با اشاره به موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

هانی‌زاده: اتحادیه عرب آماده پذیرش نقش محوری سوریه است

کدخبر: 2304144

یک کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است کشورهای عرب منطقه به این‌ نتیجه رسیده‌اند که سوریه بعد از پایان درگیری‌های داخلی به اتحادیه کشورهای عرب بازگردد.

حسن هانی زاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اظهار کرد: با توجه به شکست گروه‌های تروریستی در سوریه و همچنین شکست طرح‌های آمریکا برای تغییر ساختار سیاسی این کشور، اکنون سوریه به سمت ثبات و آرامش حرکت می‌کند.

وی تصریح کرد: در طول نزدیک به 8 سال بحران سوریه، کشورهای عرب منطقه مخصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه عربستان هزینه‌های سنگینی برای سرنگونی دولت دمشق صرف کردند. براساس مدارک موجود عربستان سعودی به تنهایی 60 میلیارد دلار در اختیار گروهک‌های تروریستی داعش، جبهه النصره، ارتش آزاد، جیش الاسلام و ... قرار داد، اما سرانجام با شکست مواجه شد و مشخص گردید که محور مقاومت توانسته ثبات را به سوریه بازگرداند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: اکنون با توجه به رویکرد آمریکا و خروج نیروهای تفنگدار آمریکا از سوریه و این‌که اختلاف نظر شدیدی بین ترکیه و آمریکا به وجود آمده، به نظر می‌رسد کشورهای عرب منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که باید سوریه بعد از پایان درگیری‌های داخلی به کشورهای عرب بازگردد.

هانی‌زاده یادآور شد:‌ سفر اخیر عمر البشیر رئیس جمهور سودان به سوریه پیام بسیار مهمی از سوی اتحادیه عرب و کشورهای عربی به دمشق بود که آماده پذیرش نقش محوری سوریه هستند، به نظر می‌رسد طی روزهای آینده اتفاقات مهمی در حوزه سوریه رخ خواهد داد و سوریه به اتحادیه عرب باز خواهد گشت.

وی ادامه داد:‌ نکته کلیدی در اینجاست که کشورهای عربی سعی می‌کنند از طریق حضور در بازسازی سوریه مانع بازگشت دولت بشار اسد به محور مقاومت شوند، به هر حال دولت سوریه جزوی از محور مقاومت است و هرگز از چارچوب این محور خارج نخواهد شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر این‌که دولت سوریه همچنان نقش محوری خود را در آینده ایفا خواهد کرد، گفت:‌ با توجه به شرایط منطقه و این‌که دولت سوریه ثابت کرد که از پشتوانه منطقه‌ای بسیار مهمی برخوردار بوده و قادر است به نقش کلیدی خود در خاورمیانه ادامه دهد، بنابراین در آینده نقش سوریه در محور مقاومت تقویت خواهد شد و کشورهای عربی ناچار خواهند شد که این نقش محوری سوریه را بپذیرند.

هانی زاده در پایان ابراز کرد: مساله دیگر این است که دولت سوریه اکنون تقریبا 95 درصد از اراضی خود را از لوث وجود گروهک‌های تروریستی پاکسازی کرده و تنها 5 درصد از اراضی سوریه در اختیار گروهک‌های تروریستی است، ضمن این که مساله مبهمی که در اینجا وجود دارد مساله حضور نیروهای ترکیه در ادلب است که چالش بزرگی در سطح سوریه و منطقه ایجاد کرده و به نظر می رسد طی ماه‌های آینده توافقاتی بین سوریه و ترکیه برای خروج نیروهای ترکیه از ادلب به وجود خواهد آمد و سوریه به محور مقاومت بازخواهد گشت و نقش خود را در تقابل با رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: