وزیر ارشاد: حضور فرهت در جشنواره موسیقی فجر برای جذب نامداران بود

کدخبر: 2311334

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جشنواره موسیقی فجر اعلام کرد که حضور شاهین فرهت برای جذب هنرمندان نامدار عرصه موسیقی بوده است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پنجمین روز جشنواره موسیقی فجر - یکشنبه 28 بهمن 1397 به سالن سوره حوزه هنری رفت تا یکی از اجراهای بخش موسیقی نواحی را ببیند.

نگاهی آماری به سه دوره اخیر جشنواره موسیقی فجر؛ از چهار شب کمتر تا بخش نیمه تعطیل بین الملل

وزیر ارشاد پس از دیدن اجرای گروه نجوای کتول از استان گرگان، در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به پرسش هایشان پاسخ دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای من باعث خوشحالی است که طی اولین حضورم در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجربه تماشای یک کنسرت از هنرمندان فعال موسیقی نواحی ایران نشستم. به راستی که موسیقی اقوام ایران، بخشی از هویت ملی ما است که در رنگین کمان فرهنگ و هنر کشورمان تعریف شده و بیانگر بخش اعظمی از هویت ایرانی است. موسیقی نواحی، رنگین کمانی از شادی ها، خیزشها و مرثیه هایی است که در طول تاریخ توسط مردم عزیز ایران روایت شده و ظرفیت های قابل توجه فرهنگی دارد که می توانیم از آن در دیپلماسی فرهنگی استفاده کنیم.

او ادامه داد: بدون تردید موسیقی نواحی می تواند پلی میان فرهنگ و هنر ایران با سایر نقاط دنیا به ویژه اقوامی که رابطه تاریخی مستحکم تری با کشورمان دارد برقرار کند. به همین جهت و با همین رویکرد است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو سال گذشته به طور جدی بحث حمایت از موسیقی اقوام ایران را در دستور کار خود قرار داده است.

صالحی گفت: همین حضور بنده در چهارچوب برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نشان دهنده توجهی است که در طلیعه 40 سالگی انقلاب اسلامی به آن توجه ویژه ای داریم و امیدواریم در دوره جدید فعالیت ها، حمایت از موسیقی نواحی جدی تر از گذشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما باید مسیری را طی کنیم که درست ترین مسیر باشد. در این راه نحوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر نیز باید به گونه ای باشد که نام آوران عرصه موسیقی نیز پا به پای این رویداد مهم در اجراها حضور داشته و کارهای ارزشمند خود را ارائه دهند. جشنواره باید بتواند ارتباط میان نسل های مختلف هنرمندان موسیقی را ایجاد کند. جشنواره باید فرصتی باشد که هم نام آوران در آن حضور داشته باشند و هم فرصتی برای ارائه هنرمندان مستعد، جوان و نسل میانی موسیقی در آن به ارائه کارهای خود بپردازند.

او ادامه داد: به طور حتم اگر چنین فرایندی به طور کامل وجود نداشته باشد و بخش دیگر ناقص باشد ما قطعا با معایبی روبرو هستیم. اینکه ما بتوانیم نامداران را در فضای جشنواره وارد کنیم می تواند نگاه درستی باشد که تلاش بر این بوده که در سال جاری نیز این اتفاق بیافتد کما اینکه حضور استاد شاهین فرهت به عنوان دبیر جشنواره با همین نگاه رو به جلو بوده است. من بر این باورم ما نباید از نسل میانی هنرمندان موسیقی غافل باشیم کما اینکه آئین نامه تنظیم شده جشنواره موسیقی فجر در این دوره بر همین مبنایی است که به آن اشاره کردم و امیدوارم این شروع در مسیری که با آئین نامه اتفاق افتاده کاملتر باشد.

صالحی گفت: متاسفانه ما نتوانستیم در حوزه پژوهش موسیقی نواحی به نقطه کامل و روشنی دست پیدا کنیم. از سوی دیگر مباحث اقتصادی نیز نکته مهمی است که در این میان می تواند مورد توجه قرار گیرد. به هر حال امیدوارم از این پس هم شرایط اقتصادی در کنار توجه به پژوهش و اقتصاد موسیقی نواحی بتواند فضا را جدی تر از گذشته کرده و موجب ایجاد فرصت های شغلی متعددی در این عرصه شود. البته ما در این زمینه گفتگوهایی را با چند نهاد انجام دادیم که امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم در این حوزه به توفیقاتی دست پیدا کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت هایش گفت: بخشی از بازنگری جشنواره در همین فضای آئین نامه با همین نگاه اتفاق افتاده که تجربه های سالهای گذشته نیز در این زمینه به ما کمک کرده است. من بر این باورم پوست اندازی لازم نیست بلکه باید قدم به قدم گام برداریم تا این فضا مقدمه ای برای اتفاقات خوب در عرصه موسیقی باشد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: