تحریم‌ نفتی ونزوئلا سیاست ترامپ علیه ایران را به هم می‌ریزد

کدخبر: 2306700

تحریم‌ نفتی آمریکا علیه ونزوئلا بازار نفت خام سنگین را با کمبود عرضه مواجه می‌کند که این مسئله دست آمریکا را برای تشدید تحریم نفتی ایران می بندد.

فارین پالیسی، تحریم های نفتی ترامپ علیه ونزوئلا نشان دهنده تلاش شدید واشنگتن برای برکناری نیکلاس مادورو از طریق بستن راه درآمد این کشور است.

این اقدام می تواند هزینه استراتژیک بزرگی به همراه داشته باشد. تحریم های جدید آمریکا که نفت ونزوئلا را از بازار بیرون می برد می تواند بر تصمیم گیری درمورد تحریم های سخت تر بر فروش نفت ایران در بهار آینده تاثیر بگذارد.

سارا وخشوری، کارشناس نفت و انرژی گفت :«تحریم های ونزوئلا به همراه تحریم صادرات ایران، بازار نفت خام سنگین را با کمبود عرضه مواجه می کند که باعث می شود آمریکا 180 روز دیگر برای صادرات نفت ایران معافیت بدهد».

دولت ترامپ در روز دوشنبه تصمیمی مرگبار برای دولت مادورو گرفت چون ونزوئلا به شدت وابسته به درآمد حاصل از صادرات نفت است.

آمریکا پالایشگاه هایش را از خرید نفت ونزوئلا منع کرده است. این پالایشگاه ها طی سال گذشته حدود 580 هزار بشکه در روز نفت از ونزوئلا می خریدند. این مسئله بسیار اهمیت دارد چون آمریکا تنها مقصد نفت ونزوئلا بود که برای آن پول پرداخت می کرد. کشورهایی مثل روسیه و چین نفت ونزوئلا را در ازای بازپرداخت بخشی از میلیاردها دلار بدهی این کشور قبول میکنند.

نگرانی دیگر، تاثیر تحریم های جدید بر بازار نفت جهان است. آمریکا قبلا تحریم های نفتی بر صادرات نفت خام ایران وضع کرده که فروش نفت ایران را از حدود دو و نیم میلیون بشکه در روز به کمتر از یک میلیون بشکه رسانده است. در حالی که این نبود نفت ایران توسط افزایش تولید آمریکا، عربستان و روسیه جبران شده ولی حذف عرضه نفت ونزوئلا می تواند دوباره قیمت نفت را در سه ماهه دوم سال جاری بالا ببرند.

در همین حین، کم شدن عرضه جهانی نفت زمانی اتفاق می افتد که آمریکا باید در مورد سخت گیری بر صادرات نفت ایران تصمیم گیری کند. در نوامبر علی رغم تهدیدهای مبنی بر صفر کردن صادرات نفت ایران، آمریکا به هشت کشور اجازه داد همچنان از ایران نفت بخرند. در ماه می دولت ترامپ در مورد تمدید معافیت ها تصمیم گیری می کند که آیا دوباره اجازه خرید نفت از ایران را بدهد یا کلاً صادرات نفت ایران را صفر کند و به هدفش برسد.

اقدامات اخیر در مورد ونزوئلا این تصمیم گیری را سخت کرده است.

علیرغم درخواست تندرویان در آمریکا برای توقف صادرات نفت ایران، انتظار ملایمت در تصمیم کاخ سفید وجود دارد. هرچه بازار نفت با محدودیت عرضه بیشتر مواجه شود، دولت ترامپ واقع گرایانه تر تصمیم می گیرد. متقاعد کردن خریداران نفت ایران برای توقف واردات از این کشور در شرایط عادی بازار هم سخت است. عرضه جهانی نفت، مخصوصا به خاطر فشار بر شرکت نفت ونزوئلا کاهش یافته است و این مسئله چالشی بزرگ تر ایجاد می کند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: