مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی:

چرای بی رویه شتر به حوزه آبریز تالاب کجی خسارت وارد می‌کند

کدخبر: 2311904

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان گفت: چرای بی رویه شتر خسارت‌های زیادی به پوشش گیاهی حوزه آبریز تالاب کجی نهبندان وارد می‌کند و تهدیدی برای ادامه حیات تنها تالاب استان است.

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، حسن اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در دیدار با فرماندار نهبندان گفت: چرای بی رویه شتر خسارت‌های زیادی به پوشش گیاهی حوزه آبریز تالاب کجی نهبندان وارد می‌کند و تهدیدی برای ادامه حیات تنها تالاب استان است.

وی اظهار داشت: باید با کمک جوامع محلی چرای بی رویه دام در حاشیه این تالاب مدیریت و کمتر شود و با توسعه گردشگری اشتغال جایگزین برای جوامع محلی ایجاد شود.

وی بیان داشت: کاهش چرای دام ضامن بقای حیات تالاب و به نفع جوامع محلی شهرستان است چرا که در صورت خشک شدن، تالاب کجی نهبندان به یکی از کانون های ریزگرد و گرد و غبار شهرستان و استان تبدیل خواهدشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: برای احیای تالاب کجی نهبندان به مشارکت جدی جوامع محلی و سایر دستگاه های اجرایی نیاز داریم.

وی با بیان اینکه امسال 850 میلیون تومان در زمینه احیای تالاب کجی نهبندان هزینه شده است اضافه کرد: این اعتبار در زمینه مطالعه و تعیین حق آبه تالاب، لایه روبی مسیرهای منتهی به تالاب، نصب برخی تجهیزات گردشگری و آموزش و مشارکت جوامع محلی در مدیریت تالاب هزینه شده است.

اکبری گفت: باید جاده دسترسی به تالاب به عنوان یکی از ظرفیت های گردشگری نهبندان احداث و آسفالت شود، همچنین زیرساخت ها برای حضور گردشگران در تالاب کجی فراهم شود تا جوامع محلی از ظرفیت اقتصادی حضور گردشگران بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه نهبندان ظرفیت‌های بکر زیست محیطی دارد افزود: بزرگترین تپه های ماسه ای استان در ریگ یلان، جنگل زارهای بنه 500 تا یکهزار ساله و تالاب کجی نهبندان از ظرفیت های بکر و غنی زیست محیطی این منطقه است.وی گفت: نهبندان ظرفیت بسیار غنی در زمینه اکوتوریسم یا طبیعت گردی دارد که باید از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی شهرستان استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: چرای بی رویه دام، کشاورزی و اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی معضلات زیست محیطی زیادی را در شهرستان نهبندان ایجاد می کند که باید توسعه اقتصادی شهرستان به سمت توسعه معدنی و صنعتی برود تا فشار کمتری به محیط زیست منطقه وارد شود.در این آیین امیر کوهستانی به عنوان سرپرست حفاظت محیط زیست نهبندان معرفی و از خدمات محمدکاظم شکرگزار قدردانی شد.نهبندان در 200 کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: