آغاز «زندگی به سبک رضوی» از کنار حرم امام خوبی‌ها+عکس

کدخبر: 2310974

«زندگی به سبک رضوی» یک طرح آموزشی است که باهدف افزایش صیانت و اعتلای کارکرد خانواده و با بهره‌گیری از سبک زندگی رضوی برای زائران و مجاوران به‌ویژه زوج‌های جوان، توسط مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس «زندگی به سبک رضوی» یک طرح آموزشی است که باهدف افزایش صیانت و اعتلای کارکرد خانواده و با بهره‌گیری از سبک زندگی رضوی برای زائرین و مجاورین به‌ویژه زوج‌های جوان، توسط مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی برگزار می‌شود و در آن نوزوجین به مدت ۳ سال از خدمات آموزشی، حمایتی و مشاوره‌ای رایگان بهره‌مند ‌می‌شوند. طرحی به گستره ایران، برای تحکیم بنیان خانواده. «هم‌سایه» نیز بخشی از این طرح بزرگ است برای زوجین غیر مشهدی که مطلع آن اردویی ۳ روزه، به همراه جشن ازدواج در کنار مضجع منور امام مهربانی‌هاست. خاطره‌ای دل‌چسب همراه با آموزش‌هائی به سبک رضوی.

برنامه‌ریزی برای آموزش و مشاوره ۲۰ هزار زوج در «طرح هم‌سایه» با اولویت مناطق محروم

در «طرح هم‌سایه» که از یک سال و نیم پیش ویژه زوجین سراسر کشور به ویژه استان‌ها و شهرهای محروم، شروع‌شده است، زوج‌های جوان پس از ثبت‌نام به‌صورت گروهی در قالب اردوهای۱۲۰ تا ۱۴۰ نفره به مدت سه روز با هزینه آستان قدس رضوی و به صورت رایگان، به مشهد مشرف شده و ضمن استفاده از خدمات رفاهی و زیارت بارگاه منور رضوی، در دوره‌های آموزشی مانند روانشناسی زن و مرد، مهارت‌های زندگی و خانواده حضور می یابند که در محل اسکان زوجین در زائرسرا و زائر شهر رضوی و همچنین در حرم مطهر برگزار می‌شود. پس از اردو و بازگشت به استان‌ها نیز روند آموزش و مشاوره طبق روال طرح زندگی به سبک رضوی از طریق کانون‌های خادمیاری خانواده در استان‌ها ادامه دارد.

آموزش‌های کاربردی و مهارتی برای زوجین جوان زائر بصورت حضوری با بهره‌گیری از روش‌های سخنرانی، همایش عمومی، کارگاه آموزشی و در بخش آموزش مکاتبه ای از طریق ارائه کتاب، جزوه، بروشور، فلش کارت و در بخش آموزش های غیرحضوری و مجازی با بهره‌گیری از روش‌های ارتباط مجازی مانند سایت، لوح فشرده، نرم افزار قابل نصب بر روی گوشی همراه، شبکه‌های اجتماعی، پیامک و غیره ارائه می‌شود.

دورنمای طرح «هم‌سایه» که از ابتدای تأسیس مرکز بانوان و خانواده آغاز شده و تاکنون ۹ اردوی آن با حضور۱۰۵۶زوج جوان برگزار شده؛ میزبانی از ۳ هزار زوج تا پایان سال ۹۷ است و برای سال آینده نیز ارائه خدمات به ۲۰ هزار زوج از سراسرکشور پیش بینی شده است.

در ادامه با برخی از این نوزوجین گفتگو کرده‌ایم که از حال و هوای خود در این اردوی معنوی، آموزشی می‌گویند:

زندگیمان بوی امام رضا(ع) گرفته است

علی‌رضا قلیچ‌تپه، یکی از تازه‌دامادهای حاضر در این برنامه، اهل استان مرکزی و شهر اراک است. او که از ۱۵ فرودین ۹۶ پا به دوران شیرین نامزدی گذشته است، می گوید: یک ماه پیش همسرم دریکی از مجالس روضه خانگی با «طرح هم‌سایه» که توسط آستان قدس رضوی اجرا می‌شود، آشنا شد و بعد از مشورت باهم تصمیم گرفتیم در این طرح شرکت کنیم.

علی‌رضا ادامه می دهد: بعد از ثبت‌نام چندین بار با ما تماس داشتند و هنگامی‌که درباره این اردوی سه‌روزه به مشهد گفتند با خوشحالی تمام قبول کردیم و اکنون در خدمت شما هستیم.

او از شیوه میزبانی و خدماتی که این چند روز دریافت کرده ابراز رضایت می‌کند و ادامه می‌دهد: همه‌چیز این چند روز عالی بوده؛ اقامت در مهمانسرای حضرت در زائرشهر رضوی واقعاً رؤیائی بود، اساتیدی هم که این چند روز در کلاس‌های آموزشی به ما مشاوره می‌دهند مطالب خیلی مفید و کاربردی را مطرح می‌کنند که تا حالا نشنیده بودم و خیلی چیزها یاد گرفتم که تأثیر زیاد و مثبتی بر روابط من با همسرم خواهد داشت

این تازه‌داماد می‌گوید: این برنامه ۱۰۰درصد بر روی زندگی من تأثیر داشته و زندگیمان بوی امام رضا(ع) گرفته است و امیدوارم روند این مشاوره‌ها در سال‌های آینده هم به روش‌های مختلف مستقیم و غیرمستقیم ادامه داشته باشد.

مشاوره‌های سبک زندگی رضوی کاملاً کاربردی است

رضا خلیفه علی از تهران آمده است و یک سال و نیم از دوران نامزدی‌اش می‌گذرد می‌گوید از طریق دوستان خانمم با این طرح آشنا شدم.

این تازه‌داماد ادامه می‌دهد: حضور در این اردو اولین خدمتی است که در این طرح دریافت کردیم و بسیار عالی و تأثیرگذار بود. خدمات مشاوره‌ای در حوزه زندگی به سبک رضوی صد درصد کاربردی و به‌جاست.

«طرح هم‌سایه»، خاطره‌ای خوش در ابتدای زندگی مشترک

مرضیه اکبری زاده هم ازجمله نوزوجینی است که از محلات آمده و تنها ۱۶روز از آغاز زندگی مشترکشان می‌گذرد. از طریق سایت و با راهنمایی کانون خادمیاری خانواده با این طرح آشنا شده است. درباره کلاس‌های آموزشی برگزارشده می‌گوید: کلاس‌های سبک زندگی رضوی بسیار عالی بود. برنامه‌های حرم و این اردو خاطره‌ای خوش را در آغاز زندگی مشترکمان برای ما رقم زد.

او تصریح می‌کند: آموختن اینکه همسران در برابر هم چه رفتار و برخوردی باید داشته باشند، هم برای آقا و هم برای خانم، نوعی رفتارشناسی است که خیلی می‌تواند در دوام زندگی مشترک مؤثر باشد .

مشاوره‌ها کاربردی و عالی بودند

ملیحه جواهری یکی دیگر از زوج‌هایی جوانی است که از خراسان شمالی در این طرح شرکت کرده است. کمتر از یک سال از شروع زندگی مشترکشان گذشته است و امروز که در کنار بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج (ع) درس زندگی می‌آموزد، هم خوشحال است و هم هیجان‌زده.

از دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ها راضی است و آن‌ها را بسیار عالی و کاربردی توصیف می‌کند. معتقد است: وجود این‌گونه برنامه‌ها می‌تواند در بهبود روابط زن و مرد کمک شایانی کرده و بنیان خانواده ها را با رنگ و لعاب زندگی رضوی بیش‌ازپیش محکم نماید.

می‌گوید: یکی از دوستانم در این طرح ثبت‌نام کرده بود، درباره خدماتی که ارائه می‌شود تعریف کرد و ابتدا باورم نمی‌شد که چنین خدماتی که معمولاً بسیار گران تمام می‌شود به‌رایگان ارائه شود. بلافاصله به سایت مراجعه کردم و وقتی دیدم که این موضوع حقیقت دارد نسبت به ثبت‌نام در این طرح ارزشمند اقدام کردم.

ازدواجم را مدیون امام رضا(ع) هستم

محمد حسینی جوان ۲۵ ساله و اهل اراک است، ازدواجش را مدیون امام هشتم(ع) می‌داند و می‌گوید: همسرم را از امام رضا(ع) گرفتم و خوشحالم که همین اول زندگی مشترک قسمت شد به پابوسی این امام مهربان مشرف شویم.

او از خاطرات به‌یادماندنی این اردو می‌گوید و ضمن تقدیر و تشکر از مجریان برنامه ادامه می‌دهد: از ابتدای حرکت از اراک، برنامه‌های خوبی را برای ما تدارک دیده بودند و حتی در مسیر و در اتوبوس فیلم امام رضا(ع) پخش شد که نشان می‌دهد برنامه‌ریزی خوب و هدفمندی برای استفاده از تمام زمان اردو شده است.

او تصریح می‌کند: جلسات آموزشی که دیروز در محل اسکان ما در زائر شهر رضوی برگزار شد بسیار اثربخش و عالی بود و نکاتی را که اساتید مطرح می‌کردند کاملاً کاربردی و قابل‌تأمل بود.

این تازه‌داماد اراکی می‌گوید: در این دو روز میهمان خان بابرکت رضوی بودیم که همواره یکی از آرزوهای من و همسرم بوده و قسمت شد که برای اولین بار نیز به دیدن موزه و بخش‌های مختلف حرم مطهر برویم که در نوع خودش جالب‌توجه و به‌یادماندنی بود.

دوست دارم، مشاوره‌های کاربردی سبک زندگی رضوی ادامه داشته باشد

مجتبی زبان داد، تازه‌داماد دیگری است که از اراک آمده، سه ماه از ازدواجش می‌گذرد. می‌گوید: همسرم در حوزه با این طرح آشنا شده بود و بعدازاینکه موارد را بررسی کردیم تصمیم گرفتیم در این طرح ثبت‌نام کنیم.

این جوان اراکی معتقد است: جوانان با خیلی از مسائل زندگی مشترک آشنا نیستند، اینکه بعد از ورود در زندگی با همسرشان چگونه برخورد کنند و چه سیاست‌هایی داشته باشند ازجمله مواردی است که در آینده زندگی مشترک آن‌ها تأثیر داشته و باید با دریافت مشاوره با این رفتارها آشنا شوند.

او ادامه می‌دهد: در «طرح هم‌سایه» جلسات مشاوره با حضور اساتید بسیار خوب و باتجربه‌ای برای زوجین برگزار می‌شود که واقعاً در شیوه زندگی و رفتار با همسران ما تأثیرگذار خواهد بود و امیدوارم این روند همچنان که دوستان در مرکز بانوان و خانواده آستان قدس گفتند تا سه سال آینده تداوم داشته باشد.

زندگی به سبک رضوی پایدار و موفق است

آرزو پیرایش از ساوه استان مرکزی به‌اتفاق همسرش آمده است. می‌گوید: از طریق یکی از دوستانم درباره «طرح هم‌سایه» شنیدم و بعد با مراجعه به سایت این طرح اطلاعات بیشتری را دریافت کردیم و تصمیم به ثبت‌نام گرفتیم.

او نیز با ابراز رضایت از خدمات مشاوره‌ای که در این چند روز به آن‌ها ارائه‌شده ادامه می‌دهد: حضور در بارگاه منور حضرت رضا(ع) یکی از آرزوهای ما بود که به لطف این طرح و عنایت آقا برآورده شد. فکر می‌کنم زندگی که با نگاه و لطف امام هشتم(ع) شروع شود پایدار و موفق خواهد بود.

خانم معتمد هم از استان خراسان شمالی آمده است. ۳ ماه پیش در چنین روزی به عقد همسرش درآمده است. او نیز به‌واسطه یکی از دوستانش با «طرح هم‌سایه» آشنا شده و حضور امروزش در بارگاه شمس توس را حاصل لطف و عنایت آقا و توصیه آن دوست مهربانش می‌داند.

او نیز خدمات مشاوره‌ای که این روزها دریافت کرده را عالی توصیف می‌کند و می‌گوید: برگزاری این طرح و گسترش آن در تمام کشور می‌تواند مشکل بسیاری از زوجین رو حل کند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: