در گفتگو با مهر مطرح شد؛

استفاده از فناوری‌های نوین برای حفاظت از مرزهای شرقی در سال ۹۸

کدخبر: 2312700

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: برای اولین بار در سال ۹۸ از فناوری‌های نوین الکترونیکی و اپتیکی برای حفاظت از مرزهای شرقی کشور استفاده کنیم.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه-مهسا شمس: کمتر از ۱۵ روز پیش بود که گروهک تروریستی جیش العدل از سمت پاکستان وارد ایران شده و پاسداران ایران اسلامی را در عملیات تروریستی به شهادت رساندند؛ چند ماه پیش هم تعدادی از مرزبانان ایرانی در نقطه مرزی میرجاوه ربوده شدند و این قبیل عملیات تروریستی اهمیت امنیت مرزها را بیش از پیش برای ما یادآوری می‌کند.

زمزمه استفاده از تکنولوژی های نوین در امینت مرزها چندسالی است شنیده می شود و با در نظر گرفتن تهدیدهای بسیاری که از سوی برخی از همسایگان به دلیل ضعف دستگاه‌های امنیتی و مرزبانی آنها به سمت کشورمان روانه می‌شود، لزوم استفاده از این تکنولوژی‌ها احساس می‌شود.

حفظ و گسترش امنیت مرزها و مناطق مرزی دغدغه همیشگی کشورهایی است که دارای مرزهای مشترک طولانی با همسایگان خود هستند. دیدگاه های نوین در زمینه امنیت مناطق مرزی بر استراتژی توسعه پایدار مناطق مرزی تاکید فراوان دارند. در حقیقت آنچه که می تواند امنیت مرزها را تضمین نماید توسعه پایدار مناطق مرزی است.

شهریار حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به استفاده از تکنولوژی‌ها نوین در مرزهای کشور اظهار کرد: بعضی از مرزها (جنوب شرق، شرق، شمال غرب و غرب) از نظر امنیتی برای ما اولویت دارند به همین دلیل برای این حوزه ها تلاش می کنیم از فناوری های نوین در عرصه الکترونیک و اپتیک استفاده کنیم .

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور افزود: استفاده از تکنولوژی های نوین به این دلیل مهم است چراکه اعتقاد داریم هزینه ای که برای برخی از این تکنولوژی ها می‌شود در مقایسه با هزینه ای که برای دیوارکشی و فنس کشی انجام می شود و شاید کمتر از آن البته با کیفیت بالاتر باشد که در کنترل مرزها در حوزه الکترونیک اتفاق بیفتد .

در داخل کشور توان تولید تکنولوژی ها نوین برای امنیت مرزها را داریم

حیدری تصریح کرد: ظرفیتی در تولید داخل داریم که در شرکت های ما موجود است که در این حوزه (تجهیزات امنیتی مرزها) در حال کار کردن هستند (یادآوری می کنم که خیلی از شرکتها در زمینه امنیت مرزها در حال فعالیت هستند و به موفقیتهای خوبی هم رسیده اند) که ان شاء الله ما از این فناوری ها هنگامیکه به نتیجه رسیدند استفاده کنیم.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور تصریح کرد: در برخی از نوارهای مرزی ما از فناوری های داخلی استفاده می کنیم، اما طبیعتا برخی از کشورها در ارتباط با کنترل الکترونیکی مرز دستاوردهای جدیدتری داشته اند و به همین دلیل بنا داریم در وهله اول از ظرفیت کشور روسیه استفاده کنیم که در همین راستا سفری به این کشور داشته ایم و از این تکنولوژی و توانمندی بازدید کرده ایم.

حیدری خاطرنشان کرد: قرار است توافقنامه ای برای سال ۹۸ با کشور روسیه امضا شود که تا از ظرفیت تکنولوژی های نوین الکترونیکی و اپتیکی در مرزهای شرقی استفاده کنیم .

تفاهم نامه ای را برای استفاده از تجهیزات نوین الکترونیکی و اپتیکی برای مرزهای شرقی امضا کرده ایم که در سال ۹۸ اجرایی می شود

وی ادامه داد: متعاقبا از شرکت های داخلی کشور دعوت کرده ایم تا نمونه هایشان را ارائه دهند و بعد از آن ما در مقام مقایسه قرار می گیریم .

حیدری خاطرنشان کرد: هر کدام از این شرکت ها کارکردشان مناسب تر بود و کیفیت بهتری داشتند و بهره برداری از آنها برای مرزبانی راحت تر بود، همکاری مان را با آن ادامه می دهیم .

در برخی از مرزهای مشترک با پاکستان، ایران به تنهایی امنیت مرزها را حفط می‌کند

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور یادآور شد: سطح رابطه ما با کشورهای همسایه خیلی حسنه و رو به گسترش است، اینکه یک اقدام تروریستی کل رابطه ما را بر هم بزند، معقولانه نیست اما ما برای شهادت حتی یک نفر از مردمان ایران اسلامی اهمیت قائل هستیم و درهر سطحی هم که لازم است پیگیری می کنیم .

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از دید کارشناسی به کشور پاکستان نگاه کنیم این کشور یک کشور پهناور و گسترده است و یکسری مشکلات در کنترل امنیت دارد، به ویژه این مشکلات در کنترل مرزهایشان به چشم می خورد و تقریبا در مورد بخشی از نوار شرقی کشور که با پاکستان مشترک است می توان گفت ما یک جانبه امنیت این نقاط را حفظ می کنیم.

کشوری هستیم که با ۱۵ کشور همسایه هستیم؛ سومین کشور در جهان هستیم که از پیچیدگی جغرافیایی مرزی برخوردار هستیم و این عادی است که حجم بالایی از تهدیدها علیه ایران وجود داشته باشد

حیدری گفت: به همین خاطر تروریست ها از خلاءهای امنیتی در خاک پاکستان است استفاده می کنند و البته این موضوع جای تاسف دارد که یک کشوری این‌قدر حاکمیتش زیر سوال باشد که یک گروهک تروریستی بتواند از خاک این کشور استفاده کند و از حمایت مالی و اطلاعاتی کشورهای دیگر هم برخوردار باشد و در کشورهای همسایه عملیات تروریستی انجام دهد.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور بیان کرد: اما ما هم انتظار داریم پاکستان برای برخورد با این جریانات همکاری مناسب تر، دقیق تر و بهتری با ایران داشته باشد، امروز دیگر دولت پاکستان پذیرفته است که کانون شکل گیری این گروهک ها (کانون های ناامن) در خاک این کشور است؛ امیدواریم در آینده با تلاش و رایزنی مشترک و تقویت بنیه اطلاعاتی و امنیتی کشور پاکستان در مورد مرزهای مشترک با ما شاهد اینگونه حوادث نامبارک نباشیم .

دستگاه اطلاعاتی ایران هیچ ضعفی ندارد

حیدری با اشاره با اعلام برخی نهادها مبنی بر ضعف دستگاه های اطلاعاتی ایران و رخ دادن حوادث تروریستی گفت: اینکه می گویند حمله تروریستی زاهدان به دلیل ضعف اطلاعاتی ایران بوده است باید بگویم کاملا اشتباه است و این ضعف اطلاعاتی ایران نبوده است. باید بگویم کارکرد اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در دنیا بی نظیر است. سطح تهدیدات با نوع رفتار اطلاعاتی و امنیتی ما در جهان بی نظیر است.

وی ادامه داد: کشوری هستیم با یک جغرافیای مشخص که با ۱۵ کشور همسایه هستیم. سومین کشور در جهان هستیم که از پیچیدگی جغرافیایی مرزی برخوردار هستیم و این عادی است که حجم بالایی از تهدیدها علیه ایران وجود داشته باشد .

امروز دولت پاکستان پذیرفته است که کانون شکل گیری گروهک ها در خاک این کشور است؛ امیدواریم در آینده با تلاش و رایزنی مشترک و تقویت بنیه اطلاعاتی و امنیتی کشور پاکستان در مورد مرزهای مشترک با ما شاهد اینگونه حوادث نامبارک نباشیم مدیرکل امور مرزی وزارت کشور بیان کرد: تهدیدات علیه ایران گسترده است اما سطح هوشیاری و بیداری اطلاعاتی ما هم در سطح بسیار بالایی است و از ۱۰۰ مورد تهدیدات ضدامنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران شاید یک مورد اتفاق می افتد که این گروهک ها بخواهند به زعم خودشان موفق شوند. اما اینکه بگوییم ضعف اطلاعاتی سبب این اتفاق شده است را رد می کنم چرا که سیستم اطلاعاتی ایران فراتر از حد انتظار در حال کار کردن است و فراتر از آن از آمادگی برای مقابله با انواع تهدیدها برخوردار است ولی اشراف اطلاعاتی نسبت به تهدیدات بسیار بالاتر است .

وی گفت: وقتی بخواهیم یک تعریفی از اشراف اطلاعاتی داشته باشیم حتما باید سطح تهدیدات را هم در کنارش ببینیم و بر همین اساس همواره این تهدیدات علیه ایران رو به گسترش است، البته که زحمات شبانه روزی نهادهای نظامی و اطلاعاتی برای مقابله با این هجمه ها قابل تحسین است.

حیدری در پایان گفت: خیلی از کشورهای همسایه وقتی ما در آنجا صحبت از امنیت می کنیم و می گوییم برای هر فعالیت مان یک قرارداد امنیتی هم داریم جمهوری اسلامی را به دلیل اشراف داشتن و مسائل امنیتی نسبت به سطح تهدیدات تحسین می کنند .

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: