جشن نوروزگان خانه تئاتر برگزار شد

تجلیل از ۱۱ پیشکسوت تئاتر/ رویکرد شورای شهر هنری‌تر می‌شود

کدخبر: 2317345

جشن نوروزگان خانه تئاتر با حضور هنرمندان در حالی شب گذشته برگزار شد که از ۱۱ پیشکسوت تئاتر تجلیل و نهال‌هایی به دست آنها کاشته شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، جشن نوروزگان خانه تئاتر شب گذشته در حالی در مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد که پیش از آن جمعی از پیشکسوت تئاتر ایران در محوطه کانون به کاشت ۱۲ اصله نهال به نام و تصویر خودشان اقدام کردند.

پس از آن جشن نوروزی به همت خانه تئاتر و با حضور جمع زیادی از هنرمندان تئاتری از جمله بهزاد فراهانی، ایرج راد، پیروز حناچی، شهردار تهران، شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی، اصغر همت و اعضای خانه تئاتر به همراه سیاه بازی، برپایی نمایش‌های کوتاه، آوازخوانی سنتی، تفال به حافظ و دیگر آیین‌های سنتی نوروزی با موسیقی برپا شد.

دکور این مراسم از هفت سین نوروزی به همراه حاجی فیروز و شخصیت نمادین حافظ شیرازی تشکیل شده بود.

در این مراسم از داریوش اسدزاده، شهلا ریاحی، توران مهرزاد، اسماعیل خلج، ژاله علو، صدیقه کیانفر، سعید پورصمیمی، مهین میهن، شمسی فضل اللهی و پری امیر حمزه، آزیتا لاچینی، پری صابری تجلیل شد.

سپس پرده خوانی یوسف و زلیخا توسط استاد داود فتحعلی بیگی و نقالی جنگ ایرانیان و تورانیان انجام شد.

اصغر همت در ابتدای مراسم نوروزگان عنوان کرد که پنجاه سال است چنین جشنی برای تئاتر گرفته نشده که همه دور هم باشند این آداب و رسوم فرهنگ ملت ما است. قبلتر تصور میکردم که فرهنگ قابل تغییر نیست اما الان نظر متفاوتی دارم با این حال به نظرم نوروز را کسی نمیتواند از ملت ما بگیرد.

شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر نیز عنوان کرد: اگر همت شهردار تهران و همکاران او نبود نمیتوانستیم چنین مراسمی بگیریم علاوه بر این هم قرار است که در اردیبهشت یک جمع دویست نفره را در برج میلاد همراه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه نوروز فصل تحول و پیوستگی است، افزود: خانه تئاتر تلاش برای انسجام حقوق هنرمندان دارد و مسئولان می‌بایست قدردان این هنرمندان باشند، چرا که جایز نیست هنرمندان در شرایط بدی زندگی کنند. ای کاش میتوانستیم با همکاری شهرداری کارهای منسجم تری انجام دهیم ما این آمادگی را داریم وحاضریم برای کارهای آموزشی و مهارتی وقت صرف کنیم.

حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز عنوان کرد که در شرایط سخت برای مردم این هنرمندان هستند که شادی را میتوانند به مردم هدیه و واقعیات را با زبان فاخر هنر نشان دهند. جامعه ما وامدار این هنر ارزشمند است.

وی عمو فیروز را نماد شادی دانست و چند پرسش از جمله اینکه چرا نباید این نمادها از جمله عمونوروز و حاجی فیروز را در میادین و شهر داشته باشیم یا چرا نباید این عروسک‌ها را جایگزین عروسک‌های آمریکایی کنیم؟ مطرح کرد. مدت‌ها بود عمو فیروز نماد تکدی گری شده بود ولی امروز جای عمو فیروز در شهرهای ما نماد شادی و آوردن خبرهای خوب است.

حق شناس با تأکید براینکه رویکرد فرهنگی شورای شهر به سمت حمایت از هنر رفته است، افزود: بسیاری از همکاران را برای حمایت از فرهنگ و هنر متقاعد کردیم چرا که جز زبان هنر نمی توان به فرهنگ درست دست یافت، یک جمله از هنرمند در تئاتر می‌تواند به اندازه یک کتاب سهم خود را در جامعه بگذارد.

همچنین در این مراسم بهزاد فراهانی، صدیق تعریف و اسماعیل خلج اشعاری را برای حضار خواندند.

اصغر همت پس از خواندن صدیق تعریف گفت: چهل سال گذشته و واقعیت این است که ساز هیچ گناهی ندارد و دیدن و زدن آن گناه نیست، سیاه گناه ندارد اما ما سالهاست در تلویزیون سیاه نداریم و هنوز تلویزیون حضور سیاه را قدغن کرده است.

شمسی فضل اللهی هم در تأیید این امر گفت که تلویزیون به سیاه اجازه حضور نمیدهد درحالیکه ما فکت تاریخی داریم که سیاهان در گذشته همان عیاران بوده اند و خیلی ارج و قرب داشتند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: