تنش در آلبانی؛ استعفای جمعی از نمایندگان پارلمان همزمان با اعتراضات مردمی

کدخبر: 2312335

درحالی که معترضان به فساد دولت آلبانی خارج از ساختمان پارلمان شعار می‌دادند، در داخل ساختمان پارلمان نیز قانون‌گذاران حزب مخالف دولت استعفا کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هزاران نفر از تظاهرات‌کنندگان مخالف دولت آلبانی روز پنج‌شنبه با تجمع دور ساختمان پارلمان این کشور، دولت آلبانی را به دست داشتن در فساد و جرایم سازمان‌یافته متهم کرده و کناره‌گیری رئیس دولت را خواستار شدند.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، صدها نیروی پلیس و رشته‌های طویل سیم خاردار از ساختمان پارلمان در برابر معترضین حفاظت می‌کنند. حامیان حزب مخالف دولت، در مقابل ساختمان پارلمان گرد آمده و با در دست داشتن پوسترهای ضد دولت و دادن شعار اعتراض خود را به گوش نمایندگان رساندند. جلسه روز پنجشنبه پارلمان به دلیل اعتراضات لغو شده است.

در داخل ساختمان پارلمان نیز، قانون‌گذاران مخالف دولت در حزب راستگرای «دموکرات» به رهبری «لولزیم باشا» درخواست استعفای خود از پالمان را امضا کرده و از دولت خواستند انتخابات پیش‌ از موعد برگزار کند.

امروز پیش از آغاز تظاهرات، باشا به خبرگزاری «آسوشیتد پرس» گفت: «اکنون ما نبردی مدنی، مسالمت‌آمیز و دموکراتیک را برای بازیابی مشروعیت و دموکراسی در آلبانی رهبری می‌کنیم».

دولت سوسیالیست آلبانی صاحب ۷۴ کرسی از ۱۴۰ کرسی پارلمان است.

«فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی و «ژوهانس هان» کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا، تصمیم استعفای قانون‌گذاران مخالف دولت را زیان‌آور دانستند. به گفته آن‌ها قانون‌گذاران «برخلاف جریان انتخاب دموکراتیک شهروندان آلبانی حرکت می‌کنند و پیشرفتی که این کشور در مسیر اتحادیه اروپا طی کرده را تضعیف می‌کنند».

آلبانی امیدوار است بتواند امسال مذاکراتی را برای عضویت در اتحادیه اروپا برقرار کند. از سویی سفارت آمریکا در «تیرانا» پایتخت آلبانی از حامیان حزب مخالف دولت خواست «به‌طور مسالمت‌آمیز داشتن حق تجمع را تمرین کنند و از خشونت پرهیز کنند» و دولت نیز «تمرین خویشتن‌داری کند».

در اعتراضات هفته گذشته نیز معترضان قصد داشتند وارد دفتر «ادی راما» نخست‌وزیر شوندT اما پلیس توانست با استفاده از گاز اشک‌آور آن‌ها را از دفتر نخست‌وزیری دور کند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: