چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر

شور اشعار مولانا و عراقی در برج آزادی

کدخبر: 2311036

«ارکستر سازهای ایرانی فارابی» و گروه موسیقی «سماع قزوین» در چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر در یک سانس مشترک به اجرای قطعات معروف با اشعاری از شعرای نامی پرداختند.

به گزارش ایسنا، اجرای ارکستر سازهای ایرانی فارابی به رهبری سیدمحمدحسین ابوفاضلی در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با حدود ۲۰ دقیقه تاخیر آغاز شد.

این گروه موسیقی در سالن نیمه‌پر برج آزادی، ابتدا گلبانگ مضرابی را اجرا کردند و پس از اجرای قطعه «به زندان»، قطعه «بیا تا گل برافشانیم» و «شور عاشقانه» توسط حمید سبزیان خوانده شد.

سپس خواننده سن را ترک کرد و یکی از اعضای این گروه که سنتور می‌نواخت به کوک کردن سنتور خود پرداخت‌. این گروه در ادامه به هم‌نوازی قطعات «خزان» با آهنگسازی پرویز مشکاتیان و «ضربی ترک» با آهنگسازی ابوالحسن صبا پرداخت.

در ادامه کنسرت، دو نفر از اعضای این ارکستر که نوازنده کمانچه و نی بودند به سن آمدند. نوازنده کمانچه در ابتدای قطعه «زرد ملیجه» با آهنگسازی ابوالحسن صبا به تک نوازی پرداخت و سپس اعضای گروه به همنوازی پرداختند.

این ارکستر در پایان قطعه «از خون جوانان وطن» اثر عارف قزوینی با خوانندگی حمید سبزیان را اجرا کرد و پس از پایان اجرا، گل‌هایی به این گروه اهدا شد.

سنتور، تنبک، تار، تارباس، سنتور باس، عود، نی، کمانچه و ... از آلات موسیقی بود که در این اجرا به کار گرفته شد.

نسیم تقی‌‌پور، سمیه سادات علوی، احسان فتحی، محمد خورنگ، سیدمهدی سیدی، مریم منوچهری (نوازندگان سنتور)، پیمان حق‌پرست (نوازنده سنتورباس)، نازلی کریم‌زاده، احسان شریعتی، حسین خواجه وندی، ذبیح نورانی ماهفروز محله، امیررضا شریفی کلاریجانی، پوریا ارجمند تبار، دیبا مجنونی، امیرمحمد چرم زاده، مجید محمدی حاجی، رضا سلیمانی‌راد (نوازندگان تار)، ادریس آبی، امیرمحمد پارسایی، بهروز شریفی (نوازندگان بم تار)، کوثر اسماعیلی، امین پیرینه، رضا یوسفیان (نوازندگان عود)، کیوان قربانی (نوازنده نی)، مژده جهانگیری (نوازنده کمانچه)، علی اسدی (نوازنده بم کمان) و کیهان شریفی (نوازنده تنبک) اعضای این گروه موسیقی هستند.

تعدادی از حاضران پس از پایان سانس اول، سالن را ترک کردند این در حالی است که مسئولان سالن اعلام کردند که گروهی دیگر در سانس بعدی اجرا خواهند داشت.

گروه موسیقی سماع به سرپرستی محمد بیگی پس از گذشت ده دقیقه اجرای خود را آغاز کردند و در ابتدا به همنوازی پرداختند.

سپس این گروه به اجرای شعری از مولانا همراه با آواز نادر محمدی پرداختند.

این گروه موسیقی تصنیف «مستان» اثر مولانا را با همخوانی و آواز نادر محمدی اجرا کردند.

همچنین گروه سماع قزوین قطعه ساقی اثر فخرالدین عراقی را با آواز فریدون محمد بیگی و نادر محمدی و همخوانی نوازنده‌ها اجرا کردند که با استقبال و تشویق حاضران رو به رو شد.

تصنیف «باردگر» اثر مولانا با آواز مشترک فریدون محمد بیگی و نادر محمدی و «من و ما» اثر مولانا و فخر الدین عراقی با آواز فریدون محمد بیگی و هم‌خوانی نوازنده‌ها اجرا شد که با تشویق مداوم حاضران در سالن و استقبال آنها مواجه شد.

این گروه موسیقی از تنبک، تار، عود، کمانچه، نی، سنتور، دایره و دف، دهل، دو تار و کاخن برای اجرای خود استفاده کردند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: