مدرس خوشنویسی با خودکار:

خوشنویسان عامل بدخطی ایرانیان هستند/ رویای تربیت ۶ میلیون خوشنویس

کدخبر: 2317773

مدرس خوشنویسی با خودکار، عامل بدخطی ایرانیان را خوشنویسان دانست و مدعی شد: ۶ میلیون خوشنویس صنعتی تا سال ۱۳۹۹ تربیت می‌کنم!

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، اکبر فتحی مدرس خوشنویسی با خودکار در کارگاه آموزشی خود در دانشکده رسانه فارس درباره پیشینه خط در ایران گفت: «ابن مُقله» خطاط و مبدع ۷ خط از جمله نسخ و ثلث و ریحان در دوران خلافت عباسیان بود. او وزیر دربار بود و پیشنهاد داد برای مسلمان کردن ایرانیان، باید خط میخی و پهلوی را از آن‌ها گرفت. خط ایرانی‌ها از چپ به راست بود اما خط عربی از راست به چپ بود.

وی اضافه کرد: ۶۰۰ سال قبل شخصی به نام میرعلی تبریزی که به دنبال ابداع خط متفاوتی از خطوط نسخ و تعلیق بود، با توسل به حضرت علی و دقت در طبیعت، موفق شد خط نستعلیق (ترکیب کلمات نسخ و تعلیق) را ابداع کند. نستعلیق ۲۰۰ سال پس از او توسط میرعماد به اوج رسید اما بعد از میرعماد نزول کرده است.

فتحی اظهار کرد: سال ۸۲ فکر کردم عامل بدخطی مردم ایران چیست؟ آن زمان کل ایران ۲۰۰۰ خوشنویس داشت اما ترکیه که لاتین‌نویس است، یک میلیون خوشنویس (نسخ نویس) داشت! آن‌ها حتی برای مصادره میرعلی تبریزی هم تلاش کرده‌اند.

این خطاط گفت: هنر با پول پیشرفت می‌کند، مسابقات خوشنویسی ترکیه جوایز بالایی دارد که معادل آن به پول ایران حدود ۲ میلیارد تومان است. عجیب اینکه رتبه‌های اول و دوم این مسابقه هم دیگر ایرانیان نیستند و عقبگرد داشته‌ایم.

وی افزود: الان خوشنویسی ما با خودنمایی آمیخته شده است و صفای سابق را ندارد. اما ترک‌ها روی اخلاق و آداب خوشنویسی به شدت کار می‌کنند و غرور را آفت خط می‌دانند.

* خوشنویسان عامل بدخطی ایرانیان هستند!

فتحی درباره عامل بدخطی مردم ایران مدعی شد: عامل این بدخطی خوشنویسان هستند؛ از بس که این هنر را سخت کرده‌اند! من می‌گویم خوشنویسی اصلا هنر نیست بلکه مهارت است. به همین دلیل خوشنویسی با قلم را به خوشنویسی با خودکار تغییر داده‌ام و نام آن را خوشنویسی صنعتی گذاشته‌ام.

این خوشنویس با بیان اینکه دستخط هر کس معرف اوست، گفت: خوشنویسی با خودکار مهارتی است که هر کس با هر سن و سال و میزان تحصیلات می‌تواند فرا گیرد و اثر هنری خلق کند و تحسین اطرافیانش را به همراه داشته باشد.

فتحی با طرح این پرسش که چرا پایان‌نامه را نباید با خط نستعلیق نوشت، گفت: چون نستعلیق خطی است که زیبایی آن به کشیده‌هایش است و این قابلیت در نرم‌افزار ورد نیست. ضمن اینکه باید چینش کلمات را بلد بود تا این خط عرفانی زیبایی خود را بروز دهد.

این مدرس خوشنویسی با خودکار مدعی شد: اکنون پویشی راه‌اندازی کرده‌ام که می‌خواهم تا سال ۹۹، حدود ۶ میلیون خوشنویس تربیت کنم. چون خوشنویسی را آنقدر ساده کرده‌ام که یک هفته‌ای می‌توان آن را فرا گرفت!

وی خاطرنشان کرد: اولویت‌ها هم ابتدا خوانانویسی، سپس زیبانویسی و دست آخر تندنویسی است. به همین دلیل اولویت آموزشم نستعلیق نیست، بلکه نسخ است. در این خط، اگر ۵۸ کلمه کلیدی بلد باشیم، آن را یاد گرفته‌ایم. البته خطی که من یاد می‌دهم، آموزش ۱۸۸ کلمه است. توصیه می‌کنم برای یادگیری با اتود (مدادنوکی) آغاز کنید، سپس با خودکار ادامه دهید. انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: