دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا:

آمار مردودی معاینه فنی خودروهای سنگین بسیار بالاست/ برگه اسقاط موتورسیکلت به هیات وزیران ارائه شد

کدخبر: 2304585

دبیرکارگروه ملی آلودگی هوا با اشاره به آمار بالای مردودی خودروهای سنگین گفت: باید در معاینه فنی خودروهای سنگین بازنگری کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست و گردشگری خبرگزازی فارس، وحید حسینی دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا در نشست بعد از ظهر امروز این کارگروه با بیان اینکه اگر آسمان آبی باشد این شهر یکی از زیباترین پایتخت‌های جهان است گفت: دبیرخانه کارگروه ملی آلودگی هوا با مصوبه ۱۳۹۵ هیئت وزیران تشکیل شد و تصمیمات کارگروه برای دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها لازم‌الاجراست.

وی ادامه داد: به دنبال آن کمیته‌های تخصصی شکل گرفت که ۴۷ جلسه داشتند و مجموعاً بیش از ۳۵۰ جلسه برگزار شد.

دبیر کارگروه ملی مصوبات کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه کمیته‌های تخصصی روی موضوعات مختلفی کار کردند اظهار داشت: از جمله این کمیته های تخصصی، کمیته معاینه فنی سبک و سنگین است که از طریق آن فرایند بازرسی ادارات کل استانی محیط زیست آغاز شد.

وی با اشاره به تدوین حدود مجاز آلایندگی معاینه فنی در سه سطح عادی، برتر و ویژه گفت: این سه سطح برای حضور در مناطق مختلف این موضوع اجرا خواهد شد.

حسینی از آغاز تست کنار جاده‌ای خودروهای عبوری خبر داد و گفت: آمار مردودی‌های دارای برگه معاینه فنی سنگین بسیار بالا بوده که مشخص است باید در معاینه فنی خودروهای سنگین بازنگری بکنیم.

حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: اثر همین اقدامات است که شاهد بهبود وضعیت هوا هستیم، یعنی وقتی منابع آلاینده را از سطح خیابان جمع کنیم باید اثرش را هم جایی ببینیم.

دبیر کارگروه ملی مصوبات کاهش آلودگی هوا با اشاره به اقدامات کمیته تخصصی فرایند اسقاط موتورسیکلت گفت: از ظرفیت ماده ۱۱ آیین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک استفاده بسیار برده‌ایم.

حسینی افزود: در این زمینه پیشنهادات تکمیلی درباره برگه‌های اسقاط موتورسیکلت هم به هیئت وزیران ارائه کرده‌ایم که کمیته تخصصی کیفیت سوخت دیزل بیشترین انرژی را از ما برده است.

وی با بیان اینکه مصوبات کارگروه درخصوص ضرورت توزیع سوخت یورو ۴ توسط وزارت نفت به طور کامل اجرا نشده است گفت: از پا نمی‌نشینیم تا این مساله حل شود.

دبیر کارگروه ملی مصوبات کاهش آلودگی هوا تأکید کرد: معاینه فنی ضروری است اما برای رفع آلودگی هوا کافی نیست.

حسینی با اشاره به فعالیت‌های کمیته تخصصی فیلتر دوده برای ناوگان دیزلی کشور، کمیته تخصصی پیگیری نوسازی ناوگان کشور و کمیته تخصصی سیاهه انتشار ملی ایران گفت: کمیته تخصصی مدیریت تقاضای سفر نیز نشست‌های مختلفی داشت و از جمله ممنوعیت تردد وسایل نقلیه باری در ساعات ۶ تا ۹ صبح و شناورسازی ساعات کاری ادارات از پیشنهادهای این کارگروه بود.

دبیرکارگروه ملی آلودگی هوا صدور گواهینامه تأیید نوع خودرو هم اشاره ای کرد و بیان داشت: سامانه ما با پلیس یکپارچه شده و نمونه‌گیری‌های تصادفی را هم افزایش داده‌ایم.

دبیر کارگروه ملی مصوبات کاهش آلودگی هوا همچنین گزارشی از میزان مشارکت دستگاه‌های مختلف در جلسات کارگروه ملی آلودگی هوا و کمیته‌های تخصصی ارائه کرد و گفت: وزارت کشور، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی بیشترین حضور در جلسات را داشتند. گزارش عملکرد و دستاوردهای دستگاه‌ها نیز روی وبسایت در اختیار خبرنگاران و عموم مردم هست.

وی ادامه داد: اقدامات مفصلی انجام شده است. اکنون منطقه پاک در کشور نهادینه شده و مصوبات مختلف داریم. LEZ در تهران بسیار موفق بوده و آمار مراجعه به معاینه فنی در تهران بسیار افزایش داشته است. از موتورسیکلت‌های کاربراتوری در کشور دیگر نه تولید و نه شماره‌گذاری می‌شود. انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: