گورباچف: خودداری ازخلع سلاح هسته ای جهان رابه فاجعه می کشاند

کدخبر: 2314751

مسکو - ایرنا - آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی نسبت به خودداری از نابودی سلاح هسته ای و موشک های حامل آنها هشدار داد و گفت که این روند جهان را به فاجعه می کشاند.

میخاییل گورباچف که با امضای قرارداد منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد با آمریکا مانع از ساخت این موشک ها توسط شوروی و آمریکا شد امروز (شنبه) در مراسمی به مناسبت هشتاد و هشتمین سالروز تولد خود این مطلب را بیان کرد.

خبرگزاری اینترفاکس دراین باره نوشت: گورباچف در جمع دوستان، همفکران و برخی از مقام های شوروی سابق، شماری از اعضای آکادمی علوم روسیه و نمایندگان برخی احزاب سیاسی تولد خود را جشن گرفت و در این مراسم به وی بخاطر اجرای گلاسنوست (فضای باز سیاسی) و پروسترویکا (اصلاحات سیاسی) در دوره حکومت شوروی تبریک گفته شد.

در این مراسم همچنین از نقش گورباچف در امضای قرارداد منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد که وی با آمریکا امضا کرد قدردانی و خاطرنشان شد که با این قرارداد از کشته شدن میلیون ها نفر در جهان جلوگیری شد. گفتنی است پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 ( 1366) بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد. براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد. این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود، از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

تا سال 1991 (1370) حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند. آمریکا در ماه فوریه به روسیه اعلام کرد که از این توافق خارج می شود و مسکو نیز در اقدام متقابل اجرای آن را به تعلیق در آورد. روسیه و امریکا بزرگترین زرادخانه هسته ای جهان دارند و مجموع تعداد کلاهک های هسته ای دو کشور 90 درصد زرادخانه هسته ای جهان را تشکیل می دهد.

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: