در جشنواره چشم پزشکی کشور صورت می گیرد؛

اعطای گواهی WHO به ایران برای مهار عفونت چشمی «تراخم»

کدخبر: 2309888

بزرگداشت تصدیق موفقیت ایران در مهار بیماری «تراخم» و دریافت گواهی از سوی سازمان بهداشت جهانی، همزمان با یازدهمین جشنواره چشم پزشکی کشور، برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، یازدهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی پروفسور محمد قلی شمس«پدر علم نوین چشم پزشکی ایران» با هدف شناسایی افتخارات و شایستگی‌های جامعه چشم پزشکی و علوم بینایی ایران و تقدیر و تجلیل از دانشمندان، آموزگاران، رهبران و محققان این عرصه پنج شنبه دوم اسفند ۹۷ در سالن آمفی تئاتر بیمارستان فارابی تهران برگزار می شود.

سید فرزاد محمدی مدیر برنامه ریزی یازدهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس، گفت: این جشنواره در دو دسته رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود که در دسته غیررقابتی بخش‌هایی چون اعطای نشان نوع‌دوستی و پیشگیری از نابینایی(نشان خدادوست)، دانشمند برتر (نشان پیمان) و آموزگار برتر(نشان سجادی)، نشان خدمت و مسؤولیت‌پذیری حرفه‌ای و اجتماعی (نشان هاشمی)، چشم پزشک پارسی، ادیب چشم پزشکان، در نظر گرفته شده است. همچنین بخش‌های ابداع یا اختراع برتر، کتاب و پایان‌نامه‌ برتر، نوآوری برتر در روش جراحی، مقاله برتر فارسی و انگلیسی، ایده برتر ، نهال دانشوری و بخش دانشور جوان از جمله بخش‌های رقابتی این دوره از جشنواره به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: حفظ و توسعه انسجام و اهلیت حرفه‌ای در جامعه چشم پزشکان و متخصصان وابسته؛ ارتقا و توسعه هویت و شخصیت چشم پزشکی ایران در عرصه ملی و بین المللی؛ معرفی الگوها و پروژه‌های برتر علمی-پژوهشی در عرصه چشم‌پزشکی و علوم بینایی؛ ارتقای کیفیت و هدایت پژوهش‌های عرصه چشم‌پزشکی و علوم بینایی با الگوسازی و معرفی برترین تحقیقات در اولویت‌های ملی و مرزهای دانش با موضوعات اصیل، نوآورانه و بین‌رشته‌ای یا متدولوژی برتر؛ انگیزش آفرینی برای شکل‌گیری و هدایت پژوهش‌های جدید و هدایت منابع به سمت پژوهش‌های برتر با اعطای گرنت از دیگر محورهای جشنواره پروفسور محمدقلی شمس را تشکیل می دهد.

محمدی همچنین از تاسیس بنیاد پروفسور محمدقلی شمس خبر و ادامه داد: پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور موسسان، ساختار بنیاد شکل گرفت و امسال همزمان با یازدهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی پروفسور محمد قلی شمس خبر تاسیس این بنیاد نیز اعلام خواهد شد.

بزرگداشت تصدیق موفقیت ایران در مهار تراخم

به گفته وی، همزمان با یازدهمین جشنواره پروفسور شمس، بزرگداشت تصدیق موفقیت جمهوری اسلامی ایران در مهار تراخم و دریافت گواهی از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) با حضور«کریستوفر هملمن» نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران و مقامات وزارت بهداشت برگزار می شود.

محمدی افزود: قرار است در این مراسم، کتاب تاریخچه مهار تراخم در ایران توزیع شود.

تراخم نوعی بیماری عفونی چشمی است که در مراحل مزمن منجر به نابینایی افراد می شود. مهار این بیماری از جمله موفقیت های ایران طی صد سال اخیر بوده که مستندات آن طی سال های اخیر به سازمان جهانی بهداشت ارائه شد و سازمان جهانی بهداشت گواهی مهار تراخم را شهریور امسال به ایران اعطا کرد.

همچنین با توجه به درگذشت علی اصغر خدادوست جراح برجسته چشم پزشکی کشور در ۱۹ اسفند ۹۶ که فقدان بزرگی برای جامعه چشم پزشکی کشور در عرصه ملی و بین المللی به شمار می رود، امسال همزمان با جشنواره علوم بینایی شمس، یادمانی برای این چشم پزشک عالی قدر برگزار خواهد شد.

جایزه «نوع‌دوستی و پیشگیری از نابینایی» به واسطه خدمات نوع دوستانه ای که دکتر خدادوست در حوزه چشم پزشکی کشور انجام داده، به نام وی طراحی شده است. «نشان خدادوست» طی سال های اخیر به یک چشم پزشک یا فعال حوزه علوم بینایی که فعالیت های نوع دوستانه ای برای پیشگیری از نابینایی در کشور انجام داده باشد، اهدا شده است. از طرف دیگر به دلیل شهرت جهانی این جراح چشم پزشک در حوزه پیوند قرنیه قرار است در روز دوم اسفند ۹۷، از تندیس دکتر خدادوست که وی را در حال پیوند قرنیه نشان می دهد، رونمایی شود.

همچنین همزمان با این جشنواره «جوایز بهداشت سلامت عمومی» که امسال با محوریت تراخم و مشارکت کنندگان کنترل تراخم در یک صد سال گذشته نقش داشته اند، در قالب ۶ جایزه از سوی موسسه جرجانی اعطا خواهد شد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: