سفیر ایران در بوسنی: اروپا ثابت کند که اراده و توان پایبندی به تعهداتش را دارد

کدخبر: 2310359

سفیر ایران در بوسنی بر پایبندی اروپا به تعهدات برجامی تأکید کرد و گفت: اگر اتحادیه اروپا مایل است به عنوان یک‌ بلوک قدرتمند، معتبر و مستقل در جهان دیده شود، باید اثبات کند اراده و توان پایبندی به تعهداتش را دارد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «محمود حیدری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو با حضور در برنامه «جهان سیاست» در تلویزیون سراسری بوسنی و هرزگوین به تشریح برخی دستاوردهای انقلاب اسلامی و مواضع منطقه ای و بین المللی کشورمان پرداخت و گفت: در حالی که کشورهایی در خاورمیانه حضور دارند که بعضی قدرتهای جهانی آنها را با صراحت تحقیر کرده و مدعی می شوند بدون حمایت آنها اینگونه حکومت ها امکان بقاء ندارند، به اذعان همگان جمهوری اسلامی ایران یکی از مستقل ترین کشورها در جهان معاصر است و تحقق این استقلال در کنار آزادی و جمهوری اسلامی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که 40 سال پیش در چنین ایامی در ایران پیروز شد.

حیدری افزود: دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های علمی، صنعتی، فناوری، دفاعی و سایر حوزه ها نیز بسیار است و حضور گسترده مردمی در عرصه های اجتماعی و سیاسی از جمله انتخابات متعدد و همچنین راهپیمایی میلیونی در بیست و دوم بهمن ماه هر سال در سراسر کشور، نمادی از خواست و اراده مردم برای استمرار آرمانهای اصیل انقلاب است.

سفیر کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیرات تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران گفت: طبیعتا این تحریم ها و سایر فشارهایی که به ملت ایران وارد می کنند موجب بروز برخی مشکلات برای مردم می شود، ولی هرگز موجب تحقق اهداف شوم بانیان و تحمیل خواست نامشروع آنها به ملت ایران نخواهد شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا راه اندازی ساز و کار مالی جدید اروپا می تواند موجب نجات اقتصاد ایران شود؟ پاسخ داد: ما انتظار و نیازی نداریم که اروپا برای منافع ایران کاری بکند. انتظار ما از اروپا ایفای تعهداتی است که در موافقتنامه هسته ای بدان ها ملتزم شده است. به عبارت دیگر اتحادیه اروپا اگر مایل است به عنوان یک‌ بلوک قدرتمند، معتبر و مستقل در جهان دیده شود باید اثبات کند اراده و توان پایبندی به تعهداتش را دارد و لذا اقدام با تاخیر انجام شده اخیر گامی در این راستاست و البته برای ارزیابی دقیق آن باید تا اجرایی شدن کامل این سامانه مالی صبر کرد.

حیدری در پاسخ به سوالی دیگر با تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل منطقه اظهار داشت: امروزه همه افراد مطلع اذعان می کنند که شکست داعش و تضعیف تروریسم در خاورمیانه مرهون تلاش های ملت های منطقه و حمایت های موثر جمهوری اسلامی ایران است.بدیهی است به وجود آورندگان داعش و دیگر گروههای تروریستی آرزوهای شومی داشتند که تغییر نقشه سیاسی منطقه از آن جمله بود و عدم تحقق آرزوهای آنان نتیجه اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش فارس، سفیر ایران در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص مواضع ایران در خصوص بحران های یمن و سوریه عنوان کرد: مذاکرات موسوم به روند آستانه که با مشارکت ایران ، ترکیه و روسیه شکل گرفته است تاکنون تاثیرگذارترین ابتکار به عمل آمده برای کاهش خشونت و درگیری در سوریه بوده است و استمرار درست و متوازن آن می تواند به بازگرداندن ثبات در سوریه و مشارکت فراگیر همه مردم و جریانات سیاسی در تعیین سرنوشتشان و اضمحلال کامل گروه های تروریستی بینجامد.

وی افزود: در خصوص یمن نیز جمهوری اسلامی ایران از ابتدا ابتکاراتی را بر اساس گفتگوهای یمنی - یمنی ارائه داد که اگر کسانی که به کشتار بیگناهان و کودکان در یمن مبادرت می ورزند به طرح و ابتکار ایران توجه می کردند، امروز شرایط در یمن متفاوت بود. اکنون نیز جا دارد هر چه زودتر برخی کشورهای منطقه و حامیان بیرونی آنها نسبت به تصحیح جهت گیری های سوء خویش اقدام کنند.

سفیر کشورمان در پاسخ به سوال دیگری راجع به بحران جاری در آمریکای لاتین و ونزوئلا اضافه کرد: به کارگیری استانداردهای دوگانه و چندگانه توسط قدرت های استکباری از عوامل مهم چالش های حاضر در عرصه بین الملل است و مادامی که استفاده ابزاری از مفاهیمی نظیر آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم پوششی برای کسب منافع غیرقانونی و نامشروع برخی قدرت هاست باید انتظار اینگونه بحرانها و مشکلات را در آمریکای لاتین، خاورمیانه و حتی بالکان داشته باشیم.

حیدری در پایان افزود: از مقامات و مردم کشور بوسنی و هرزگوین که در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به شیوه های مختلف سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت و دولت ایران تبریک گفتند قدردانی و برای کشور بوسنی آینده ای درخشان و با ثبات آرزو می کنم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: