مهر گزارش می‌دهد؛

دو گام اساسی مجلس در جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان

کدخبر: 2312005

با توجه به نیاز کشور به درآمدهایی غیر از درآمدنفتی، همواره کارشناسان ومتولیان برلزوم اخذ مالیات از پزشکان تاکید داشتند که بالاخره صبح امروز مجلس با مصوبه ای، دو گام اساسی در این مسیر برداشت.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به پیش بینی کاهش منابع نفتی و نیاز کشور به افزایش درآمد از محل های دیگر و البته تاکید اسناد بالادستی بر لزوم اداره کشور با درآمدهای مالیاتی، نهادهای تصمیم گیر همچون دولت و مجلس راهی جز افزایش درآمدهای مالیاتی آن هم از طریق گسترش پایه های مالیاتی ندارند.

در این بین، یکی از موثرترین راه هایی که می تواند به بهبود تقریبی درآمدهای مالیاتی کشور منجر شود «ساماندهی اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان» است. موضوعی که طی سالیان اخیر بسیار مورد توجه بود اما اقدامی عملی برای اجرای آن انجام نشد .

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی از سازمان امور مالیاتی انتقاد کرده بود که چرا میزان مالیات پزشکان را ۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین زده است. در گزارش مفصل مرکز پژوهش های مجلس آمده است: کارشناسان حوزه سلامت مقدار واقعی مالیات پزشکان را حدود ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین می زنند، اما سازمان امور مالیاتی مالیات پزشکان را حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین زده است.

در این راستا، هادی حق شناس، اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نوع تجارت در ایران به فرار مالیاتی دامن زده است، گفت: از جمله کسانی که به راحتی مالیات پرداخت نمی کنند و یا مالیات علی الراس پرداخت می کنند پزشکان هستند؛ این در حالی است که پزشکان جزء اقشار پردرامد جامعه بوده و عدم پرداخت مالیات از سوی آنها، هیچ توجیهی ندارد.

هادی حق شناس افزود: گاها یک پزشک عمومی از پزشک متخصص درآمد بیشتری دارد اما این درآمدها جایی ثبت نمی شود؛ از این رو الزام به نصب دستگاه کارتخوان در مطب به نفع سیستم مالیاتی کشور است.

وی با بیان اینکه تا به امروز بخشی از درآمدهای کشور از محل فروش نفت و فروش باقی دارایی های دولت بوده است که این منبع درآمد دیر یا زود به اتمام می رسد، تاکید کرد: اقتصاد ایران دیگر چنین تابی ندارد که فقط با پول نفت و فروش دارایی ها اداره شود؛ رفتن به سمت اخذ مالیات دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک الزام اجتناب ناپذیر است.

پزشکان مکلف به استفاده از دستگاه کارت‌خوان شدند

از چندی قبل نمایندگان مجلس به واسطه فشار رسانه ای و توجه به مسائل مطرح شده از سوی کارشناسان و البته علم به نیاز کشور به درآمدهای مالیاتی تصمیم گرفتند با استناد به آیین نامه تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم، برای جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان، اقدام عملی انجام دهد.

در این راستا، در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور ، وکلای ملت با الحاق بندی به لایحه بودجه کلیه صاحبان مشاغل پزشکی را مکلف کردند از ابتدای سال ۹۸ از صندوق مکانیزه فروش استفاده کنند.

بر این اساس؛ ملزم شدن پزشکان به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی یا همان دستگاه پوز (کارت‌خوان) در مطب از یک‌سو باعث سهولت پرداخت هزینه‌های درمانی و از سوی دیگر موجب ایجاد شفافیت در درآمد پزشکان و اخذ مالیات متناسب با درآمد و عدالت مالیاتی می‌شود.

همچنین با الحاق بند دیگری به این تبصره، کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه ها و شرکت های دولتی مکلفند ۱۰ درصد از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی پزشکان را که به موجب دریافت وجه صورت حساب های ارسالی به بیمه ها یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می شود، به عنوان علی الحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از صدور صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

البته لازم است نمایندگان مجلس ضمن توجه به لزوم پیاده سازی دقیق این قانون در سال آینده، ضمانت های اجرایی نیز در نظر بگیرند؛ اما به هر حال برداشتن گام هایی هر چند تدریجی در بهبود روند مالیات ستانی کشور امیدوارکننده است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: