لاوروف: اقدامات آمریکا در ونزوئلا ربطی با دمکراسی ندارد

کدخبر: 2314750

مسکو - ایرنا - وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود با محکوم کردن اقدامات آمریکا علیه ونزوئلا اعلام کرد که اقدامات واشنگتن در مورد ونزوئلا هیچ ارتباطی با دمکراسی ندارد.

سرگئی لاوروف در این گفت وگوی تلفنی که به ابتکار مایک پمپئو در راستای برسی تازه ترین تحولات در ونزوئلا برگزار شد این مطلب را بیان کرد. لاوروف تهدیدهای آمریکا علیه دولت قانونی ونزوئلا را محکوم و آن را مداخله آشکار در امور داخلی این کشور و نقض آشکار قوانین بین المللی خواند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد: تعرض و فشار خارجی مخرب بویژه به بهانه کمک های انسانی هیچ وجه مشترکی با فرآیندهای دمکراتیک ندارد. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پاسخ به پیشنهاد طرف آمریکایی برای رایزنی دوجانبه در مساله ونزوئلا گفت که روسیه برای چنین گفت وگویی آماده است اما اقدامات ما باید از منشور سازمان ملل پیروی کرد زیرا فقط مردم ونزوئلا حق دارند سرنوشت کشور خود را تعیین کنند.

وزیران خارجه روسیه و آمریکا در ادامه گفت وگوی تلفنی درخصوص برخی مسائل بین المللی گفت وگو کرده و و توافق کردند به رایزنی های خود درخصوص مسائل سوریه، افغانستان و شبه جزیره کره ادامه دهند. بحران ونزوئلا از حدود دو ماه پیش و پس از آنکه خوان گوایدو در خیابان های کاراکاس خود را رئیس جمهور ونزوئلا خواند کلید خورد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تنها پس از نیم ساعت، او را به رسمیت شناخت و مصمم شد تا به درخواست او کالاهایی را تحت عنوان کمک های انسان دوستانه به ونزوئلا ارسال کند و این در حالی بود که واشنگتن بیش از 30 میلیارد دلار دارایی های ونزوئلا را مسدود کرده است.

بسیاری از کشورها با اقدام آمریکا مخالفت کرده و آن را ناقض قوانین بین المللی و منشور ملل متحد به ویژه اصل عدم دخالت در امور داخلی کشورها می دانند. از این رو، روسیه، چین و آفریقای جنوبی روز گذشته به قطعنامه پیشنهادی آمریکا که به صراحت دخالت در امور ونزوئلا محسوب می شد، رای منفی دادند. ضمن اینکه این کشورها مشکلات ونزوئلا را تهدید صلح و امنیت جهانی نمی دانند و معتقدند باید در چارچوب گفت وگوهای ملی اختلافات حل و فصل شود. آمریکا با این قطعنامه به دنبال مشروعیت بخشی به تغییر حکومت ونزوئلا بود.

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: