تندیس‌های جشنواره فیلم فجر حاشیه‌ساز شد/گلایه هنرمندان صنایع دستی وطنی از سیمرغ‌های بلورین خارجی

کدخبر: 2304507

رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع‌دستی با انتقاد از سفارش و ساخت تندیس‌های سیمرغ بلورین جشنواره فجر در امارات گفت: اگر غیرت ملی پررنگ تر بود، بهانه عدم کیفیت محصولات صنایع دستی وطنی را مطرح نمی‌کردند.

در آستانه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر - ساخت تندیس های این جشنواره ملی در امارات باعث انتقادات جدی شده است، درحالیکه "عزت الله علیزاده" مدیر اجرایی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر درباره ساخت و تولید سیمرغ ها به یکی از رسانه ها عنوان کرده است: «متأسفانه امکان ساخت سیمرغ های جشنواره با کیفیت مدنظر ما در داخل کشور وجود ندارد و به همین دلیل کار ساخت سیمرغ ها را به یک کارگاه کریستال سازی در دُبی سفارش دادیم.»

در این رابطه حسین بختیاری ــ رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع دستی با انتقاد به ساخت تندیس های سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به تسنیم عنوان کرد: البته این رخدادها آنچنان نیز باعث تعجب نیست زیرا جامعه ما که مدیران نیز شامل آن هستند دچار نوعی بیماری فرهنگی در بیگانه پرستی و دگردوستی فرهنگ های دیگر کشورها هستند و از توانایی وطنی غافل هستند.

وی با ابراز تاسف از اینکه برای یکی از مهمترین جشنواره های انقلاب باید تندیس های ساخت غیرایران به ایرانیان موفق اهدا شود، گفت: معتقدم متولیان برنامه ساخت تندیس های جشنواره فجر در دُبی اصلاً مفهوم فجر و انقلاب را درک نکردند و حساسیت های این حوزه را آگاه نیستند.

رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع دستی تصریح کرد: متاسفانه مسؤلان و مدیران بخش های مختلف کشور از جمله متولیان اجرایی جشنواره فیلم فجر - آشنایی لازم با توانمندی هنرمندان، افراد مبتکر و جوانان نخبه وطن خود را ندارند.

بختیاری در پاسخ به این مسئله که شاید این عدم آگاهی مدیران جشنواره فیلم فجر به دلیل ضعف و رصد نکردن مسؤلان صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی باشد، گفت: متاسفانه بی مسؤلیتی برخی مدیران که اجتناب ناپذیر است ولی این مسئله را نیز باید درنظر داشت که معلوم نیست متولیان جشنواره فیلم فجر اصلاً با مسؤلان صنایع دستی کشور مشورت کردند یا خیر - زیرا یک رویه ای در کشور رایج است که مدیران می خواهند کارهای خود را بدون مشورت و براساس سلیقه خود به سرانجام برسانند.

وی درباره اظهارنظر مدیر اجرایی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر که عنوان کرده است:«امکان ساخت سیمرغ های جشنواره با کیفیت در کشور وجود نداشت»، عنوان کرد: این اظهار نظر ترجیحاً غیرقابل قبول است و برای این مسئله بنده - دو مصداق عینی و عملی ذکر می کنم.

رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع دستی ادامه داد: مثلاً چندی قبل از آستان قدس رضوی به ما اعلام شد که نوعی لوستر در بارگاه امام رضا (ع) نصب است که شیشه های سبز رنگ آن ساخت فرانسه است و درخواست ساخت این لوستر را داشتند که ما توانستیم در مدت 45 روز لاله های این لوستر شیشه ای را به مانند کیفیت سازنده اروپایی بسازیم.

بختیاری همچینین به مورد دیگری نیز گریزی زد و گفت: حتی در زمان اوایل انقلاب نیز وقتی مستشاران آمریکایی از ایران رفته بودند وزارت دفاع به نوعی وسیله نیاز داشتند که ما برای این کار حتی یک کوره طراحی کردیم تا همان یک وسیله ساخته شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر غیرت ملی پررنگ تر بود، بهانه عدم کیفیت محصولات صنایع دستی وطنی را مطرح نمی کردند.

تندیس های صنایع دستی ایران در دنیا زبانزد است

همچنین در این رابطه حسین خواجه بیدختی - سرپرست دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی نیز به یکی از رسانه ها عنوان کرده است: «قطعا با وجود هنرمندان صنایع دستی ایرانی، وضعیت کنونی کشور و تاکید بر تولید ملی - انجام چنین کاری اشتباه است زیرا ممکن است که تکنولوژی خاصی که عنوان شده در ایران وجود نداشته باشد اما کشورمان در هنر آبگینه و پس از کشورهای جمهوری چک، ایتالیا و فرانسه در رده چهارم دنیا قرار دارد. در چنین شرایطی آیا درست است که سفارش تندیس سیمرغ بلورین را به امارات بدهند و به جای حمایت از تولید ملی، ارز زیادی از کشور خارج شود؟ درحالیکه نشان ها و تندیس های صنایع دستی ما در دنیا زبانزد است، برای نمونه نشان مالکیت معنوی ایران در سازمان مالکیت معنوی در ژنو که یک سنگاب قلم زنی اثر استاد باباخانی است، سرآمد تمام نشان هاست. همچنین در مورد تندیس های دیگر هم باید گفت که برای مثال - فولاد در دست هنرمندان ایرانی مانند موم است و نشان های فولادی اساتید صنایع دستی ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: