حجت الاسلام ذوعلم پاسخ می‌د‌هد: چرا رهبری «گام دوم» را خطاب به جوانان نوشتند؟

کدخبر: 2310353

استاد و حوزه دانشگاه در تشریح بیانیه «گام دوم انقلاب» گفت: ما باید بپذیریم مسئولیت‌ها و جایگاه‌های مدیریتی امانت‌هایی هستند که به نسل جوان کاردان و انقلابی باید منتقل شود.

- اخبار سیاسی -

حجت الاسلام علی ذوعلم عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، در تشریح بیانیه «گام دوم انقلاب» که در آستانه دهه پنجم توسط مقام معظم رهبری صادر شد، اظهار داشت: این بیانیه ارائه چشم اندازی منطقی مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی بود و در حقیقت جمع بندی فشرده و جامعی درباره گذشته انقلاب و دستارودهای عظیم و عمیق انقلاب اسلامی و نیز ترسیم اولویت های آینده برای نسل جوان است.

نامه روحانی به رهبر معظم انقلاب درباره بیانیه "گام دوم انقلاب"

تحلیل مهدی محمدی از بیانیه "گام دوم انقلاب" رهبر انقلاب

وی افزود: نکته مهم، منطق پشتیبان و عقبه فکری این بیانیه است که جامعه نخبگانی ما باید در مفاهیم آن متمرکز شود. در حقیقت از نگاه اسلام ناب، مبارزه حق و باطل تا زمان پیروزی کامل جبهه حق و استقرار عدل مهدوی استمرار خواهد داشت و این مبارزه پایان نخواهد یافت و فراز و نشیب های سیاسی و اقتصادی در عرصه بین المللی مانعی بر سر راه تحقق این سنت الهی نخواهد گذاشت.

حجت الاسلام ذوعلم گفت: امتداد این بیانیه، در عرصه مدیریت جامعه و نقش آفرینی جوانان و وظیفه ای که این بیانیه بر نهادهای فرهنگی خواهد داشت نکته مهمی است که باید به آن پرداخت به این معنا که حوزه ما و دانشگاه ها، نهادهای تعلیم و تربیت و نهادهای تبلیغی خطوط اصلی فکری این بیانیه را به عنوان خط مشی خودشان باید اتخاذ بکنند و صرفا به تکرار این بیانیه اکتفا نکنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بیشترین نقش در این زمینه را تشکل های انقلابی جوانان باید ایفا بکنند و مطالبه استمرار انقلاب و تحقق آرمان های انقلاب اسلامی را سرلوحه کار خودشان قرار دهند، گفت: از نگاه مطالبه گری، جوانان باید با مسئولیت پذیری و به دوش گرفتن وظایفی که در این بیانیه مطرح شده حضور فعال و اثرگذار در عرصه حرکت فرهنگی و پژوهشی جامعه داشته باشند.

وی افزود: این بیانیه برای نسل آینده، یک سند حمایتی و انگیزشی ارائه می دهد و در برابر نگرش هایی که در بروکراسی حاکم در جامعه وجود دارد و روحیه انقلابی، تفکر انقلابی و انگیزه انقلابی را پایان یافته تلقی می کند، یک نقطه آغاز را ترسیم می کند و مقابل چشم ما قرار می دهد.

حجت الاسلام ذوعلم تصریح کرد: همانگونه که حضرت امام خمینی، انقلاب اسلامی را حرکتی می دانستند که زمینه ساز ظهور حضرت مهدی خواهد بود و بالندگی و رشد این حرکت را به عینه مشاهده می کردند، بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب در امتداد این تلقی حضرت امام قابل تحلیل و تفسیر است و مانع نگاه های خرد و جزئی است که گاهی بر تحلیل های ما سایه می افکند و از بنیان ها و ارزش های اساسی و رسالت های بزرگی که بر دوش ماست غافل می کند. هم جنبه نظری و معرفتی این بیانیه و هم جنبه انگیزشی و عملی آن، در فضای جامعه ما و فراتر از آن در سطح کشورهای منطقه و جهان اسلام بسیار امیدبخش و جهت دهنده است. امیدواریم ما بتوانیم از این فرصت فکری و اجتماعی که ایجاد شده به نحو احسن استفاده کنیم.

وی درباره وظیفه مسئولان در برابر جوانان و لزوم کادرسازی در آستانه دهه پنجم انقلاب و ورود جوانان به عرصه های مدیریتی و اجرایی، گفت: در حال حاضر و طول این 40 سال کادرسازی گسترده ای انجام شده و امروز در همه عرصه ها،از سرمایه انسانی توانمند و کاردان و با انگیزه برخورداریم اما این جناح بندی های سیاسی، تنگ نظری های حزبی و انحصارطلبی در برخی بخش های مدیریتی جامعه شکل گرفته و مانع از بهره برداری بهینه از این سرمایه انسانی است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: در این بیانیه چهل بار واژه جوان و جوانان بکار رفته و به درستی مخاطب این بیانیه همین سرمایه انسانی جوان است که امروز هم در عرصه های مختلف نقش آفرینی می کند. ما باید بپذیریم مسئولیت ها و جایگاه های مدیریتی امانت هایی هستند که به نسل جوان کاردان و انقلابی باید منتقل شود و برداشتی که نسبت به دستگاه های اجرایی در بخش های مختلف هست، بتواند به یک احساس مثبت تبدیل شود و حقیقتا ظرفیت های راکدمانده و استفاده نشده به حرکت دربیاید و سرعت پیشرفت جامعه ما را افزایش دهد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: