برگزاری دادگاه جدایی طلبان کاتالونیا در مادرید

کدخبر: 2309775

دادگاه تاریخی ۱۲ تن از رهبران جدایی طلبان کاتالونیا قرار است امروز (سه شنبه) در مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این دادگاه که پس از مدتی طولانی برگزار می‌شود در حالی انجام می‌گیرد که تنش درباره آینده کاتالونیا باز هم شدت گرفته است.

جلسه ساعت ۱۰ به وقت محلی در دادگاه عالی اسپانیا در مادرید آغاز می‌شود و به صورت زنده از تلویزیون پخش خواهد شد. بیش از ۶۰۰ خبرنگار از ۱۵۰ رسانه داخلی و خارجی آن را پوشش می‌دهند.

کارلوس لسمس ، رئیس دادگاه عالی گفت، این دادگاه از زمان بازگشت اسپانیا به دموکراسی در پی مرگ ژنرال فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور اسپانیایی در سال ۱۹۷۵ بسیار مهم است.

انتظار می‌رود که این دادگاه سه ماه طول بینجامد و احکام آن چند ماه بعد اعلام می‌شود.

جدایی طلبان کاتالونیا این دادگاه را بیهوده و با انگیزه سیاسی دانسته و از معترضان خواسته‌اند تا در اقدامی اعتراضی به خیابان‌های بارسلون در ساعت ۱۹ به وقت محلی بیایند.

کارلس پوجدمون، رئیس سابق منطقه خودمختار کاتالونیا که پس از اعلام استقلال منطقه در ۲۷ اکتبر به بلژیک گریخته، در میان این ۱۲ رهبر جدایی طلب نیست.

اسپانیا مظنونان را برای جرایم بزرگ به صورت غیابی محاکمه نمی‌کند.

از اعضای برجسته‌ای که قرار است در این دادگاه محاکمه شود، اوریول خونکوئراز ، معاون سابق رئیس منطقه‌ای کاتالونیاست که احتمالاً به ۲۵ سال حبس محکوم می‌شود.

۱۱ مظنون دیگر شامل اعضای سابق دولت منطقه‌ای کاتالونیا، دو تن از رهبران انجمن‌های حامی استقلال شامل ANC و Omnium Cultural و رئیس سابق پارلمان کاتالونیاست . آنها با هفت تا ۱۷ سال حبس روبرو می‌شوند.

۹ تن از این مظنونان به شورش و برخی هم به سوءاستفاده از اعتبارات دولتی متهم هستند. این افراد برای چندین ماه منتظر دادگاه بودند و برای برخی از آنها این انتظار بیش از یکسال بوده است.

سه تن دیگر به نافرمانی و سوءاستفاده از اعتبارات دولتی متهم شده‌اند.

پیش از آغاز این دادگاه، بر سر اتهام شورش علیه خونکوئراز و هشت تن دیگر مناقشه به وجود آمده است.

بر اساس قوانین اسپانیا، شورش به معنای خیزش با روشی خشن و عمومی است اما سوال اصلی و مناقشه برانگیز این است که آیا واقعاً خشونتی در گرفته است یا خیر.

دادستان‌های عمومی این استدلال را بیان کرده‌اند که متهمان از مردم خواسته‌اند تا در رفراندوم اول اکتبری شرکت کنند که می‌دانستند غیرقانونی است و خشونت پس از آن به وقوع پیوسته است.

اما حامیان استقلال اتهام خشونت را رد می‌کنند و به جایش خشونت پلیس در جریان رفراندوم را که در رسانه‌های جهانی منتشر شد، محکوم کردند.

کارشناسان حقوقی نیز در این باره دچار دو دستگی شده‌اند.

وکلای دولتی می‌گویند، رهبران جدایی طلب باید به ۱۲ سال حبس محکوم شوند.

یوآخیم تورا ، رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا قرار است در نخستین جلسه دادگاه شرکت کند. همچنین صدها تن از شهود قرار است در دادگاه حضور یابند که شامل ماریانو راخوی ، نخست وزیر سابق اسپانیا می‌شود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: