بررسی بودجه ۹۸|کاتب: لایحه بودجه ۹۸ بر مبنای ایجاد اشتغال تنظیم نشده است

کدخبر: 2311020

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه ۹۸ بر مبنای ایجاد اشتغال تنظیم نشده است.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، غلامرضا کاتب، نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه، 27 بهمن) پارلمان در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 98، طی سخنانی، اظهار داشت: نباید بحث تخصصی بودجه را به بحث امنیت ملی گره بزنیم، بعد بگوییم چون امنیت ملی است، رأی دهیم. خدا عقل داده، براساس منطق تصمیم بگیریم و رأی دهیم.

وی افزود: در لایحه بودجه 98 برای صندوق های بازنشستگی دو رقم 40 هزار میلیارد تومانی و 30 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده، وقتی به طور مکرر می گوئیم، باید بحث صندوق ها را مشخص کنیم، چرا در بودجه در مجموع 70 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است؟

بررسی بودجه 98|شریف پور: بودجه دور از افراط و تفریط است

بررسی بودجه 98|اسدی: مقابله فعالانه با تحریم ها نقطه قوت بودجه است

بررسی بودجه 98|صادقی: لایحه بودجه شفاف نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بزرگ ترین چالش کشور را در حوزه اشتغال دانست و اظهار داشت: تاکنون هیچ اتفاقی در زمینه اشتغال نیفتاده است، هیچ حکمی برای تولید و اشتغال در لایحه بودجه ندیدیم، اصلا لایحه بودجه 98 بر مبنای ایجاد اشتغال تنظیم نشده است.

کاتب اضافه کرد: لایحه بودجه ای که دولت به کمیسیون تلفیق ارائه کرده، دارای 171 بند بوده که به 243 بند افزایش یافته است. در همین مورد، 4 هزار پیشنهاد توسط نمایندگان در سامانه ثبت شده است، همه این ها با فشار دستگاه های اجرایی انجام شده، اگر قرار باشد دولت لایحه بیاورد و بعد از آن، دستگاه های اجرایی بخواهند بندهای مربوط به خود را اضافه کنند که کاری پیش نمی رود.

وی ادامه داد: از سال 92 سالانه حدود 30 هزار میلیارد تومان به هزینه جاری اضافه شده است. امسال که می گوییم در شرایط جنگ و بحرانی قرار داریم، آیا این مبلغ را باید صفر می کردیم یا به 54 هزار میلیارد تومان می رساندیم؟ قطعا ملت هم نمی پذیرند این رقم افزایش یابد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس با بیان اینکه طبق لایحه بودجه 98 واریزی به صندوق توسعه ملی از 33 درصد به 23 درصد کاهش یافته است، گفت: برای این کار اِذن گرفتیم، علاوه بر آن دو نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه برداشت کردیم. چه حجتی وجود دارد که 14 و نیم درصد به حساب شرکت ملی نفت واریز کنیم؟ بودجه شرکت نفت 600 هزار میلیارد تومان است که هیچکس هم به آن رسیدگی نمی کند.

کاتب تصریح کرد: مجموع صادرات نفت خام یک میلیون و 544 هزار بشکه، سهم شرکت ملی نفت 14 و نیم درصد، سهم مناطق نفت خیز 3 درصد، سهم صندوق توسعه ملی 20 درصد و قیمت هر بشکه نفت نیز 54 دلار پیش بینی شده، اما آنچه در بودجه ریزی حائز اهمیت است، پیش بینی دقیق از درآمدها و هزینه های کشور است، زمانی که پیش بینی صحیحی نداشته باشیم. نمی توانیم به مردم بگوییم که سال آینده مملکت را چگونه می خواهیم، اداره کنیم.

نماینده مردم گرمسار در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: واگذاری سرمایه ای در لایحه بودجه 98، 37 درصد رشد داشته، یعنی درآمد نفتی 37 درصد رشد داشته است، آیا درآمد مالیاتی می تواند پاسخگوی درآمدهای واقعی ما باشد، وقتی نمی توانیم 150 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی یا مالیاتی داشته باشیم، چگونه می توانیم واقع بینانه هزینه ها را پیش بینی و عملیاتی کنیم؟

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: