درس خواندن ۲۸۰۰ دانش‌آموز اُتیسمی

کدخبر: 2311985

در حال حاضر حدود ۲۸۰۰ دانش‌آموز مبتلا به اُتیسم در ۴۸ مدرسه دولتی و غیردولتی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اُتیسم اختلالی عصب ـ رشدی است که در سه سال اول زندگی کودک نمایان می‌شود. مهم‌­ترین علائم آن نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعاملات اجتماعی، وجود الگوهای محدود و تکراری در رفتار، علائق و فعالیت‌­هاست. ن

شانه‌های اختلال طیف اُتیسم عموماً در سال سه زندگی قابل‌تشخیص هستند اما اگر کودک در سطح بالاتری بوده و به همسالان غیر اُتیسم خود شبیه‌تر باشد، این علائم ممکن است دیرتر شناسایی شوند.

والدین معمولاً اولین کسانی هستند که متوجه تفاوت فرزندشان با سایر کودکان می‌شوند. در ابتدا ممکن است والدین عدم پاسخگویی کودک به محیط اطرافش را به ناشنوایی او نسبت دهند اما گاهی متوجه می‌شوند که فرزندشان مشکل شنوایی نداشته اما مانند سایر کودکان هم‌سنش نیز قادر به پاسخ‌دهی نیست؛ در این زمان بهتر است والدین به متخصص کودک یا متخصص بالینی‌ که در زمینه اختلالات دوران کودکی تجربه دارد، مراجعه کنند.

*‌علائم اُتیسم

برخی از رفتارهایی که می‌تواند در سه سال اول باعث ایجاد شک و تردید در والدین شود شامل عدم دل‌بستگی به والدین به‌خصوص مادر، رفتارهای کلیشه‌ای (مانند دور خود چرخیدن، بال‌بال زدن، تکان دادن دست جلوی چشم‌ها و ...)، بازی کردن بی‌معنی با اسباب‌بازی‌ها، عدم توانایی انجام بازی‌های اجتماعی در سن مشخص، روی پنجه راه رفتن، عدم برقراری تماس چشمی، علاقه‌مندی به وسایلی که می‌چرخند ( همانند: ماشین لباسشویی، پنکه، هواکش و ...)، عدم تکلم در سنی که باید تکلم کنند، است.

باید توجه داشت که داشتن علائم بالا به معنای اختلال اُتیسم نیست اما بهتر است درصورتی‌که والدین چندین نمونه از این رفتارها را در کودکشان مشاهده کردند به متخصص مربوطه مراجعه کنند.

* تشخیص اُتیسم همیشه آسان نیست

مریم حضرتی معاون پرستاری وزیر بهداشت در این خصوص با بیان اینکه تشخیص پزشکی برای اوتیسم وجود ندارد، گفت: «تشخیص اُتیسم همیشه آسان نیست و تست آزمایشگاهی برای آن وجود ندارد، بنابراین پزشکان با بررسی رفتارهای کودکان و گوش دادن به نگرانی والدین قادر به تشخیص هستند».

وی ادامه داد: «بیماران اُتیسمی نیاز به کمک دارویی، مراقبت،کاردرمانی،گفتار درمانی و همچنین اطلاع رسانی بیشتر به جامعه دارند که افزایش آگاهی جامعه می‌تواند فشار روانی خانواده را کم و کمک به پذیرش میزان این مسأله در خانواده و جامعه شود».

حضرتی با بیان اینکه در ایران از هر 70 تا 100 نوزاد متولد شده یک نوزاد مبتلا به اُتیسم است، به علل شیوع اُتیسم اشاره کرد و افزود: «تحقیقات نشان می‌دهد که ژنتیک عامل موثری در بروز این بیماری است و اطفال متولد شده با والدین مسن‌تر در معرض خطر ابتلا به اُتیسم هستند».

* تحصیل ۲۸۰۰ دانش‌آموز مبتلا به اُتیسم در مدارس

مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از تحصیل حدود ۲۸۰۰ دانش‌آموز مبتلا به اُتیسم در ۴۸ مدرسه دولتی و غیردولتی در کشور خبر داد و اظهار کرد: «از این ۴۸ مدرسه در سراسر کشور، ۳۰ مدرسه دولتی و بقیه غیردولتی هستند».

وی نسبت دانش‌آموزان پسر اُتیسم به دختر را چهار به یک، عنوان کرد و ادامه داد: «درصدد هستیم که تمام استان‌ها حداقل دارای یک مدرسه اُتیسم باشند؛ برنامه‌ریزی در این حوزه از پیچیدگی‌های خاصی برخودار است، چون نیازمند نیروی انسانی، فضای آموزشی و نیروی توانبخشی خاصی در این زمینه است».

قدمی بر لزوم آموزش معلمان با تجربه برای دانش‌آموزان اُتیسم تأکید کرد و افزود: «در این خصوص هماهنگی‌های لازم انجام شده و این مهم در حال پیگیری است».

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: