در سومین شب جشنواره موسیقی فجر

ارکستر سمفونیک راوی به‌حق «استراوینسکی» شد/بهبود صدادهی ارکستر نسبت به گذشته+عکس

کدخبر: 2310666

در سومین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «شهرداد روحانی» آثاری از «رضا کهریزی» «شاهین فرهت» و «ایگور استراوینسکی» را به روی صحنه برد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، در سومین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «شهرداد روحانی» آثاری از «رضا کهریزی» «شاهین فرهت» و «ایگور استراوینسکی» را به روی صحنه برد.

اجرای امشب ارکستر سمفونیک تهران یکی از بهترین و کم‌نقص‌ترین اجراهای دوران رهبری شهرداد روحانی را به روی صحنه برد. بی‌شک تمرین و ممارست‌ها و مشقت‌هایی که از رهبر ارکستر گرفته تا نوازنده‌ها، جواب داده و نمود آن در صدادهی، دینامیک و پویایی ارکستر متجلی شده است. هرچند هنوز به جایگاه ایده‌آل نرسیده لیکن با شرایطی که دیده می‌شود، در مسیر بهبود و پیشرفت قرار گرفته است.

شهرداد روحانی که از چهره‌های شناخته شده ایرانی نزد جهانیان است، از زمان تحویل گرفتن ارکستر سمفونیک تهران با انتقادات بیشماری مواجه بوده و بسیاری همچون «علی رهبری» که خود پیش از روحانی، رهبری این ارکستر را برعهده داشت از منتقدین وی بوده و او را شخص مناسبی جهت هدایت بزرگ‌ترین ارکستر کشور نمی‌داند. در این بین بسیاری هم بوده‌اند که از روحانی دفاع کرده‌اند لیکن تمام این کنش‌ها و واکنش‌های سلبی و ایجابی با یک اجرای خوب فروکش خواهد کرد و اجرای امشب ارکستر سمفونیکِ شهرداد روحانی اجرایی درخور و توانمند بود.

از یکدستی آرشه‌ها و تسلط ویلن‌ها در اجرای پاساژهای سرعتی گرفته تا سایه‌های گروهی ویلن‌ها و آلتو‌ها و بویژه در «سوئیت پرنده آتشین» اثر «ایگور استراوینسکی» که مملو از تکنیک‌هایی همچون سنکوپ و تکیه‌ها و ضد ضرب‌ها و قرینه‌های دور و نزدیک و سوال و جواب‌های گروهی سازهای زهی با بادی برنجی و چوبی است، نشان از آمادگی اعضای ارکستر و سپری کردن تمرینات منظم و درست دارد.

به یقین که شاخص‌ترین و گیراترین اجرای امشب همانا «سوئیت پرنده آتشین» استراوینسکی است که سرشار از «سنکوپ» و ریتم‌های نامتعارف و فاصله‌های «دیس‌رزونانس»(ناهماهنگ) و «پُلی‌تونال» و ریتم‌های کوبه‌ای بسیار شدید است. بهره از الگوهای ریتمیک فولک و تکرار شونده، ضرب‌های ترکیبی، پُلی‌ریتمی(چند ریتمی) و بهره فراوان از ترجیع‌بندها از مشخصه‌های اجرایی این سوئیت بود که به شکلی مطلوب به اجرا گذاشته شد.

تنها ایراد اجرای امشب به صدابرداری سالن بازمی‌گردد و تقسیم یکسان صداها به درستی صورت نگرفته بود برای مثال دو ساز هارپ(چنگ) بجز در مواردی که پاساژ یا آرپژی بین میزان‌ها و به تنهایی اجرا می‌کردند و شنیده می‌شد، در باقی موارد که تنیده در ارکستر بودند، کوچک‌ترین صدایی از آنان که در ترکیب با این ارکستر بزرگ شنیده شود، به گوش نمی‌آمد و در مواردی هارپ‌ها حتی در تعامل نوازندگی با زهی‌ها به تنهایی هم صدایشان به گوش نمی‌رسید.

«پوئم سمفونی هفت خان رستم» اثر رضا کهریزی، «کنسرتو برای ویلن و ارکستر» اثر شاهین فرهت، و «سوئیت پرنده آتشین» قطعات اجرا شده در کنسرت امشب ارکستر سمفونیک تهران در قالب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر بود.

و اما وجود نام شاهین فرهت در اجرای شب دوم جشنواره و قطعه‌ای از او که توسط «آنسامبل آتلاس» از کشور دانمارک به روی صحنه برده شد و اجرای امشب ارکستر سمفونیک تهران که از یکی دیگر از آثار این آهنگساز پیش‌کسوت بهره می‌برد با توجه به شرایط کنونی این آهنگساز که در سمّت دبیری جشنواره خدمت می‌کند شاید خیلی نمود خوبی نداشته باشد و لب بسیاری منتقدین به این مساله گشوده شود که چون ایشان در این جایگاه هستند بیشتر از آثارشان در اجراها استفاده می‌شود. و این مساله برای هنرمندی همچون شاهین فرهت که از جنبه اخلاقی و پاکی یکی از هنرمندان شناخته شده است که همه‌گی به اخلاق‌مداری او اذعان دارند، مناسب نباشد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: