ظریف: در مورد برجام نمی‌توانیم خلاف خواست مردم کاری بکنیم

کدخبر: 2312587

وزیر خارجه ایران در گفتگو با یک روزنامه سوئیسی گفت ماندن و یا خارج شدن از توافق هسته ای به خواست مردم بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در مورد موضع احتمالی ایران برای خروج و یا ماندن در برجام تاکید کرد اکثریت مردم ایران از توافق هسته ای حمایت می کنند.

وی در گفتگو با روزنامه بازلر سایتونگ با اشاره به حمایت ۵۱ درصدی مردم ایران از برجام یادآور شد: ما نمی توانیم برخلاف خواست مردم کاری انجام دهیم.

وزیر خارجه با تاکید براینکه که کشورهای اروپایی باید علاوه بر موضع‌گیری‌های سیاسی، اقداماتی عملی برای اجرای تعهدات خود صورت دهند، گفت: زمانی که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد، کشورها ۱۲ مورد تعهد دادند. سازوکار مالی ویژه جزو این تعهدات نیست، بلکه پیش‌نیاز اجرای آن‌ها است. توافق با هدف عادی‌سازی روابط اقتصادی صورت گرفت؛ اما یک سیستم تهاتر کالا مانند اینستکس نه تنها عادی‌سازی نیست، بلکه درست خلاف آن است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص معافیت‌های آمریکا برای فروش نفت ایران گفت: این مجوزها نه از روی احترام به ایران یا به توافق، بلکه برمبنای ارزیابی آمریکا درخصوص بازار نفت صادر شده است.

ظریف در ادامه افزود: جامعه جهانی باید تصمیم بگیرد که آیا تداوم امرونهی‌های آمریکا، به نفع آن‌ها خواهد بود؟ اروپایی‌ها باید از خودشان بپرسند که اگر این رویه عادی شد و فردا آمریکا از آن‌ها خواست که روابط تجاری خود با چین را هم قطع کنند، می‌خواهند چه واکنشی نشان دهند؟

وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که در صورت پیروی مشتری‌های نفت ایران از تحریم‌های آمریکا، تهران چه واکنشی نشان خواهد داد، گفت: راه‌های دیگری داریم، ولی از آن‌ها صحبتی نمی‌کنم. ترامپ غافلگیری دوست دارد و ما بر همین مبنا رفتار خواهیم کرد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: