نظر کارشناسان صهیونیست درباره کنفرانس ورشو؛ گام جدید برای به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی اعراب

کدخبر: 2310880

دو کارشناس صهیونیستی ابراز عقیده کردند که کنفرانس ورشو گام جدیدی در راستای به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی کشورهای عربی است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه های رژیم صهیونیستی در گزارش هایی درباره برنده ها و بازنده های کنفرانس ورشو و در سایه اهدافی که این کنفرانس به خاطر آن برگزار شد، آنها همچنین درباره نتایج این کنفرانس و آنچه محقق نشده، به ارائه تحلیل می پردازند.

رون بن یشای کارشناس نظامی روزنامه یدیعوت آحارانوت گفته است کشورهای عربی خاورمیانه که در کنفرانس ورشو شرکت کردند، از ایران می ترسند و برای به دست آوردن کمک های اقتصادی و نظامی ایالات متحده آمریکا تلاش می کنند، به همین خاطر در این کنفرانس شرکت کردند.

وی افزود حتی برای اینکه این نشست با شکست مفتضحانه ای روبرو نشود، مسئولان بلندپایه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفتند به دستورکار این کنفرانس، فراهم کردن کمک های سیاسی و اقتصادی به طرح معامله قرن را اضافه کنند که برای حل مناقشه فلسطینی اسرائیلی(در حقیقت برای حذف مسئله فلسطین) آماده شده، و با هدف تحقق ثبات در خاورمیانه و دادن فرصت به جراد کوشنر(دستیار ارشد و داماد ترامپ) و جیسون گرینبلات برای بهبود تلاش ها و جلب حمایت های کشور عربی حاشیه خلیج(فارس) و کشورهای میانه رو عربی بریا موفقیت این طرح(معامله قرن) صورت گرفته است.بعد اقتصادی معامله قرن مستلزم حمایت عربی کشورهای حاشیه خلیج(فارس) برای تامین مالی آن و مبتنی بر بهبود اوضاع اقتصادی و راهبردی نوار غزه و کرانه باختری در برابر موافقت آنها با توافق صلح(سازش) با اسرائیل و عادی سازی روابط میان اسرائیل و جهان عرب است.

مشارکت بلندپایه کشورهای عربی در نشست ورشو به فرصت های عالی برای دولت ترامپ در راه اجرای طرح هایش در زمینه تشکیل پیمان ناتوی عربی با حضور کشورهای عربی و شمال آفریقاست به طوری که همه کشورهای عربی اعم از کشورهای حاشیه خلیج(فارس) به همراه مصر، اردن، مغرب و تونس در آن عضو کامل باشند. البته درست است که این مسئله(پیمان ناتوی عربی) در ورشو محقق نشد، ولی در آینده ممکن است محقق شود.

بر اساس سخنان ناظران نشست ورشو، کشورهای عربی رضایت و آمادگی خود را برای همکاری و شراکت با اسرائیل اعلام کرده اند به طوری که در چارچوب یک پیمان خصمانه علیه ایران قرار گیرند البته تمایل دارند این مسئله تا زمانی که مسئله فلسطین حل نشود، به صورت پنهانی باشد و تا زمانی که مسئله فلسطین حل نشود، اعراب آماده نیستند شرکای علنی در هر ابتکاری باشند که اسرائیل بخشی از آن باشد با وجود امتیازهای بزرگی که در هر شراکت و همکاری علنی با اسرائیل کسب خواهند کرد.

تحلیل روزنامه الدیار از کنفرانس ورشو و هشدار درباره عواقب آن برای اعراب

دفاع کویت از حضور خود در "ورشو"، ما مخالف عادی سازی با اسرائیل هستیم

رون بن یشای کارشناس نظامی روزنامه یدیعوت آحارانوت افزود نشستن سران اسرائیلی در کنار همتایان عرب خود در نشست ورشو محقق نشد، نشستی که برای اولین با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برگزار شد، این مسئله(حضور سران رژیم صهیونیستی) قبلا و در جریان برگزاری کنفرانس مادرید در سال 1991 هم تکرار شد، جایی که اسحاق شامیر نخست وزیر وقت اسرائیل در آن شرکت کرد، بنابراین نتانیاهو از بزرگترین طرف هایی است که از نشست ورشو سود برده است، به طوری که عکسی منتشر شده که نتانیاهو را در کنار مسئولان بلندپایه عرب دور یک میز نشان می دهد.

به همین سبب، این تصویر، شکاف جدی در تحریم سیاسی، دیپلماتیک و روانی اسرائیل از سوی کشورهای عربی به شمار می رود که از مسئله فلسطین حمایت می کردند و اعلام کرده بودند که بدون حل نهایی مسئله فلسطین روابط خود را با اسرائیل عادی نخواهند کرد، ولی آنچه در ورشو رخ داد، ممکن است گام جدیدی در راستای به رسمیت شناختن اسرائیل از کشورهای عربی و مقدمه ای برای عادی سازی روابط با آن باشد.

تسیفی یحزکیلی تحلیلگر امور عربی کانال سیزدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی هم در تحلیلی گفته است نشست ورشو این امکان را به اسرائیل داد تا گام بزرگی به سمت جهان عرب بردارد به طوری که سبب شد تا جهان عرب به عادی سازی روابط با اسرائیل فکر کند.

این مسئله چه در پوشش نشست ورشو از سوی شبکه های تلویزیونی عربی یا در گفت وگوهایی که میان طرفین اسرائیلی و عربی در پشت پرده و به صورت مخفیانه انجام شد، به یک شکل صورت می گیرد.

روزنامه یدیعوت آحارانوت پیش از این نوشته بود اسرائیل و کشورهای عربی در یک جبهه مشترک و واحد قرار دارند. این روزنامه افزود در یکی از نشست های پشت درهای بسته در کنفرانس ورشو و زمانی که نوبت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی رسید، میکروفون را گرفت تا صحبت کند، ولی میکروفون وی کار نمی کرد، تا اینکه وزیر خارجه یمن(در دولت دست نشانده رژیم سعودی به ریاست عبدربه منصور هادی فراری) که در کنارش بود، میکروفون خود را به او داد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: