روند قرارگیری "زینبیون" در لیست تحریم آمریکا

کدخبر: 2311351

اولین گروه از رزمندگان زینبیون در سال ۹۳ عازم سوریه شده و در جبهه مبارزه علیه تروریست‌ها حضور پیدا کردند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا , چهارم بهمن ماه امسال بود که خزانه داری آمریکا چندین مجموعه را به اتهام ارتباط و همکاری با جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم قرار داد. نام لشکر زینبیون که متعلق به رزمندگان پاکستانی جبهه مقاومت اسلامی است، در کنار رزمندگان فاطمیون افغانستانی در این فهرست قرار دارد.

تحریم های اعمال شده علیه این مجموعه ها ثانویه و در ارتباط با «مبارزه با تروریسم» بوده و اتباع و شرکت های آمریکایی را از ارتباط با مجموعه های تحریم شده منع می کند. قطعاً اثرگذاری این گروه مقاومت که برعلیه تروریست های حقیقی به پاخاسته و شکست مفتضحانه نیروهای تکفیری در سوریه و عراق علی رغم حمایت های همه جانبه آمریکا را رقم زده است, باعث شده تا آمریکا و قدرت های بزرگ اروپا دست به چنین تحریم هایی بزنند اما این اقدام آنها هیچ تأثیری در ادامه دادن این مسیر توسط رزمندگان دلاور زینبیون ندارد و آنها را برای مبارزه با ظلم و دفاع از مقدسات دینی و مظلومین مصمم تر می کند. یادآوری روند اقدامات انقلابی شیعیان در پاکستان و شکل گیری زینبیون طی چند سال گذشته در جغرافیای مقاومت انجام داده است، می تواند دلیل کینه ورزی آمریکا را روشن تر برملا کند.

لشکر زینبیون در واکنش به تحریم آمریکا بیانیه داد

نگاهی به فعالیت شیعیان در پاکستان

مردم پاکستان در دوران قدیم و پس از استقلال الگوهایی از شخصیت های راست قامت و نواندیشی مانند محمدعلی جناح و اقبال لاهوری داشتند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران, انقلاب اسلامی مورد توجه شیعیان پاکستان قرار گرفت و نظر روحانیت و شیعیان پاکستان به حضرت امام خمینی (ره) و اندیشه و آرا ایشان جلب شد. شهید عارف حسین الحسینی که در زمان تبعید امام (ره) به شهر نجف اشرف در محضر امام (ره) بود, از محضر ایشان بهره برده و متأثر از آرا و اندیشه های امام(ره) می شود. پس از اقبال شیعیان پاکستان به انقلاب اسلامی, شهید عارف حسینی مسیر ترویج اندیشه های امام(ره) و دنبال کردن مبانی و اصول انقلاب اسلامی را در پیش گرفته و انقلاب جدیدی در پاکستان رخ می دهد.

گسترش فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی در پاکستان موجب شد تا آنها با استفاده از الگوهای اسلامی و انقلابی به اصلاح برخی فرهنگ ها و نگاه های غلط در پاکستان پرداخته و این اقدامات روز به روز گسترش یابد. با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران, شهید عارف الحسینی موضوع گیری شدیدی نسبت به رژیم بعث عراق و صدام می کند که این موضوع واکنش های مختلفی را در پی داشت. این موضع گیری ها موجب شد تا این مجاهد عارف در سال 67 توسط کاردار سفارت عراق در پاکستان به شهادت برسد.

تفکرات و تاثیرات خون شهید الحسینی قابلیتی را در پاکستان ایجاد کرد تا نظر و قوای تمام جناح ها در جبهه منطقه شمالی پاکستان به ویژه پاراچنار, سند و پنجاب را به خود جلب کرده و به مبارزه علیه ظالمان بپردازند. این اقدامات تا جایی پیش رفت که منجر به مبارزاتی علیه وهابیون شد و در این مسیر جمعی از مجاهدان پاکستانی به شهادت رسیدند. در جریان این اقدامات شهید دکتر محمدعلی نقوی که به چمران پاکستان معروف بود اقداماتی را بر علیه ظالمان در پنجاب انجام داد. شهادت شهید نقوی نیز مجدداً وحدت پاکستانی ها را از نظر نژادی مستحکم تر و مسیر پیروی از اندیشه های انقلاب اسلامی را هموار کرد.

نحوه تشکیل زینبیون

بیش از 6 سال بود سوریه درگیر یک جنگ نیابتی شده بود. به غیر از ارتش سوریه، گروه های مقاومت از سایر کشورها برای مقابله با گروهک های تروریستی تکفیری راهی سوریه و عراق شدند. هدف آن ها نابود کردن تروریست هایی بود که با حمایت قدرت های بزرگی همچون آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی در سوریه و عراق از جانب همین قدرت ها تجهیز شده و با هدف آنان در این کشورها دست به تجاوز زده و به جنایات بیشماری دست بزنند. در جریان سوریه 88 کشور جمع داعشی ها و تکفیری ها را تشکیل دادند و جبهه متحد کفار منافقین برای شکستن پل مقاومت تشکیل شده بود.

با حمله تکفیری ها به سوریه و در خطر قرار گرفتن حرم حضرت زینب(س)، طلاب و جوانان پاکستانی بسیاری بودند که می خواستند برای دفاع از حرم عقیله بنی هاشم که در فرهنگ آنها حضرت زینب(س) «ثانیه زهرا» نامیده می شود به سوریه بروند اما به علت حساسیت ها و تمرکز سرویس اطلاعاتی پاکستان بر روی شیعیان, این امکان به راحتی فراهم نبود. عده ای از جوان پاکستانی که در ایران حضور داشتند تصمیم به این اقدام گرفتند و در زمستان سال 92 اجتماعی را در تهران برپا کردند و در آنجا هسته اولیه 24 نفره ای شکل گرفته . آنها در آن اجتماع آمادگی خود را برای مقابله با تکفیری ها اعلام کردند و نام «زینبیون» را برای خود برگزیدند.

اولین گروه از رزمندگان و مجاهدان زینبیون ابتدای سال 93 عازم سوریه شده و در جبهه مبارزه علیه تروریست ها حضور پیدا کردند. آزادسازی حلب، نبل و الزهرا, تدمر, حما و حاشیه دمشق از جمله مناطقی بود که رزمندگان زینبیون نقش مهمی در آزادسازی و تثبیت آن مناطق داشتند. رزمندگان زینبیون به سبب مجاهدت و سلحشوری شان در میان رزمندگان جبهه مقاومت زبانزد شدند. امام خامنه ای نیز در پیامی به مدافعان حرم پاکستانی به موضوع رشادت آنها اشاره کردند و فرمودند:«سلام من را به مدافعین حرم پاکستانی برسانید. زینبیون خیلی خوب می جنگند. خیلی خوب مجاهدت می کنند. سلام من را به پدرها و مادرها و خانواده هایشان برسانید.»

رزمندگان تیپ زینبیون که بعداً به لشکر زینبیون تبدیل شد, همانگونه که در مبارزه با وهابیون در پاکستان حضوری مؤثر داشتند, در طول چند سال حضور مؤثر و پررنگ خود در جبهه مقاومت, شهدا و جانبازانی را در قالب رزمنده, روحانی, پزشک و بهیار تقدیم آستان حضرت زینب(س) کردند و موجبات بازگشت آرامش و ثبات را به سوریه فراهم کردند و به نگین درخشانی در محور مقاومت تبدیل شدند.در ادامه به زندگی نامه و مجاهدت های برخی از شهدای شاخص زینبیون می پردازیم:

شهید نوروزعلی درویش

شهید نوروزعلی درویش از جمله فرماندهان لشکر زینبیون و جزو کسانی بود که هسته اولیه زینبیون را شکل داد. او قبلاً و در زمان مبارزه با وهابیون در منظقه پاراچنار حضوری فعال داشت و در جریان آن مبارزات چندین بار مجروح شد اما دست از دفاع و مقابله با ظالم برنداشت.

او از نفرات اولی بود که در سوریه حضور پیدا کرد و نام جهادی «درویش» را برای خود برگزید تا هر گامی که در این مسیر بر می دارد برای رضای خدا باشد.نوروزعلی درویش در عملیات های زیادی حضوری مؤثر داشت که مهم ترین آنها عملیات آزادسازی منطقه نبل و الزهرا بود.سرانجام این فرمانده دلاور و حماسه ساز با کارنامه ای درخشان در دفاع و جهاد همان گونه که در ایام نوروز به دنیا آمده بود, در چهارم فروردین 94 در حلب به شهادت رسید.

شهید زینت علی جعفری

شهید زینت علی جعفری 28 ساله از فرماندهان لشکر زینبیون بود. او پس از آنکه مدرک دیپلمش را در پاکستان گرفت راهی ایران شد و پس از آن برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) به سوریه رفت و در بیشتر عملیات های مبارزه با تروریست های تکفیری حضوری فعال و مؤثر داشت. سرانجام این فرمانده مجاهد در سوریه به آرزوی خود رسید تا لقب اولین فرمانده شهید زینبیون را بگیرد.

شهید مالک «عقید» دومین فرزند خانواده بود که در روستای ملی خیل شهر پاراجنار در خانواده ای مذهبی و کشاورز به دنیا آمد. او سال 92 بود که برای امرار معاش به ایران آمد و پس از دو سال به پاکستان برگشت. با بحرانی شدن اوضاع سوریه و حمله تکفیری ها به حرم اهل بیت(ع), برای مبارزه با تروریست ها به عنوان اولین گروه از رزمندگان زینبیون راهی سوریه شد.

عقید با حضور در سوریه با نام جهادی «مالک» ابتدا مسئولیت یک گروه هفت نفره را برعهده داشت و در اولین مأموریتش با نفوذ به عمق دو کیلومتری دشمن و انجام شناسایی توانست موفقیت هایی برای انجام عملیات برعلیه تروریست ها را به ارمغان آورد. فرماندهی پدافند لشکر زینبیون در منطقه باشکوی از دیگر سمت های این شهید بود.

«مالک» زینبیون سرانجام در 27 اردیبهشت سال 94 در جنوب حلب در جریان یک عملیات بزرگ و سنگین خود را به خاکریز دشمن رساند اما با تیر مستقیم تروریست ها در مقام دومین فرمانده زینبیون به شهادت رسید. پیکر شهید مالک پس از گذشت دوسال در 28 فروردین 96 تفحص شده و در قم به خاک سپرده شد.

شهید مطهر حسین

«مطهر حسین» که به «مطهر» شهرت داشت متولد 13 بهمن سال 65 روستای پوارشهر پاراچنار پاکستان است. او در جوانی برای کار به دبی می رود و در آنجا با یک یهودی بر سر مسائل دینی بحث می کند که به درگیری می انجامد و به همین دلیل, مدتی به زندان می رود. مطهر با اینکه درآمد خوبی داشت اما زمانی که شنید مقدسات دینی در خطر است کار خود را رها کرد و به ایران آمد و پس از آن در آبان سال 92 راهی سوریه شد.

پس از شهادت «مالک» که فرماندهی کل زینبیون را برعهده داشت, «مطهر» فرمانده کل زینبیون شد.روح شهادت و مردانگی «مطهر» در دوران فرماندهی زننبیون به منصه ظهور رسید. سرانجام این فرمانده دلاور زینبیون در نهم محرم که مصادف با 30 مهرماه 94 بود به شهادت می رسد. به دلیل رشادت های «مطهر حسین» تپه گفابیه به نام «تل مطهر» مشهور شد.

گزارش از: علیرضا خوب بخت

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: