مدیرمسئول «صبح نو» در گفت‌وگو با فارس:

بیانیه رهبری، برنامه ۴۰ سال آینده جمهوری اسلامی است

کدخبر: 2310492

مدیرمسئول روزنامه «صبح نو» گفت: مقطع انتشار بیانیه رهبر انقلاب، اهمیت دارد. راهپیمایی ۲۲ بهمن با قدرت برگزار شده و کشور در حال عبور از پیچ خطرناکی است، عزم خارجی برای مبارزه با جمهوری اسلامی به بالاترین حجم خود رسیده و حالا جمهوری اسلامی اعلام می‌کند که برای ۴۰ سال آینده دارم حرف می‌زنم.

«فرشاد مهدی‌پور» مدیر مسئول روزنامه «صبح نو» در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس درباره انتشار بیانیه رهبر معظم انقلاب و اشاره‌ای که به دشمنی برخی رسانه‌های معاند با ایران دارند،‌ گفت: آنچه امروز توسط رهبری منتشر شد هم کارکرد درون متنی و داخلی دارد هم کارکرد خارجی. هم به ما می‌گوید چه باید بکنیم و هم به خارجی‌ها می‌گوید چه می‌خواهیم بکنیم و این بیانیه هر دوی این موضوع‌ها را به صورت همزمان شکل می‌دهد و این طور نیست که بگوییم این بیانیه صرفا مصرف داخلی دارد و به همین خاطر لفظ بیانیه برای آن انتخاب شده است.

وی ادامه داد: این بیانیه در جایی که وارد بحث توصیه‌ها یا ارائه راهکارها و یا ارائه راهبردهایی برای گام دوم انقلاب می‌شود، اولین عنوانش را به علم و دانش و پژوهش اختصاص می‌دهد. یعنی زیربنای دانشی و علمی انقلاب اسلامی و ضرورت آن را دوباره یادآور می‌شود. به این معنا که اگر انقلاب می‌خواهد توانا شود باید دانا شود و بدون دانایی، آگاهی و شناخت امکان توانایی وجود ندارد. ولو اینکه اگر کشور به هر افقی دست پیدا کند و ‌بدون آگاهی لازم باشد، ممکن است مسیر نادرستی را طی کند.

مهدی پور افزود: اولویت اول دانایی و آگاهی کشور است و بخش زیادی از این دو به عهده نخبگان و رسانه‌ها است هم نخبگان دانشگاهی و حوزوی و هم اهالی رسانه؛ چه آنهایی که در فضای مجازی و چه سایرین که مشغول انجام فعالیتند. رسانه‌ها به خاطر ماهیت تعاملی که در این روزگار دارند محل اصلی گفت‌وگو برای شکل دادن به نتایج این پیام هستند.

وی در ادامه نیز با اشاره به اینکه در تبیین تفسیر و اجرایی کردن این پیام باید فکر شود، افزود: در واقع نباید این بیانیه طوری باشد که در همین امسال با چند تیتر رسانه‌ای و سخنرانی ابتدایی رها شود. در این بخش لازم است که به نکته‌هایی اشاره کنم. این بیانیه حاوی دستور کارهای روشنی است. مثلا برای مبارزه با فساد، توسعه دانش و ارتقای اخلاق دستور کارهای روشنی داده‌اند که برای مسئولین مربوط مشخص می‌کنند که چه باید انجام دهند، مثلا قانونی وضع کنند، مصوبه‌ای بگذرانند، سازمانی تاسیس کنند و ...

مدیر مسئول روزنامه صبح نو در ادامه نیز گفت: نکته بعدی این است که گزاره‌های ارائه شده در این بیانیه نیازمند تبیین است؛ یعنی محققان علوم انسانی و اجتماعی و سایر اندیشه‌ورزان باید فصول مختلف این بیانیه را تبیین کنند. به این جهت که اینها می‌توانند مبنای کار آنها قرار بگیرند و هم اینکه باید در افکار عمومی جا بیفتد که لوازم داخل این بیانیه چیست و چگونه باید آن را پیگیری و محقق کرد؟ برای مثال بخش تمدن نوین اسلامی را در نظر بگیرید این تمدن هم ضوابط و لوازم سیاسی دارد و هم فرهنگی و اقتصادی و ... و این مورد را هم باید محققان درباره آن صحبت کنند. نکته بعدی نقش رسانه‌ها است که بحث اول و اجرایی سازی بیانیه را باید محقق کند و بخش دوم این است که نخبگان را وادار کنند وارد عرصه تبیین شوند.

وی ضمن بیان اینکه به طور طبیعی این بیانیه با سو برداشت‌های گروه‌های مختلف مواجه خواهد شد، ادامه داد: برای مثال در نظر بگیرید در همین بازه زمانی کوتاه، تلویزیون‌های ضد انقلاب و وابسته به خارجی سعی کردند تفسیرهای خودشان را درباره این بیانیه ابراز کنند. آنها گفته‌اند که نظام خطاهای خودش را پذیرفته و با آزادی رسانه‌ها مخالف است و از این قبیل حرف‌ها.

مهدی‌پور با اشاره به اینکه در جواب این رسانه‌های معاند باید چه رفتاری کرد، گفت: نقش رسانه‌های ما این است که وارد بحث شده و پاسخی به این شبهات بدهند. این موارد دروغ است و مثل بهتانی است که به متن این بیانیه زده شده است. حتی یکی از این شبکه‌ها گفته که رهبری از شکل‌گیری فضای مجازی که در آن جوانان با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند، ابراز ناراحتی کرده است که اصلا چنین چیزی در بیانیه وجود ندارد و این رسانه وابسته به عربستان سعودی دروغ می‌گوید و اینجا نقش رسانه‌های ما شناسایی این دروغ بزرگ و آگاه سازی مخاطب خود است.

مهدی‌پور با اشاره به زمان انتشار این بیانیه نیز بیان داشت: به نظر می‌آید که مقطع انتشار این بیانیه با اهمیت است. راهپیمایی ۲۲ بهمن با قدرت برگزار شده و کشور در حال عبور از پیچ خطرناکی است، عزم خارجی برای مبارزه با جمهوری اسلامی به بالاترین حجم خود رسیده و جمهوری اسلامی اعلام کرده است که من برای چهل سال آینده دارم حرف می‌زنم نه برای آنچه که در گذشته داشتم. زمانی که مقام معظم رهبری آرمان آتی را معرفی می‌کند و امید می‌دهد و می‌خواهد حرکت را به آن سمت ببرد یعنی به همه هواداران انقلاب و حتی دشمنانش این پیام را می‌دهد که انقلاب ما درگیر این حواشی نخواهد شد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: