رئیس شورای تامین دام کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رفع ممنوعیت صادرات دام زنده عاملی موثر در کنترل قاچاق/ نرخ کنونی دام زنده واقعی نیست

کدخبر: 2303546

پوریان گفت: قاچاق دام نتیجه ممنوعیت صادرات دام زنده است که باید هر چه سریع‌تر از سوی مسئولان ذی ربط آزاد شود.

منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به رفع ممنوعیت صادرات دام زنده اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان حوزه دام بر این باورند که قاچاق نتیجه ممنوعیت صادرات دام زنده است که باید هر چه سریع تر از سوی مسئولان ذی ربط آزاد شود.

وی افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز در ماه های اخیر، ازدیاد تقاضا از سوی کشور های عربی موجب شد بخش قابل توجهی دام زنده به صورت غیر قانونی از مرز های کشور خارج شود که این امر بر کمبود دام در میادین و افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار دامن زد، درحالیکه رفع ممنوعیت صادرات دام در ازای تعرفه و واردات یک کیلو گوشت در ازای صادرات دو کیلو دام زنده می تواند در کنترل بازار بسیار موثر باشد.

پوریان با اشاره به اینکه نوسان نرخ ارز در ماه های اخیر بر گرانی تمامی کالا ها دامن زد، بیان کرد: بازار دام زنده و گوشت قرمز از نوسان نرخ ارز در ماه های اخیر بی نصیب نماند چرا که به دلیل جذابیت صادرات، بسیاری از قاچاقچیان اقدام به خروج غیرقانونی دام از مرز های کشور کردند.

رئیس تامین کنندگان دام زنده با اشاره به اینکه مشکلی در تولید دام نداریم، گفت: این درحالی است که قاچاق بی رویه دام از مرز های کشور منجر به کمبود دام زنده و افزایش قیمت گوشت در بازار شده است.

بیشتر بخوانید: واردات دام زنده تنها برای دستگاه حاکمیتی آزاد شد/امکان جلوگیری از قاچاق دام از مرزهای کشور وجود ندارد

وی نرخ کنونی هر کیلو دام زنده در میادین را ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: البته نرخ واقعی دام در دامنه ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان است که انتظار می رود با واردات دام زنده به منظور تنظیم بازار به این نرخ برسیم.

پوریان با اشاره به اینکه واردات دام زنده تاثیر بسزایی در کاهش قیمت و کنترل بازار دارد، بیان کرد: با توجه به گرانی های اخیر در بخش گوشت قرمز قرار است که ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار راس دام زنده از رومانی وارد کشور شود تا کمبود های عرضه در این بخش جبران شود.

رئیس تامین کنندگان دام زنده در پایان با اشاره به اینکه هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان در عمده فروشی ها عرضه می شود، تصریح کرد: بر این اساس گوشت شقه گوسفندی با نرخ ۷۰ تا ۷۱ هزار تومان در خرده فروشی ها توزیع می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: