«گام دوم انقلاب»/ آیت‌الله کعبی:

بدون جوشش انقلابی عقبگردخواهیم داشت/تصحیح خطاها،تجدیدنظرطلبی نیست

کدخبر: 2311414

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تصحیح خطاهای گذشته از نگاه رهبر انقلاب بدون تجدیدنظر در آرمان‌های انقلاب و بدون انفعال در برابر تمدن غرب است.

آیت‌الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به بیانیه رهبر انقلاب به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: هدف اصلی ایشان از صدور این بیانیه‌ آن است که بدانیم با توجه به سال‌هایی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، با نگاه کلان راهبردی چه پیشرفت‌ها و چه کاستی‌هایی داشته‌ایم. رهبر معظم انقلاب از اعضای مجلس خبرگان خواستند تا فراز و فرودها، کم و کاستی‌ها و در عین حال پیشرفت‌های انقلاب اسلامی را با نگاه کلان راهبردی بررسی کنیم و در سیر آن یک هیئت اندیشه‌ورز تشکیل دهیم.

وی افزود: این دغدغه مهم رهبری باعث شد تا ایشان علاوه بر اینکه بررسی این موضوع را به مجلس خبرگان سپردند خود نیز نسبت به پیشرفت‌ها و توقف‌ها، مطالعات عمیق و گسترده داشته‌اند. بیانیه گام دوم محصول حداقل ۴۰ سال تجربه رهبری در درون نظام است. ایشان این بیانیه را با نگاه جهانی به تمام انقلاب‌ها، نهضت‌ها و تحولات جهانی نگاشته‌اند.

بیانیه رهبری باید به یک باور عمومی و فرهنگ ملی تبدیل شود

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این بیانیه با توجه به گستردگی و جامعیت، لازم است که مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا تبدیل به باور عمومی و فرهنگ ملی شود. به همین جهت باید در سطح اندیشمندان حوزه و دانشگاه مورد بازخوانی مکرر قرار گیرد و از دل این بیانیه ایده‌ و روش‌های نوین استخراج شود. ما امروز برای اینکه بدانیم ۴۰ سال آینده را چگونه طی خواهیم کرد باید این بیانیه و نقشه راه آینده کشور را در سطح قوای سه گانه و نهادهای عمومی مورد مطالعه قرار دهیم زیرا در آن چشم اندازها، برنامه‌های توسعه و سیاست‌های کلان و حتی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گنجانده شده است.

وی همچنین ضمن اشاره به توجه ویژه نسبت به جوانان در بیانیه اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: در این بیانیه توجه ویژه‌ای نسبت به جوانان تحت عنوان مدیران آینده برای شکستن حلقه مدیریتی بسته کشور و آزاد ساختن انرژی جوانان شده است، زیرا در عین حال که کادرسازی، کادرشناسی و بکارگیری جوانان در حوزه مدیریت در آن حائز اهمیت است نیاز دارد که جوانان مومن انقلابی که اعتقاد به مدیریت جهادی دارند وارد عرصه مدیریت کشور شوند. امروز اهمیت دادن به نسل جوان، مومن و انقلابی نیاز ضروری کشور است. جوانان می‌توانند بر اساس شعار «ما می‌توانیم» در صحنه حاضر شوند و شانه خود را برای تحمل مسئولیت آماده کنند.

نگاه انقلاب، نگاهی پیشرو و تمدن گرایانه برای تحقق تمدن نوین اسلامی است

آیت الله کعبی ضمن اشاره به رویکردهای کلی در بیانیه رهبر معظم انقلاب گفت: یکی از رویکردها تبیین حقایق و ماهیت واقعی انقلاب اسلامی است. رویکرد دوم گفتمان سازی انقلابی در چهارچوب همین حقایق و واقعیت‌ها است. رویکرد دیگری که بسیار اهمیت دارد، مطالبه گری است. امروز مطالبه از مدیران و نخبگان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه و در عین حال مطالبه از عموم جامعه بسیار حائز اهمیت است. رویکرد بعدی رهبری در این بیانیه استفاده از تجربه‌ها و آینده پژوهشی است. ایشان در موضوع آینده پژوهشی و استفاده از تجربه‌ها نکات کلیدی را بیان کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: یکی از این نکات تصحیح خطاها بدون تجدیدنظرپذیری و انفعال است. تصحیح خطاهای گذشته بدون تجدیدنظر در آرمان‌های انقلاب و بدون انفعال در برابر تمدن غرب مورد توجه رهبری است زیرا نگاه انقلاب، نگاهی رو به جلو و تمدن گرایانه برای تحقق تمدن نوین اسلامی است.

آیت الله کعبی همچنین ضمن اشاره به نکات دیگر در بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: تکمیل ایده‌ها و برنامه‌ها نکته دیگر در بیانات رهبری است. ما در این ۴۰ سال حرکت‌هایی کردیم و در آینده باید موضوعات دیگری با توجه به شرایط زمانی در نظام اسلامی داشته باشیم. در همین روال ابداع روش‌ها و بهره مندی از ظرفیت‌های کلان موضوع دیگری است که مورد توجه رهبری قرار گرفته است. امروز دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلابی در سطح عموم جامعه و جلوگیری از رکود و خمودگی بخصوص در نسل جوان بسیار مورد توجه رهبری است.

وی همچنین افزود: یکی دیگر از نکاتی که بسیار مورد توجه رهبری است و نظام اسلامی در تلاش برای تحقق آن است، تلفیق ماهرانه میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی است. بعضی بنام انقلابی گری در چارچوب نظم سیاسی و حاکمیت نظام نمی‌گنجد و در واقع باید به این موضوع توجه داشت که انقلابی گری خارج از حاکمیت، انقلابی نمایی است و در عین حال تسلیم مقابل وضع موجود بدون جوشش انقلابی هم نوعی محافظه کاری و عقبگرد به گذشته محسوب می‌شود که در این میان این تلفیق ماهرانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

تولید ثروت در نظام اسلامی باید در جهت مصالح عمومی و ارزش‌های انقلاب باشد

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری همچنین ضمن اشاره به تاکید رهبر انقلاب در مورد تلاش دشمن برای ترویج سبک زندگی غربی در کشور و تلاش برای مقابله با آن، گفت: موضوع سبک زندگی غربی باعث تحمیل هنجارهای تمدنی مغرب زمین و استحاله انقلاب اسلامی می‌شود. لذا ایشان بر سبک زندگی اسلامی تاکید ویژه‌ای دارد و این موضوع در نظر ایشان آنچنان مهم است که می فرمایند: این موضوع فرصتی دیگر و بیانیه‌ای دیگر می‌خواهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: امروز هدف غرب از ترویج سبک زندگی خود، حاکم کردن جریانات ضد فرهنگ اسلامی بر جامعه انقلابی ایران است. البته ترویج سبک زندگی اسلامی بر پایه دوگانه‌ آرمان‌های انقلاب اسلامی به همراه عقلانیت و معنویت، توحید و آزادی، عدالت اجتماعی و آزادی اقتصادی و... که پایه‌های حکمرانی اسلامی است اگر به درستی اجرا شود تمام نقشه‌های غرب را باطل خواهد کرد.

آیت الله کعبی در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه با توجه به بیانیه رهبر معظم انقلاب چگونه می‌توانیم عدالت را به گونه‌ای ایجاد کنیم که نه در دام تفکرات سوسیالیستی بیافتیم و نه اسیر نظریات غربی شویم، تصریح کرد: تولید ثروت یک ارزش اخلاقی در جامعه اسلامی است اما تولید ثروت به معنای تایید اشرافی گری و افزایش شکاف طبقاتی در عین زیاده خواهی و مسابقه منفی در زندگی تجملی، بدون لحاظ عواطف انسانی نیست بلکه تولید ثروت در جهت مصالح عمومی و ارزش‌های انقلاب است.

وی تصریح کرد: در اصل ورود مردم به حوزه ثروت‌آوری برای تحقق عدالت اجتماعی باید اتفاق بیافتد که این نقطه تفاوت جوهره تولید ثروت در نظام سرمایه داری با نظام اسلامی است زیرا تولید ثروت در اسلام در خدمت مصالح عمومی و تحقق عدالت اجتماعی و کم کردن فاصله بین فقیر و غنی است که در اصل به تحقق ارزش‌های اسلامی می‌انجامد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: