در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

آيا با حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی تامين نهاده های دامی با مشكل مواجه می شود؟

کدخبر: 2312208

قدیری گفت: با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت باید در صورت عدم واردات از سوی تجار تمهیداتی برای تامین نهاده های دامی بیندیشد.

مجید موافق قدیری رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بازرگانان و تجار انگیزه ای برای واردات نهاده های دامی دارند یا خیر؟ اظهار کرد: اگرچه بخش خصوصی موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و یارانه به واردات است، اما نکته حائز اهمیت آن است که آیا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، انگیزه لازم برای بازرگانان و تجار نهاده های دامی توليد خوراک دام برای سرمایه گذاری و تجارت باقی می ماند یا خیر؟ آیا کشور در صورت عدم واردات از سوی واردکنندگان بزرگ با مشکل کمبود نهاده های دامی مواجه نمی شود؟ آيا واردكنندگان كوچک و نوپا توان تامين نياز كشور را در شرايط حساس فعلی دارند؟ این امور از جمله مواردی است که سیاست گذاران اقتصادی باید به صورت فنی و كارشناسی به آن بپردازند.

به گفته وی، با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جای این سوال مطرح است که دولت در صورت عدم واردات از سوی تجار چه تمهیداتی برای تامین نیاز کشور اندیشیده است؟

موافق قدیری ادامه داد: بزرگترین نگرانی دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی افزایش تورم است که طبق گزارش های مرکز پژوهش های مجلس و سازمان برنامه و بودجه در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز نیمایی به واردات ، تورم کالاهای اساسی ۶ درصد افزایش می یابد. درحالیکه این امر باید بررسی شود که با حذف ارز یارانه ای چه اتفاقی در فضای کسب و کار می افتد؟

اين فعال اقتصادی ادامه داد: اگر دولت نگران دهک هايی پايين جامعه است می توان از کارت ها یا کوپن های گوشت استفاده کرد ولی باید اجازه داد بازار به تعادل برسد و دخالت ارزی متوقف شود.

بیشتر بخوانید: ایران ۱.۸ درصد دنیا مرغ تولید می کند/ انحصاری در واردات نهاده های دامی وجود ندارد

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه انحصاری در واردات نهاده های دامی وجود ندارد، بیان کرد: هم اکنون بیش از ۱۱۹ شرکت واردکننده نهاده های دامی در این زمینه تجارت می کنند و تنها ممکن است سهم برخی واردکنندگان به دلیل سابقه و اعتبار بیشتر در محافل بین المللی در بازار داخلی بیشتر باشد، اما نمی توان گفت که انحصاری در واردات وجود دارد.

وی درخصوص آینده بازار نهاده های دامی گفت: اگر مشکلات تحریمی به ما اجازه دهد که نقل و انتقال پول صورت گیرد، مشکلی در تامین نهاده های دامی نخواهیم داشت و در غیر این صورت شاهد نوسان قیمت و شوک های شديدتر به بازار خواهیم بود.

موافق قدیری با اشاره به اینکه مشکل ترخیص نهاده های دامی به طور کامل مرتفع نشده است، اظهار کرد: هم اکنون در نقل و انتقال پول به سبب مسائل تحریم همچنان مشکل داریم، در حالیکه در تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی هیچ گونه محدودیت و مشکلی وجود ندارد.

به گفته وی، در شرایط فعلی در انتقال ارز به شرکت هایی که خرید نهاده های دامی صورت گرفته، همچنان محدودیت هایی وجود دارد و اتفاق خاصی در گشایش نقل و انتقال صورت نگرفته است .

این مقام مسئول تامین سرمایه در گردش و نقدینگی ارزان قیمت را از مهم ترین موضوعات صنعت دام و طیور دانست و گفت: هم اکنون بیش از ۸۰ درصد هزینه های واحدهای تولید گوشت، مرغ، شیر و تخم مرغ مربوط به خوراک دام است که اگر به موقع تامين نشود، صنعت با مشکل جدی مواجه می شود.

موافق قدیری در پایان با بیان اینکه واسطه ها نقش بانک ها را برای برخی واحدهای تولیدی دارند، تصریح کرد: اگر واحدهای تولیدی پول نقد و سرمايه در گردش كافی داشته باشند، می توانند از واردکنندگان به صورت مستقیم نهاده مورد نیاز را خریداری کنند و در غیر این صورت نقش واسطه ها در این میان پررنگ می شود چرا که تجار برای ترخیص کشتی های بعدی و خرید از شرکت های بین المللی نیاز به پول نقد دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: