کنند و فقط به آسیب دیدن ایشان اشاره نکنند، افزود: چرا نباید از صبر حضرت زهرا(س) بگوییم و الگوی صبرمان را از ایشان دریافت کنیم؟ اینکه حضرت سه روز روزه گرفتند و غذای سه روز خود را به مسکین و یتیم و اسیر دادند، باید جلب توجه کند.

حرکت حضرت زهرا(س) حرکتی دینی سیاسی بود

حجت الاسلام دانشمند در معرفی فلسفه گریه گفت: چرا دشمن این قدر روی گریه ما حساس است؟ چرا دشمن سعی داشت در ماجرای کربلا جلوی گریه اهل حرم را بگیرد؟ چرا زین العابدین(ع) جلسه روضه برگزار کرد؟ به دلیل آنکه گریه تمام افکار و قلوب مردم را تحت تأثیر قرار می دهد و به سوی منشأ اصلی که همان عترت(ع) است سوق می دهد. از این جهت نفس روضه اهل بیت(ع) سیاسی است. حتی امام محمد باقر(ع) به فرزندشان امام جعفر صادق(ع) وصیت کردند 10 سال در منا برایشان روضه برگزار شود. چرا در منا باید برگزار شود؟ چون جنبه عمومی دارد.

علت سکوت امام علی(ع) پس از غصب خلافت در بیان حضرت زهرا(س)

وی با انتقاد از برخی هیئات مذهبی گفت: هیئاتی وجود دارند که به مسائل سیاسی و اجتماعی روز احاطه ندارند. هیئتی که در آن زمانه را نشناسند و تبیینی از تکالیف امروز نداشته باشند، پوسته اش روضه است و هیئت تراز اسلام نیست. البته این را هم در نظر بگیریم برخی هیئات هم ممکن است به افراط کشیده شوند و صرفاً مباحث سیاسی و اجتماعی را طرح کنند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: