رایزن بازرگانی ایران در عراق:

عبور از پیچیدگی‌های تحریم، نیازمند مدیریت راهبردی و خوداتکایی استراتژیک است

کدخبر: 2304807

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: قطعا هیچ بن‌بستی در مسیر رشد و پیشرفت ایران وجود ندارد، آنچه که مهم بوده این است که نگاه فعالان اقتصادی همواره توام با نوآوری و توسعه باشد و این مهم در گرو توانمندسازی، سازندگی و واقع‌گرایی در تجارت حاصل خواهد شد.

ناصر بهزاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به رشد بازرگانی کشور از انقلاب تاکنون، اظهار کرد: افق‌های بسیار خوبی در حوزه تجارت و بازرگانی کالا و خدمات ایران در کشورهای مقصد صادراتی ایجاد شده و سلسله اقداماتی که در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در نفوذ به بازارهای جدید صادراتی برنامه‌ریزی شده موجب شده بسیاری از کالاهای ایران در کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی جایگاه خوبی در سبد مصرفی مصرف‌کنندگان ایجاد کند.

وی افزود: به گونه‌ای که علاوه بر کالا ایران در صدور دانش فنی و تکنولوژی و حتی بهره‌گیری از ابزار تجارت نوین در بسیاری از عرصه‌ها نظیر تجارت آنلاین، بازاریابی شبکه‌ای، بازاریابی بر مبنای تولید و تجارت چندجانبه و ... توفیقات قابل اتکایی کسب کرده است.

بهزاد با بیان اینکه هرچند فاصله با اخذ سهم مناسب از تجارت جهانی زیاد است، عنوان کرد: اما به نظر می‌رسد تغییر فرآیندها به سمت بهبود زیرساخت‌های لجستیکی بازرگانی، اتصال به شبکه‌های تجارت بین‌الملل، ایجاد زنجیره‌های متمرکز، تامین و تولید، خوشه سازی‌های مزیتی در بازرگانی محصولات، توجه به فناوری‌ها و فرآوری‌های اصولی برای افزایش ضریب ارزش افزوده در کنار اصلاح ساختار تجارت به منظور چابک‌سازی انتقال کالا از مبدا به مقصد می‌تواند در مقطع حاضر موجب بالندگی این بخش در ثروت آفرینی و بهره‌وری بیشتر گردد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق ادامه داد: بسیاری از کالاهای مزیت دار ایران در بخش کشاورزی و مواد تبدیلی، صنعت و فرآورده‌های معدنی، خدمات گردشگری سلامت، خدمات اتوماسیون اداری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانش‌های ابداعی به دلیل عدم تجاری‌سازی شده، محصولات پلاستیکی و مواد شیمیایی و ... به شکل درستی مورد بازاریابی قرار نگرفته و موجب شده ظرفیت عظیمی از امکانات موجود در چرخه صادرات و ارزآوری کشور قرار نگیرد، لذا ایجاد همبستگی ملی برای تقویت تولید صادرات و اختصاص منابع لازم با نگاه به بازارهای مهم به ویژه در تعامل مستقیم با همسایگانی چون عراق می‌تواند موجب برون‌گرایی و شکوفایی اقتصاد باشد.

بهزاد با اشاره به شرایط تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: تحریم‌های ظالمانه شرایط نابرابری را در پیش رو قرارداده و عبور از این پیچیدگی‌ها نیازمند مدیریت راهبردی و خوداتکایی استراتژیک است، قطعا هیچ بن‌بستی در مسیر رشد و پیشرفت ایران وجود نخواهد داشت، آنچه که مهم بوده این است که نگاه فعالان اقتصادی همواره توام با نوآوری و توسعه باشد و این مهم در گرو توانمندسازی، سازندگی، عینیت بخشیدن و واقع‌گرایی در تجارت حاصل خواهد شد.

وی افزود: در این مسیر شناسایی چالش‌های مرئی و نامرئی و احصاء پیوندهای جدید اقتصادی با کشورهای مختلف در قالب‌های ترکیبی می‌تواند راه برون رفت از مشکلات اقتصادی باشد. همچنین برنامه‌ریزی صحیح اقتصادی برای حمایت جدی بخش‌های مزیت‌دار تولیدی کشور و حضور مقتدرانه بخش خصوصی در کنار اعمال سیاست‌های غلتان اقتصادی تسهیل کننده شرایط پیش‌رو خواهد بود.

رایزن بازرگانی ایران در عراق تصریح کرد: همچنین اقتصاد مقاومتی الگوی کاملا مطالعه شده‌ای است که در بسیاری از کشورهای با شرایط مشابه پیاده‌سازی شده است، ما نیاز داریم در این شرایط اقتصادی این مدل را در همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مالی و ... اعمال کنیم تا اقتصادی پویا داشته باشیم.

بهزاد با تاکید بر اینکه این زنجیره مهم، اصلاحاتی در نظام تولید و تجارت کشور می‌خواهد، افزود: تبعا بهینه‌سازی تولید، اتصال مواد اولیه داخل به صنعت، استفاده از روش‌های کاهش قیمت تمام شده، تراز مالی بنگاه‌های اقتصادی، به‌کارگیری منابع بانکی برای چرخش به‌هنگام تولید و ارائه کالاهای با کیفیت جهت نفوذ و توسعه بازارهای صادراتی، انجام سرمایه‌گذاری به نفع تقویت تولید و به نوعی باعث تقویت پایه‌های اقتصاد کشور می‌شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر این موارد اعمال نظارت‌های حرفه‌ای ازسوی حاکمیت برای جلوگیری از مداخلات غیرضروری، بستن شبکه‌های غیرتجاری تامین کننده و دور کردن بی‌ثباتی از شرایط اقتصادی به نوعی مرتفع کننده دغدغه‌های موجود است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: