«منشور اقتصاد در گام دوم»|رزاقی: با جهان بینی سرمایه‌داری نمی‌توان اقتصاد مقاومتی دینی را پیاده کرد

کدخبر: 2310820

یک کارشناس ارشد اقتصادی با بیان اینکه، چشم انداز اقتصاد ایران بایستی بر اساس بیانیه گام دوم رهبر انقلاب تدوین شود، گفت: باید دقت داشت که با جهان بینی سرمایه داری نمیتوانیم اقتصاد مقاومتی دینی را پیاده کنیم.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، رهبر انقلاب اخیرا به مناسبت ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم را صادر کردند. در این بیانیه رهبر انقلاب ملت ایران، به ویژه جوانان را مورد خطاب قرار می دهند و به توضیح و روشن کردن مسئله برداشتن «گام دوم» به سوی آرمان های انقلاب اسلامی در 7 فصل می پردازند.

در همین خصوص ابراهیم رزاقی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم، با بیان اینکه، در اصول اولیه قانون اساسی ایدئولوژی اقتصادی انقلاب اسلامی تبیین شده است، همچنین حضرت امام نیز چارچوب اصلی اقتصاد اسلامی که مبتنی بر استقلال سیاسی و اقتصادی است را طرح کرده اند، گفت: ایجاد رابطه مستقیم و همه جانبه بین بخشهای تعاونی، خصوصی و دولتی باید شکل میگرفت که متاسفانه نتوانستیم در این حوزه توفیق جدی داشته باشیم و دچار نوعی تناقض شدیم.

نقصان و تناقض در اصول اقتصاد مانع اصلی عدم تحقق اقتصاد مقاومتی

وی افزود، اگر در اصول اقتصاد دچار نقصان باشیم حتما در آینده دچار مشکل میشدیم که امروز می بینید که در بخش های مختلف این رفتار تناقض آمیز نشانه های خود را هویدا کرده است. به نظر میرسد یکی از دلایل اصلی عدم تحقق اقتصاد مقاومتی همین موضوع است.

رزاقی با اشاره به اجرای خصوصی سازی های اخیر به عنوان یکی از آفتهای اقتصاد ایران گفت: محور هر گونه سرمایه داری تولید و صادرات است اما در کشور ما اقتصاد مبتنی بر نفت پیاده شده و گویی تولید خیلی جدی گرفته نشده است. این کارشناس اقتصادی ادامه داد؛ آنچه که در کشور ما اجرا شد و در حال اجرا است سرمایه داری لیبرال است که به تولید توجه ندارد. بخش خصوصی ایران تولید کننده نیست و قدرت و ثروت اصلی در دست اقشاری است که به دنبال واردات و استفاده از رانت هستند. شما ببینید در چه سطحی امکانات و کالا در کشور وجود دارد اما به بازار عرضه نمیشود. امروز متاسفانه حداکثر سود در دلالی و سفطه بازی خلاصه شده است.

وی افزود، باید به این نکته توجه داشته باشیم که در سالهای ابتدای انقلاب با توجه به ضعف بخش خصوصی و تعاونی، دولت قوی شد اما همه این قدرت واگذار شد. ما دیدیم که در نتیجه این خصوصی سازی، زمین کارخانجات به یغما رفت. به اعتقاد بنده این خصوصی سازیها بر خلاف قانون اساسی بوده و درست اجرا نشد. شما به عنوان مصداق چالشهای مجموعه آذرآب را بینید و یا حواشی که در مورد مسئول خصوصی سازی مطرح میشود.

این کارشناس اقتصادی گفت: رهبری در بیانیه خود به استفاده از جوانان اشاره کردند، نکته جالب اینکه امریکایی ها هم به این جوانان نظر دارند. محتوایی که در اختیار جوانان در اقتصاد قرار میگیرد حداکثر سازی سود از راههای نادرست است. باید به سمت متشکل شدن و سیستماتیک شدن استفاده از جوانان حرکت کنیم.

مثلث 3ضلعی چالشهای اقتصادی در ایران: از ضعف نظارت تا مدیران نالایق

وی ادامه داد، این جوانان باید به سربازانی تبدیل شوند که ریل اقتصاد ایران را با حداکثر سرعت تغییر دهند اما متاسفانه مدیران امروز این توان را ندارند. نکته اساسی این است که جوانان کشور با جهان بینی که میتواند ما را از این مسیر خارج کند آشنا باشند. به عبارت دیگر برای تغییر ریل اقتصاد باید تغییر جهان بینی انجام شود. همچنین باید مدیرانی انتخاب شوند که توان و انگیزه لازم را مثل دوران دفاع مقدس داشته باشند.

رزاقی ادامه داد، در حوزه نظارت ضعف چشم گیری داریم و با خطا کار و مفسد برخورد لازم صورت نمی گیرد و در دهه پنجم باید برخورد قاطعی با این دست افراد انجام شود تا امنیت اقتصادی برای صاحبان کسب و کار ایجاد شود. مجازات آنچنان موثر است که اگر کنار گذاشته شود افراد فاسد همه شئون اقتصاد را تحت تاثیر خودشان قرار می دهند.

وی با بیان اینکه امروز اکثر قریب به اتفاق نمایندگان مجلس، از اصول اقتصادی انقلاب اسلامی آگاه نیستند گفت قانون گذار باید با این اصول آشنا باشد تا بتوان در گام دوم ظرفیت استفاده اقتصاد از جوانان را فراهم کرد.

این استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران گفت: امام تاکید میکرد که مدیران ما از کوخ نشینان باشند و وای به حال روزی که مسئولان ما کاخ نشین شوند. متاسفانه امروز در برخی موارد این اتفاق افتاده است که باید پاک ساز ی لازم صورت گیرد.

چرا باید کار را به جوان ها سپرد؟

از ظرفیتهای خالی اقتصاد مثل روستا استفاده نمیکنیم

رزاقی با اشاره به ظرفیتهای خالی اقتصاد کشور تاکید کرد، وقتی تحریم میشویم متاسفانه دفاع لازم هم صورت نمیگیرد و گاهی به تحریم کنندگان هم کمک میکنیم. سوال اساسی این است که چرا در اقتصادمان از این ظرفیتهای خالی استفاده نمیکنیم.

به این نکته توجه داشته باشید که امروز بسیاری از کارخانجات زیر ظرفیت خود کار میکنند، از ظرفیت روستاها استفاده درستی صورت نمیگیرد و اقتصاد در 30 هزار روستای ما در شرف تعطیلی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه امروز تورم به یک وسیله و ابزار برای دولت جهت ثروت اندوزی به قیمت فقیر تر شدن مردم تبدیل شده است. توجه داشته باشید که حقوق 1.5 میلیون تومانی کارگر کفاف زندگی روزمره را با شرایط تحریمی و افزایش شدید قیمت ارز نمیدهد. از همین رو بر اساس بیانیه گام دوم و اصول قانونی اساسی همه قربانیان اقتصاد فعلی باید به صحنه بیایند و این ریل گذاری اشتباه را تغییر دهند.

برخی بدنبال شکاندن مقاومت مردم هستند

رزاقی ادامه داد، به اعتقاد بنده یک بار برای همیشه باید جلوی این نوع تورم سازی ها را گرفت تا به برنامه های اقتصادی کشور خللی وارد نشود. متاسفانه تورم سازی این برنامه ها باعث شکاندن مقاومت مردم می شود.

وی با بیان اینکه، هم در جوامع سوسیالیستی و هم سرمایه داری با جهان بینی خودشان اقتصاد مقاومتی پیاده شده است گفت: باید دقت داشت که با جهان بینی سرمایه داری نمیتوانیم اقتصاد مقاومتی دینی را پیاده کنیم.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: