افزایش ظرفیت دفن اموات تا ۱۵ هزار قبر در تهران تا پایان سال ۱۴۰۲

کدخبر: 2303245

اعضای شورای شهر تهران در ماده ۶۱ لایحه برنامه ۵ ساله سوم شهر تهران، بندی را تصویب کردند که در این بند به آمادگی شهرداری تهران در مقابل انواع سوانح و بحران‌های طبیعی و افزایش دفن اموات تا ۱۵ هزار قبر تا پایان سال برنامه (۱۴۰۲) اشاره شده است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ اعضای شورای شهر تهران در ادامه بررسی مواد لایحه برنامه 5 ساله سوم شهر تهران در نوبت عصر، به بررسی ماده 61 از این لایحه پرداختند.

در ماده (61) این لایحه آمده است: شهرداری موظف است به منظور دفن اموات در شهر و ارائه خدمات مناسب به شــهروندان و همچنین افزایــش ظرفیت دفن برای مواقع اضطــراری و پیش بینی اقدامات زیر را انجام دهد:

1. براســاس مطالعات انجام شده و مکان های تعیین شــده برای توسعه آرامستان ها و تملک آنها نسبت به تهیه یک برنامه عملیاتی در سال اول اقدام و در طول برنامه به اجرا درآورد 2. به منظور آمادگی در مقابل انواع سوانح و بحران های طبیعی به ویژه زلزله در راستای تکمیل ظرفیت های تعیین شده در برنامه 5 ساله دوم شهرداری قبور جدید را جهت دفن اموات تا 51 هزار قبر تا پایان برنامه افزایش دهد 3. نسبت به ساماندهی آرامستان های موجود در درون شهر با هماهنگی دستگاه های اجرایی و نهادهای مرتبط و امکان سنجی دفن اقدامات لازم را بعمل آورد 4. به منظور افزایش سرعت و کیفیت خدمات نسبت به توسعه زیرساخت های خدمات الکترونیکی و هوشمندسازی و همچنین تامین تجهیزات مورد نیاز اقدام نماید 5. بررســی وضعیت آرامســتان ها و ارائه لایحه ســاماندهی و بهبــود وضعیت کالبدی آرامستان های واجد ارزش میراثی و فرهنگی در سال نخست برنامه.

اعضای شورای شهر تهران با 16 رای به این ماده رای دادند.

ماده (62) از دیگر مواردی بود که اعضای شورای شهر تهران در نوبت عصر جلسه شورا به آن پرداختند.

در این ماده شــهرداری موظف اســت، به منظور حفظ ذخایر زیســتی و تقویت شبکه اکولوژیکی کلانشــهر تهــران ضمن حفاظــت و جلوگیری از تخریب فضاهای ســبز و رودره ها و عرصه های طبیعی شــهر و اراضی ارتفاعات جنوبی البرز، نسبت به ایجاد و توسعه فضاها و محورهای سبز در شهر اقدام کند و با اجرای مصوبه ثبت میراث طبیعی شهر نسبت به شناسایی دقیق این ذخایر و اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت و ارتقاء کمی و کیفی آنها در قالب برنامه های احیاء و ساماندهی رودخانه های شهر، بهسازی، حفاظت یا قلع مستحدثات یا کاربری های متجاوز به حرائم طبیعی به ویژه روددره ها، دامنه جنوبی البرز، حریم شــهر و لکه های سبز اقدام و در سال نخســت برنامه طرح ویژه ساماندهی شن چاله های واقع در حریم روددره ها و جلوگیری از ادامه فعالیت کارخانجات شن و ماسه واقع در محدوده های حساس و پرخطر را تدوین و پس از تصویب شورا به اجرا درآورد همچنین در راســتای تحقق ســند چشــم انداز طرح جامع تهران با رویکرد حفاظت ساماندهی و ارتقاء کیفیت محیطی نســبت به تدوین برنامه عملیاتی احیای ساختار و میراث طبیعی شــهر و پیرامون آن، در شش ماه نخست برنامه اقدام و جهت تصویب به شورا ارائه نماید و در مطالعات طرح به احیای کوهپایه ها، روددره ها، شبکه قنوات، فضای ســبز و باغات، اماکن واجد ارزش تاریخی و طبیعی، روســتاهای حریم، منابع آب های سطحی و منابع چهارگانه محیط زیست توجه شود.

اعضای شورای شهر تهران با برخی از اصلاحات در ماده 62، با 17 رای به این ماده رای دادند.

سپس اعضای شورای شهر تهران به بررسی ماده (63) از لایحه برنامه 5 ساله سوم شهر تهران پرداختند.

در این ماده آمده است: شهرداری موظف است برنامه طرح جامع فضای سبز شهر با محورهای زیر توسط سازمان بوستان ها و نظارت علمی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تدوین و تا پایان سال دوم برنامه، جهت تصویب به شورا ارسال کند:

1 .شــناخت و تحلیل گونه های گیاهی وضع موجود تهــران 2 . تحلیل و انتخاب الگوی بهینه شبکه آبی زیرسطحی و روسطحی 3 . شناسایی و انتخاب الگوی بهینه گونه های گیاهــی مبتنی بر اقلیم تهران 4 . تعیین اســتراتژی های فضای ســبز درون شــهری و پیراشــهری 5 .تعیین و ســهم بندی روش های نوین آبیــاری 6 .بهبود کیفیت فضاهای ســبز، توسعه متوازن فضای سبز شهری، منطقه ای، ناحیه ای و محله ای 7 .بومی سازی فن آوری توسعه فضای سبز املاک برای شهر با تأکید بر تأمین منابع آبی از محل پساب ساختمان 8 .شناسایی عرصه های جدید و توسعه کمی و کیفی فضاهای سبز شهری در شهر 9 . هویت بخشــی و بهبودکارکرد بوستان های شهر 10.راهکارهای اجرایی جهت جلب مشارکت شهروندان در توسعه و نگهداری فضاهای سبز شهر 11 . تثبیت بوستان ها و ارائه راهکار به شــورای عالی معماری و شهرســازی و G و فضاهای ســبز و پهنه هــای کمیسیون ماده 5، جهت جلوگیری از ارائه هرگونه پیشنهاد که موجب کاهش فضاهای سبز می گردد تبصره 1: تا پیش از تصویب طرح جامع فضای ســبز، شــهرداری موظف است نسبت به بازپیرایی، توســعه کیفی و متوازن فضای ســبز، ارتقای بهره وری آب و عدم انتخاب گونه های نامتناسب با اقلیم اقدام نماید تبصره 2: تا پیش از تصویب طرح جامع فضای سبز، شهرداری موظف است بازپیرایی تجهیز و نگهداری کمربند ســبز شهر را مبتنی بر سیاست های طرح جامع شهر تهران ادامه دهد. تبصره 3: گزارش ها و روند اجرایی طرح جامع فضای ســبز شــهر می بایست به صورت دوره ای به شورا ارسال گردد

این ماده با 17 رای به تصویب رسید.

اما اعضای شورای شهر تهران در ادامه بررسی ماده 64 را در دستور کار خود قرار دادند.

در این ماده (64) شهرداری موظف است در برنامه سوم نسبت به کاهش موثر مصرف ظروف یکبار مصرف در شهرداری و سازمان ها و شرکت های تابعه اقدامات زیر را انجام دهد:

1 .منع استفاده از ظروف یکبار مصرف در شهرداری و سازمان ها و شرکت های تابعه در طی برنامه پنج ساله سوم 2 .شناسایی وضع موجود مصرف کیسه های پلاستیکی و کاهش 20 درصدی مصرف در فروشگاه های شهروند و میادین میوه و تره بار و ایجاد ساز و کار جایگزینی با کیسه های پارچه ای

احمد مسجد جامعی پیشنهاد حذف ماده 64 را داد که اعضای شورای شهر تهران با حذف آن مخالفت کردند و در نهایت این ماده با 17 رای موافق به تصویب رسید.

معامله رأی در صحن شورای شهر تهران

تصویب 30 ماده از برنامه سوم توسعه شهر تهران در صحن علنی شورای شهر تهران

شورای شهر تهران| تصویب کلیات لایحه برنامه 5 ساله سوم توسعه شهرداری

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: