لاوروف: آمریکا درصد تحمیل «ناتوی خاورمیانه» به منطقه‌ است

کدخبر: 2313303

وزیر خارجه روسیه در سخنرانی در ویتنام، ضمن انتقاد از تحمیل طرح ایجاد "ناتوی خاورمیانه" از سوی دولت ترامپ، تأکید کرد که برای خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره هم آمریکا باید در پاسخ به تلاش پیونگ یانگ، اقدامات مثبتی را انجام دهد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا تلاش می کند تا نظریه تصنعی لزوم شکل گیری ناتویی منطقه ای را به کشورهای خاورمیانه تحمیل کند.

لاوروف امروز در سخنرانی خود در کنفرانس «همکاری های بین المللی در جهان ناآرام» که تحت نظارت باشگاه مباحثاتی «والدای» مسکو و آکادمی دیپلماتیک ویتنام، در این کشور برگزار شده، گفت: «اتحاد راهبردی خاورمیانه که به " MESA " یا "ناتوی خاورمیانه" شهرت یافته و در حال حاضر دولت دونالد ترامپ تردیدهای جدی درباره شرکت کنندگان بالقوه آن دارد، در حقیقت تلاشی برای تحمیل ابتکارعمل های آمریکا و تامین منافع خود در منطقه بر کشورهای منطقه خلیج فارس، اردن، مصر و اسرائیل است.

وی همچنین یادآور شد که کشورهای غربی با عدم حمایت از پیشنهادات روسیه در زمینه حل و فصل مشکلات در فضای سایبری، مانع از هر نوع همکاری در این زمینه شده است. مسکو پیش از این بارها پیشنهاد همکاری، به خصوص به واشنگتن را داده، ولی تاکنون پاسخی در این باره دریافت نکرده است.

آمریکا باید بداند که تهدید در مذاکره با کره شمالی هیچ نتیجه ای نخواهد داشت

وزیر خارجه روسیه همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره مشکل خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره، یادآور شد که نشست قبلی سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور نشان داد که مشکل هسته ای در این منطقه با سرعت قابل حل و فصل شدن نیست. به عقیده وی، مقامات پیونگ یانگ در صورت توافق درباره خلع سلاح کامل در کره شمالی باید تضمین قطعی امنیتی به دست آورند.

لاوروف افزود: «هرچند هیچ مسئله ای تضمین شده نیست، ولی شورای امنیت سازمان ملل می تواند به تحکیم این مسئله کمک کند. ما معتقدیم که شورای امنیت حداقل می تواند برای نشان دادن حسن نظر جامعه جهانی بخشی از تحریم ها علیه طرح های مشترک کره شمالی و کره جنوبی را لغو کند.»

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مقامات مسکو علاقه مندند که مذاکرات آتی بین آمریکا و کره شمالی با موفقیت به پایان برسد و نتیجه نشست رهبران دو کشور مثبت باشد. البته طرف آمریکایی باید نتیجه مذاکرات پیونگ یانگ و سئول را هم مورد توجه قرار دهد.

لاوروف یادآور شد، عبارت خلع سلاح بسیار گسترده است و شامل درخواست های مطرح شده نسبت به آمریکا نیز می شود. وی توضیح داد: «مقامات واشنگتن به اظهارات علنی خود در این باره که تنها خلع سلاح کامل کره شمالی، برداشتن گام های مثبت را ممکن می سازد ادامه می دهند ، این در حالیست که عبارت خلع سلاح بسیار گسترده است و شامل تعهدات طرف آمریکایی و کره جنوبی در منطقه نیز می شود.»

واشنگتن: تا به هدفمان دست نیابیم تحریم های کره شمالی ادامه می یابند

برنامه آمریکا برای تبادل افسران ارتباطی با کره شمالی

احتمال اعلام پایان جنگ دو کره در نشست ترامپ و کیم

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که مقامات واشنگتن دیگر باید بدانند که تهدید و استفاده از زبان زور در مذاکرات با کره شمالی نتیجه ای ندارد و تنها برخورد مرحله به مرحله، از جمله اقدامات مثبت در پاسخ به هر نوع اقدام مثبت از سوی کره شمالی می تواند نتیجه بخش باشد و از تماس های حرفه ای با مذاکره کنندگان آمریکایی می توان دریافت که آنها نیز به چنین درکی رسیده اند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: