فارس من|

گذر از هفت‌خان رستم برای سرباز معلمی/ پس از ۲ سال معلمی؛ تو را بخیر و ما را به سلامت

کدخبر: 2304054

او چند سال‌ پیش سربازمعلم بود اما هنوز با یادآوری خاطره معلمی‌اش، چشمانش برق می‌زند، می‌گوید: «روز آخر که باید از بچه‌ها جدا می‌شدم هم من گریه می‌کردم و هم آنها؛ حاضر بودم رایگان همانجا بمانم اما از آنها جدا نشوم اما گفتند که قانونی نیست و باید برگردم».

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: سالیان سال است که آموزش و پرورش کشور از عدم توازن نیروی انسانی در سطح کشور و همچنین کمبود نیروی انسانی در مناطق محروم رنج می‌برد.

این موضوع موجب شده است که دستگاه تعلیم و تربیت برای حل مشکل نیروی انسانی، در کنار ردیف‌های استخدامی که از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و آزمون استخدامی، انجام می‌شد، به مُسکن‌های موقتی نیز روی آورد.

از جمله این مُسکن‌ها، سربازمعلمان هستند؛ جوانان علاقه‌مندی که دوران سربازی خود را در منطقه‌ای محروم به عنوان سربازمعلم مشغول به خدمت می شوند و پس از پایان دوره سربازی، جای خود را به فرد دیگری می دهند.

* پس از ۲ سال خدا می‌داند جدایی چقدر سخت بود

رضا یکی از جوانانی است که به مدت 2 سال سربازمعلم بوده است؛ وی گفت: ۲ سال معلمی در یک روستای دور افتاده که با شهر، کیلومترها فاصله دارد، کار راحتی نیست؛ به خاطر صعب‌العبور بودن مسیر، مجبور بودم در روستا بمانم.

وی ادامه داد: روزهای اول، ارتباط‌گیری با دانش‌آموزان به راحتی انجام نشد؛ مدت‌ها گذشت تا پیچ و خم‌های شغل معلمی را پیدا کردم و تا آمدم از این تجاربم به خوبی استفاده کنم، دو سال تمام شد.

این جوان علاقه‌مند به شغل معلمی اضافه کرد: نه تنها من به این دانش‌آموزان انس گرفته بودم، آنها هم مرا دوست داشتند اما با پایان دوره سربازی، باید از آنها جدا می‌شدم و خدا می‌داند که چقدر سخت بود.

وی اضافه کرد: واقعا چرا باید فردی که تجربه کسب کرده است، کسی که دانش‌آموزان را دوست دارد، برود و دوباره فرد جدیدی آن هم بدون تجربه بیاید.

کیوان، یکی دیگر از جوانانی که دوره سربازی خود را به عنوان معلم گذرانده است، گفت: وقتی جوانی تصمیم می‌گیرد که به عنوان سربازمعلم دوره سربازی خود را بگذراند، دلیل اولش این است که شغل معلمی را دوست دارد.

وی ادامه داد: روز آخر که باید از بچه‌ها جدا می‌شدم هم من گریه می‌کردم و هم آنها؛ حاضر بودم رایگان همانجا بمانم اما از آنها جدا نشوم اما گفتند که قانونی نیست و باید برگردم.

* قانون و مقرراتی برای استخدام سربازمعلمان در آموزش و پرورش وجود ندارد

تعدادی از سربازمعلمان در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس خواستار «استخدام سرباز معلم‌ها» شدند و خبرگزاری فارس نیز این موضوع را پیگیری کرد.

یار محمد حسین‌بُر مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: استخدام تابع قوانین خاص خودش است و آموزش و پرورش در بحث استخدام از قوانین بالادستی مانند قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین‌نامه‌های سازمان اداری و استخدامی تبعیت می‌کند.

وی ادامه داد: قانون و مقرراتی در خصوص استخدام سربازمعلمان وجود ندارد و آموزش و پرورش نمی‌تواند به استخدام آنها اقدام کند.

حسین‌بُر اضافه کرد: تنها اقدامی که می‌توان برای این دسته از افراد داشت این است که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند و در صورتی که حد نصاب علمی را کسب کنند، در بخش مصاحبه در برخی آیتم‌‌ها، سوابق آموزشی آنها لحاظ می‌شود.

* سربازمعلمان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند/اختصاص امتیاز در مصاحبه

علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: اینکه چرا سربازمعلمان را استخدام نمی‌کنیم، به این دلیل است که بنای ما بر استخدام نیست و آموزش و پرورش تعهدی برای استخدام سربازمعلمان ندارد.

وی ادامه داد: خیلی از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها از نیروهای امریه سرباز استفاده می‌کنند ولی تعهدی برای استخدام وجود ندارد و فرد بعد از پایان دوره از آن دستگاه، منفک می‌شود.

الهیار ترکمن با بیان اینکه آموزش و پرورش موظف است براساس ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه جذب نیرو داشته باشد، گفت: جذب در آموزش و پرورش صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است که یا افراد دارای دیپلم در کنکور شرکت می‌کنند و دوره دانشگاهی را در این دانشگاه‌ها را طی می‌کنند یا بر اساس ماده ۲۸، فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده و دوره یک‌ساله مهارت‌آموزی را طی می‌کنند؛ بر این اساس امکان جذب سربازمعلمان پس از پایان دوره تعهد خدمت نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا به‌رغم اینکه این افراد تجربه کسب می‌کنند اما از تجربه آنها استفاده نمی‌شود؟»، گفت: سربازمعلمانی که علاقه‌مند هستند در آموزش و پرورش استخدام شوند، در آزمون استخدامی این وزارتخانه شرکت کنند و اگر این افراد در آزمون کتبی حد نصاب نمره را کسب کنند، قطعاً در مصاحبه برای آنها امتیاز درنظر گرفته می‌شود.

* هفت خان رستم را طی کردیم تا امریه آموزش و پرورش شدیم

پس از انتشار این مصاحبه‌ها، سربازمعلمان تعدادی سؤال از علی الهیار ترکمن معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش پرسیدند:

آقای علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در قسمتی از پاسخ خودشان سربازمعلمان را با دیگر امریه‌های سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها مقایسه کردند و پاسخ دادند که هیچ کدام تعهدی بر استخدام ندارند؛ بله هیچکدام تعهدی ندارند اما سازمان‌های دیگر کمبود نیرو هم ندارند؛ سازمان‌های دیگر بازنشسته‌های خودشان را بعد از ۳۰ سال کار بازگشت به‌کار نمی‌دهند؛ سازمان‌های دیگر این همه اضافه‌کاری بی‌مورد برای کارمندای رسمی‌شان نمی‌زنند.

خواهش می‌کنیم از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس که از آقای الهیار ترکمن سؤال:

1- آیا دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها امریه خودشان را به دورترین و محروم‌ترین مناطق کشور می‌فرستند؟ آنها در نزدیک‌ترین اداره محل زندگی‌شان خدمت می‌کنند و ما در دورترین و محروم‌ترین مناطق.

2- آیا حقوق امریه دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌های کشور به اندازه سربازمعلم هست؟ احتمالاً در جریان نیستید که حقوق امریه دیگر سازمان‌ها ۳، ۴ برابر امریه آموزش و پرورش هست؟

3- آیا امریه دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها هم همانند سربازمعلمان هستند و مسؤولیت تعلیم و تربیت آینده سازان این کشور را برعهده دارند؟

4- آیا امریه دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها مصاحبه علمی می‌شوند؟ و به این دقت و سختگیری آموزش و پرورش گزینش انجام می‌دهند؟ گزینشی که مربوط به یک استخدام رسمی است و به این صورت معاینات پزشکی انجام می‌دهند؟ و به دوره ضمن خدمت فرستاده می‌شوند؟

جناب آقای الهیار ترکمن ما سرباز معلمان اسم سرباز را یدک می‌کشیم اما در واقع تمام مراحل یک استخدام رسمی را طی می‌کنیم تا بتوانیم وارد این سیستم بشویم.

در قسمت دیگری از سخنان شما آمده است که کسی می‌تواند در آموزش و پرورش استخدام شود که دانشگاه فرهنگیان درس خوانده باشد، معذرت می‌خواهم سرباز معلم را برای دوره ضمن خدمت کجا می‌فرستید؟ مگر اسمش دانشگاه فرهنگیان نیست؟ پس فرد سرباز معلم در بهترین دانشگاه‌های کشور مدرک تحصیلی گرفته، تمام مراحل گزینشی یک استخدام رسمی را طی می‌کند و در دانشگاه فرهنگیان هم دوره می‌بیند.

آقای الهیار ترکمن در بخش پایانی صحبت‌های شما حرف از در نظر گرفتن امتیاز برای افرادی که سابقه سربازمعلمی داشته‌اند می‌زنید اما به شرط به حد نصاب رسیدن نمره در آزمون کتبی و استفاده از این امتیاز تنها در بخش مصاحبه...!!! این خیلی خوب است که برای کسی که ۲ سال در دورترین و محروم‌ترین مناطق کشور با کمترین حقوق مزایا تمام تلاش خودش را برای وزارتخانه آموزش و پرورش و فرزندان و آینده سازان کشور انجام داده، امتیاز در نظر بگیرید اما فکر نمی‌کنید این شرط ها کمی بی انصافی و ظلم در حق ما باشد؟

مگر ما برای سربازمعلمی مصاحبه نشده‌ایم و وارد این وزارتخانه شده‌ایم؟ مگر ما گزینش نشده‌ایم؟ مگر ما معاینات پزشکی انجام نداده‌ایم؟ مگر ما به دوره ضمن خدمت در دانشگاه فرهنگیان فرستاده نشده‌ایم؛ ما هفت خان رستم را طی کردیم تا امریه آموزش و پرورش شدیم. پس اگر صد بار دیگر از ما مصاحبه گرفته شود مطمئن باشید، قبول می‌شویم.

چطور از بازنشستگان می‌توانید به‌صورت حق التدریس استفاده کنید و مجدد بازگشت به‌کار شوند اما شخصی که سابقه سربازمعلمی دارد، نمی‌شود.حداقل باانگیزه تر از فرد بازنشسته هست و از نیروی جوانی و انگیزه سربازمعلمان بهتر از بازنشسته ها می‌شود، استفاده کرد.

خواسته ما این است که فکر نمی‌کنم غیر منطقی هم باشد: اگر قرار بر امتیاز باشد از سربازمعلمان به صورت حق التدریس استفاده کنید و یا اینکه باید قبل از آزمو6ن، سابقه دوسال تدریس ما در نظر گرفته شود و این امتیاز لحاظ شود و یا اینکه آزمونی مجزا برای سرباز معلمان و افرادی که سابقه سربازمعلمی دارند، در نظر گرفته شود.

*پاسخ الهیار به سربازمعلمان: هیچ تعهدی برای استخدام سربازمعلمان نداریم

پس از این پرسش‌های سربازمعلمان به سراغ الهیار ترکمن رفتیم تا پاسخ او را جویا شویم؛ وی در پاسخ به این پرسش که «آیا دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها امریه خودشان را به دورترین و محروم‌ترین مناطق کشور میفرستند؟»، اظهار کرد: ما همان ابتدا محل خدمت سربازمعلمان را مشخص می‌کنیم و اگر آنها می‌بینند که منطقه دور است یا رفتن و برگشتن سختی دارد، شرکت نکنند؛ ما اجبار نمی‌کنیم بلکه ما شرایط را اعلام می‌کنیم و آنها به تمایل خودشان و آگاهی از شرایط سربازمعلمی وارد این حرفه می‌شوند.

وی ادامه داد: اینکه سربازمعلمان تعهد استخدامی را طلب می‌کنند اصلاً صحبت درستی نیست و هر فرد که وارد حرفه سربازمعلمی می شود با علم به شرایط وارد می‌شود.

الهیار ترکمن در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر «آیا حقوق امریه دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌های کشور به اندازه سربازمعلم هست؟؛ احتمالا در جریان نیستید که حقوق امریه دیگر سازمان ها سه، چهار برابر امریه آموزش و پرورش هست»؛ گفت: قویاً این موضوع تکذیب می‌شود چون ما جدول حقوقی را از ستاد کل نیروهای مسلح می‌گیریم و اجازه هیچ دخل و تصرفی را در پرداخت حقوق سرباز معلمان نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا امریه دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها هم همانند سرباز معلم هستند و مسؤولیت تعلیم و تربیت آینده‌سازان این کشور را برعهده دارند؟»، افزود: معمولاً در دستگاه‌های اجرایی، امریه‌ها در مشاغل تخصصی وارد می‌شوند و از بعد کارهای کارشناسی، خدماتی را ارائه می‌کنند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سرباز معلمان آموزش و پرورش اگر خدمات آموزشی ارائه می‌کنند، امریه‌های سایر دستگاه‌ها نیز یک سری خدمات کارشناسی ارائه می‌کنند و اینطور نیست که چون سرباز معلم در آموزش و پرورش تدریس می‌کند، مزیت بیشتری نسبت به امریه‌هایی که در دستگاه‌های دیگر فعالیت می‌کنند، دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «آیا امریه دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها مصاحبه علمی می‌شوند؟ و به این دقت و سختگیری آموزش و پرورش، گزینش انجام می‌دهند؟»، اظهار کرد: امریه سایر دستگاه‌ها نیز مصاحبه تخصصی دارند یعنی هر کسی متناسب با رشته‌اش در هر دستگاهی که می‌رود مسؤولان آن دستگاه دقیقاً مصاحبه تخصصی می‌کنند.

الهیار ترکمن اضافه کرد: موضوع گزینش یکی از اصلی‌ترین الزامات و قانون‌های وزارت آموزش و پرورش است و ما هم اگر گزینش انجام می‌دهیم کاملا منطبق با قانون انجام می‌گیرد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که «سربازمعلمان در گزینشی که مربوط به یک استخدام رسمی است، شرکت می‌کنند؛ معاینات پزشکی انجام می‌دهند و به دوره ضمن خدمت فرستاده می‌شوند»، گفت: این موارد را که می‌گویند هیچکدام مزیت نیست که موظف باشیم این عزیزان را استخدام کنیم؛ این موارد جزو مقررات آموزش و پرورش است و شرایط کار در آموزش و پرورش ایجاب می‌کند که این بزرگواران گزینش شوند، قطعاً معاینات پزشکی دهند و در دوره‌ها شرکت کنند، در حقیقت الزام سربازمعلمی، این اقدامات است و آنها با علم به این شرایط وارد می‌شوند.

وی در واکنش به جمله دیگر سربازمعلمان که عنوان کردند «سربازمعلمان در دانشگاه فرهنگیان دوره می‌بینند و تمام مراحل گزینشی یک استخدام رسمی را طی می‌کنند»، افزود: اگر دوره آموزشی را می‌گذارنند برای انجام آن دو سال خدمت سربازی است که به صورت امریه می‌گذرانند؛ هیچ کدام از این صحبت‌های این عزیزان منجر به الزام آموزش و پرورش و تعهد آموزش و پرورش به استخدام آنها نمی‌شود.

الهیار ترکمن در پاسخ به پرسش سربازمعلمان مبنی بر اینکه «این خیلی خوب است که برای کسی که دو سال در دورترین و محروم‌ترین مناطق کشور با کمترین حقوق و مزایا تمام تلاش خودش را برای وزارت آموزش و پرورش و فرزندان و آینده سازان کشور انجام داده است، امتیاز در نظر بگیرید اما فکر نمی‌کنید این شرط ها کمی بی انصافی و ظلم در حق ما باشد؟»، گفت: ملاک انصاف و بی‌انصافی، رعایت قانون و مقررات است؛ هر چیزی که در مورد سرباز معلمان عزیز انجام می‌گیرد، قوانین و مقررات آموزش و پرورش است و منجر به تعهد استخدامی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر قانون برنامه ششم، ما را ملزم کرده است که صرفاً استخدام‌های خود را از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی انجام دهیم و به همین خاطر ما طبق قانون مجاز نیستیم که سرباز معلمان را استخدام کنیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سرباز معلم باید مثل داوطلبان دیگر در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش شرکت کند و چون سابقه تدریس دارد و 2 سال با حوزه تدریس آشنا شده است، می‌تواند از یک امتیازی برخوردار شود که در زمان مصاحبه لحاظ می‌شود.

*حقوق و مزایای سربازان در سراسر کشور یکنواخت است

پس از این توضیحات معاون وزیر آموزش و پرورش، به سراغ جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا رفتیم تا صحت و سقم صحبت‌های معاون وزیر را بررسی کنیم.

سردار ابراهیم کریمی جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا اظهار کرد: حقوق و مزایای سربازی در تمام نقاط کشور و همه سازمان‌های به کارگیرنده یکنواخت است و اینکه عنوان می‌کنید، سربازمعلمان در مناطق محروم خدمت می‌کنند باید بگویم سربازانی هستند در نقاط محروم‌تر از آموزش و پرورش مثل مرزها مشغول به خدمت هستند.

وی ادامه داد: اصولاً خدمت سربازی یک فرایندی برای حقوق و مزایا دارد که برای تمام سربازهاست چه آن کسانی که در بخشی مثل آموزش و پرورش مشغول به خدمت هستند و یا در سازمان‌های دیگر امریه هستند، یکنواخت است یعنی هیچ اضافه دریافتی بابت نوع خدماتی که سرباز ارائه می‌کند، داده نمی‌شود.

جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا تصریح کرد: تفاوتی ما بین سربازی که در آموزش و پرورش به صورت امریه کار می‌کند و سربازی که در مرزها خدمت می‌کند مگر فوق‌العاده عملیاتی بخواهد دریافت کند، در حقوق و مزایا نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی سرباز معلمان عنوان کردند که حقوق سربازان در برخی سازمان‌ها ۴ تا ۵ برابر آموزش و پرورش است، گفت: حقوق سربازی در سراسر کشور یکنواخت است.

سردار کریمی درباره درخواست سربازمعلمان برای استخدام در آموزش و پرورش اظهار کرد: در بحث سربازمعلمان، ما کاری به استخدام فرد نداریم بلکه یک ظرفیتی آموزش و پرورش دارد و بر اساس ظرفیتش، سرباز در اختیارش قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: قاعدتاً آموزش و پرورش ریزش‌هایی دارد مثلا بازنشسته دارد و ضوابط استخدام دارد و می‌‌تواند اولویتی برای این افراد چون آموزش دیدند و کار کردند، قائل شود اما نمی‌شود قطعی باشد که هر سربازمعلمی که می‌گیرد، استخدام کند چرا که چنین بار مالی را نمی‌تواند تحمل کند؛ به همین دلیل بخشی از نیاز خود را از طریق سربازمعلم حل می‌کند که اعتبار کمتری نیاز دارد و می‌تواند افراد را با مبالغ کمتری به کار بگیرد.

جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا در خصوص مذاکرات جدید برای جذب نیروی سربازمعلم در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش درخواست‌هایی را دارد اما ما این درخواست‌ها را به این شکل پیگیری می‌کنیم که اول میزان سرباز ورودی چقدر است و نیازمندی‌ها نیروهای مسلح چقدر خواهد بود و پس از آن، ظرفیت سایر دستگاه‌ها را تأمین می‌کنیم

* فکری به حال سربازمعلمان شود؟

آنچه مسلم است، سربازمعلمان دو سال از زندگی خود را به کسب تجربه‌ای ارزشمند می‌پردازند که وزارت آموزش و پرورش می‌تواند حداقل برای ورود بخشی از این جوانان علاقه‌مند که پس از دو سال همچنان عشق به معلمی دارند و پرونده کاری آنها نیز حاکی از این موضوع است، برنامه‌ریزی کند؟

وزارت آموزش و پرورش سالیانه درخواست ردیف استخدامی برای جذب نیرو در آموزش و پرورش را دارد؛ آیا اگر فردی که دارای رشته مرتبط بوده و دو سال سربازمعلمی کرده و دارای پرونده آموزشی خوبی است، نمی‌تواند در اولویت استخدام قرار گیرد؟

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: