زخم زباله و فاضلاب بر تن تالاب انزلی

کدخبر: 2317735

در آستانه پایان فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی، مدیرکل دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح دستاوردهای این پروژه، زباله و فاضلاب را دو مشکل مهم تالاب انزلی برشمرد.

به گزارش ایسنا مسعود باقرزاده کریمی در همایش دستاوردهای مدیریت تالاب انزلی اظهار کرد: پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی حاصل کار مشترک ایران و ژاپن است که بر اساس تفاهمنامه منعقد شده در سال ۱۳۸۲ تهیه و اجرایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۸۲ اجرای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی را با مشارکت «جایکا» را آغاز کرده‌ایم گفت: از ابتدا مدیریت حوزه آبریز انزلی مورد توجه قرار گرفت و صرفاً تالاب انزلی محور توجه نبود.

به گفته باقرزاده کریمی مساحت حوضه آبریز انزلی ۳۸۰ هزار هکتار و تالاب انزلی ۲۰ هزار هکتار است.

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: مبنای دوم کار ما در مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی تهیه برنامه‌ها و طرح‌ها با حضور ذینفعان بوده است. تفکر مدیریت زیست بومی تالاب‌ها از تالاب انزلی کلید خورد و و بعد از آن این الگو در سایر مناطق نیز مورد استفاده قرار گرفت.

باقرزاده کریمی با بیان اینکه طرح جامع (مَستِر پِلَن) مدیریت تالاب انزلی را با حضور جایکا تهیه کردیم، ادامه داد: حوزه آبخیز انزلی دارای شیب تند و بدون پوشش گیاهی است که بارش برف منجر به وقوع بهمن و بارش باران باعث انتقال رسوبات به پایین دست حوزه می‌شود همچنین در این منطقه مراتع بسیاری وجود دارد که به‌شدت تحت چرا قرار گرفته‌اند. بعد از آن به جنگل‌های کوهستانی سپس به جلگه و شالیزارها می رسیم و بعد از اینها تالاب انزلی قرار دارد و در پایان به دریای خزر می رسیم.

معاون پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی با اشاره به اینکه در حوزه آبخیز انزلی کاربری‌های مختلف وجود دارد، گفت در این منطقه عشایر و گوسفندداری، جنگل‌نشینی،کشاورزی، توسعه شهری و روستایی همچنین فعالیت‌های بندری و دریایی وجود دارد که همگی باعث آسیب به تالاب و حوزه آبخیز انزلی می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت زیست بومی انزلی در سال ۸۴ نهایی شد،اظهارکرد: این برنامه شش محور داشت که سه محور آن در فاز اول و سه محور دیگر در فاز دوم مورد توجه قرار گرفت. در فاز اول مدیریت اکولوژیک تالاب، آموزش‌های زیست محیطی و ایجاد سیستم مدیریت آبخیز مدیریت فاضلاب و مدیریت پسماند جامد اجرایی شد.

معاون پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی با بیان اینکه فاضلاب، یکی از مهمترین مشکلات تالاب انزلی است، گفت: بعد از بررسی‌های مشترک بین کارشناسان ایرانی و کارشناسان جایکا به‌صورت پایلوت دو طرح در زمینه مدیریت فاضلاب اجرایی شد. پیشنهاد تیم ژاپنی این بود که برای هر روستا یک تصفیه‌خانه فاضلاب ایجاد کنیم. این پروژه به شکل پایلوت در قالب دو یا سه طرح تصفیه خانه انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زباله مشکلات بسیاری برای تالاب انزلی ایجاد کرده است، اظهار کرد: در این حوزه برای آموزش و ایجاد تورهای برای زباله‌گیری اقداماتی صورت گرفت.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: