پیشنهاد تعیین قیمت ۱۹۳۰ تومانی گندم برای تقویت امنیت غذایی کشور

کدخبر: 2304772

یک کانون تفکر و نهاد سیاست پژوهی در نامه ای به لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن برشمردن اثرات نامطلوب قیمتگذاری نادرست برای گندم، تعیین نرخ ۱۹۳۰ تومانی برای خرید تضمینی این محصول را کارشناسی و حیاتی دانست.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در نامه ای به لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در خصوص بودجه در نظر گرفته شده برای خرید تضمینی گندم نکاتی مطرح کرد.

به عقیده این کانون تفکر و نهاد سیاستگذاری، همانطور که در محاسبات کمیته اقتصاد مقاومتی و مرکز پژوهش های مجلس آمده، ضروری است نرخ خرید تضمینی گندم 1930 تومان تعیین شود و برای این مهم، به 11.7 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است؛ هرچند بودجه در نظر گرفته شده در شرایط فعلی نیز کمتر از حد مورد نیاز است.

«صادرات قاچاقی گندم»، «کاهش کیفیت گندم تولیدی» و «تولید محصولات آب بر و غیرراهبردی» نتیجه قیمتگذاری نادرست برای گندم است که در این نامه تشریح شده است.

متن نامه مذکور به شرح زیر است:

همانطور که مستحضر هستید؛ بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، دولت موظّف است هر ساله نرخ خرید تضمینی اقلام مشخص شده در این قانون را اعلام کرده و سپس تولیدات کشاورزان را بر اساس نرخ اعلامی، از ایشان خریداری نماید.

گندم راهبردی ترین محصول کشاورزی در این قانون است که پس از خرید تضمینی، برای تولید آرد و نان، به کارخانجات آردسازی و صنایع مرتبط فروخته می شود و نرخ فروش آن بسته به محل مصرف، 665 و 900 تومان تعیین گردیده است.

اختلاف نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان با نرخ فروش به کارخانجات آردسازی و صنایع مرتبط، توسط دولت هر ساله در ردیف «یارانه نان و خرید تضمینی گندم» در بودجه پیش بینی می شود. میزان این یارانه در لایحه بودجه سال آتی رقم 6145 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

اما از آنجا که طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه کل کشور، نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی 98-97 معادل 1600 تومان تعیین شده است، یارانه لحاظ شده برای این ردیف، کافی نیست؛ عدم کفایت یارانه نان و خرید تضمینی گندم در بودجه، احتمال کاهش میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان یا تاخیر در پرداخت مطالبات این قشر را افزایش می دهد که چالشی جدی برای خودکفایی در تولید گندم است.

بنابراین با نرخ 1600 تومانی برای خرید تضمینی گندم و با توجه به نیاز 10 میلیون تنی کشور به این محصول، ضروری است مبلغ 8410 میلیارد تومان به عنوان یارانه نان و خرید تضمینی گندم در بودجه 98 در نظر گرفته شود.

با این وجود، طبق محاسبات انجام شده توسط کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی و همچنین مرکز پژوهش های مجلس، نرخ کارشناسی خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده 1930 تومان است؛ تا طبق آنچه در قانون فوق الذکر آمده، با هزینه های تولید همخوانی داشته باشد.

بر اساس بررسی های کارشناسی و تجربه عملیاتی سال های گذشته، تعیین هر نرخی پایین تر از این میزان، 3 اثر منفی به دنبال خواهد داشت که عبارتند از:

صادرات قاچاقی ناشی از بالا بودن قیمت گندم در کشورهای همسایه: در حال حاضر قیمت گندم در کشورهای همسایه با احتساب نرخ ارز سامانه نیما، بین 2 تا 4 هزار تومان است.

کاهش کیفیت تولید گندم به دلیل افزایش هزینه های تولید: در صورتی که نرخ خرید تضمینی گندم پایین تعیین شود، کشاورزان ناچار به تولید گندم با کیفیت پایین تر هستند تا هزینه های خود را کاهش دهند.

جایگزینی تولید محصولات غیرراهبردی و آب بر با گندم ناشی از صرفه بیشتر تولید دیگر اقلام: کشاورزان اقلام دیگر که سودآوری بیشتر دارد، اما لزوما راهبردی نبوده و مصرف آب بالایی نیز دارند، جایگزین گندم می کنند.

بنابراین پیشنهاد می شود مجلس شورای اسلامی، پس از 3 سال اجرای ناقص قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی توسط دولت، به این مسئله پایان داده و نرخ خرید تضمینی گندم را 1930 تومان تعیین نماید و منابع لازم برای آن را نیز در بودجه لحاظ کند. در صورت تعیین نرخ 1930 تومانی برای خرید تضمینی گندم، ضروری است معادل 11.710 میلیارد تومان به عنوان یارانه در بودجه 98 به این مهم تخصیص یابد.

امید است تصمیم گیری هوشمندانه مجلس شورای اسلامی در این زمینه، شرایط را برای تقویت امنیت غذایی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم آورد. شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی آماده است توضیحات تکمیلی در این خصوص را در جلسه ای حضوری خدمت جنابعالی ارائه نماید.

گندم استان مرکزی به 11 استان صادر می شود

دستورالعمل خرید تضمینی گندم در سال 98 کارشناسی، تدوین و ابلاغ می شود

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: