حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

امام خامنه‌ای: آمریکا دست به تهاجم حداکثری زده/ سنگین‌ترین شکست تاریخ آمریکا را نصیب‌شان می‌کنیم

کدخبر: 2318030

در مقابل ایران دست به تهاجم حداکثری زده اند اما اگر ما به بسیج حداکثری امکانات و توانایی‌های خود اقدام کنیم، به فضل الهی سنگین ترین شکست تاریخ آمریکا را نصیب این کشور خواهیم کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنج شنبه) در دیدار نمایندگان منتخب ملت در مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر ضرورت ایجاد یک گفتمان و فهم عمیق عمومی درباره «نوع و چگونگی مواجهه کشور و افراد مؤثر با چالشها و حوادث» به تبیین یازده دوگانه مطرح در این زمینه پرداختند و خاطرنشان کردند: در مقابل تهاجم حداکثری دشمنان باید به بسیج حداکثری امکانات و توانایی ها و نیروهای خود اقدام کنیم تا در پرتو باور عمیق مردم و مسئولان به ذکر الهی و توکل به خدا، پروردگار وعده های صادق خود را درباره ملت بزرگ ایران محقق سازد.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با ابراز تأسف از فقدان دو عالِم فقیه، حضرات آیات هاشمی شاهرودی و مؤمن، آنان را استوانه های واقعی برای کشور و حوزه های علمیه خواندند و تأکید کردند: هر دوی این بزرگواران همواره بدون هیچ چشم داشتی در خدمت اهداف انقلاب بودند.

رهبر انقلاب اسلامی محور اصلی سخنان خود یعنی نحوه مواجهه با چالش ها و حوادث و همچنین اتفاقات مثبت را در قالب یازده دوگانه بیان کردند و گفتند: گاهی اوقات برخورد ما در مواجهه با حوادث و رویدادها «فعال» و چاره جویانه است و برخی مواقع نیز برخورد ما «انفعالی» و مبتنی بر گلایه صرف و بی تحرکی است.

حضرت آیت الله خامنه ای «مواجهه ابتکاری» و «مواجهه عکس العملی» را یکی دیگر از دوگانه ها برشمردند و افزودند: در مواجهه عکس العملی، حرکت ما تابعی از حرکت دشمن است اما در مواجهه ابتکاری، ابتکار عمل را به دست می گیریم و از ناحیه ای که دشمن تصور نمی کند، به او ضربه می زنیم.

ایشان با اشاره به «مواجهه مأیوسانه» و «مواجهه امیدوارانه» به عنوان یکی دیگر از دو گانه های مطرح در مقابل حوادث و چالشها گفتند: یک دوگانه دیگر «مواجهه از روی ترس» و «مواجهه با دلیری و شجاعت» است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه یکی دیگر از دوگانه ها، مواجهه با «حزم و تدبیر» و «مواجهه از روی سهل اندیشی و سهل انگاری» است، گفتند: به عنوان مثال در موضوع فضای مجازی می توان دو نوع برخورد داشت؛ یک برخورد همراه با تدبیر و دقت و برخورد دیگر همراه با سهل اندیشی و ندیدن پیچیدگی های موضوع و سهل انگاری و بی تفاوتی نسبت به آن.

ایشان «نگاه جامع به تهدیدها و فرصتها» و «نگاه یکجانبه ی صرف به تهدیدها و یا فرصت ها» را، دوگانه دیگری دانستند و خاطرنشان کردند: یک نمونه برای این دوگانه، موضوع نحوه مقابله با دشمنی آمریکا است که می توان تهدیدها و فرصتها را با هم دید و یا اینکه فقط تهدیدها و یا فقط فرصتها را دید که هریک از این دو نوع برخورد، قطعاً پیامدها و آثاری دارد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه «شناخت واقعیت میدان» و یا «نشناختن واقعیات» یکی از دوگانه های اساسی در مواجهه با چالش ها و حوادث است، افزودند: در مسائل داخلی، دشمن و دنباله های او تلاش زیادی می کنند تا جایگاه خودی را ضعیف و جایگاه دشمن را قوی نشان دهند و در نهایت اینگونه القاء کنند که کشور با مشکلات لاینحل فراوانی مواجه شده و امکان هیچ اقدامی نیز وجود ندارد.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: یک نمونه دیگر، مسائل منطقه است؛ اگر ما از موقعیت و جایگاه خود را در منطقه و از این واقعیت که دشمن در منطقه از ما حساب می برد، مطلع نباشیم، یک جور عمل خواهیم کرد اما اگر نسبت به این واقعیات آگاهی داشته باشیم، جور دیگری عمل خواهد شد.

ایشان در همین خصوص تأکید کردند: کسانی که درباره حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه مطالب و سخنان نادرست و نابجایی را مطرح می کنند، در واقع در حال کمک به نقشه دشمن هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان یکی دیگر از دوگانه ها به «مواجهه مبتنی بر مدیریت و کنترل احساسات» و «مواجهه با رهاشدگی احساسات» اشاره و خاطرنشان کردند: یکی از مواردی که ممکن است کشور دچار آسیب شود، موضوع عدم کنترل احساسات عمومی است. من بارها تأکید کرده ام که به جوانان اعتقاد و اعتماد دارم اما این به معنای کنترل نشدن احساسات جوانان در جامعه، نیست.

ایشان همچنین در تذکری درباره معنای حقیقی جوانگرایی افزودند: برخی گفته اند تأکید اینجانب بر «جوانگرایی» به معنای «پیرزدایی» است اما این برداشت غلط است و باید درباره معنای جوانگرایی فکر و تعمق کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای، «رعایت ضوابط و حدود شرعی و رعایت نکردن این موارد» در مواجهه با حوادث و چالشها را از دیگر دوگانه ها برشمردند و گفتند: یک نوع دیگر مواجهه، دوگانه «بهره گیری از تجربه ها» در مقابل «دوبار از یک سوراخ گزیده شدن» است.

ایشان در همین زمینه به موضوع نحوه مواجهه با آمریکا و اروپا اشاره کردند و افزودند: تجربیات ما از نحوه عملکرد آمریکایی ها و اروپایی ها بسیار زیاد است اما تجربه اخیر مربوط به برجام و تعهداتی که آمریکایی ها باید انجام می دادند اما زیر آن زدند، در برابر دیدگان ما است و باید در برخورد با آمریکا و جبهه مقابل، از این تجربیات استفاده شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در بیان آخرین دوگانه گفتند: یک دوگانه این است که در مواجهه با حوادث، به یکدیگر حمله کنیم و هرکس دیگری را مقصر جلوه دهد و یا اینکه از درگیری داخلی پرهیز کنیم و به تعبیر امام(ره) هرچه فریاد داریم بر سر آمریکا بکشیم.

ایشان خاطرنشان کردند: دشمن واقعی ما آمریکا است و ما در شناخت دشمن خود دچار خطا نخواهیم شد.

رهبر انقلاب اسلامی سپس با استناد به آیات قرآنی، نکات مهمی را درباره مواجهه صحیح با چالشها بیان کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه در منابع دینی ما نحوه مواجهه با پیروزی ها و رویدادهای مثبت بیان شده است افزودند: قرآن می گوید در مواجهه با پیروزی ها دچار غرور نشوید و با تسبیح و استغفار، آن پیروزی را مربوط به خدا بدانید و نه مربوط به خودتان.

ایشان با اشاره به بیانات امام(ره) که همواره دست قدرت الهی را در این انقلاب و حوادث مربوط به آن متذکر می شدند، گفتند: امام بزرگوار در مواجهه با پیروزی ها، آن را نتیجه لطف و عنایت خداوند متعال می دانستند همانگونه که گفتند «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

رهبر انقلاب اسلامی به حضور اعجاب انگیز و گسترده تر مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال نیز اشاره و خاطرنشان کردند: آیا هیچ عامل انسانی می تواند ادعا کند که این حضور متراکم و قوی کار او بوده است؟ قطعاً عامل راهپیمایی 22 بهمن امسال جز دست قدرت الهی نبود.

رهبر انقلاب با استناد به آیات قرآن کریم افزودند: در مواجهه با حوادث تلخ نظیر تحریم یا احتمال حرکت نظامی دشمن باید متوجه بود که این حوادث در واقع تحقق سخن پروردگار مبنی بر مقابله دشمنان خدا با مؤمنان و حرکت های ایمانی است که درک همین نکته بر ایمان مؤمنان می افزاید همچنانکه صف آرایی مستکبران در مقابل انقلاب اسلامی، بر ایمان ملت ایران افزود.

ایشان افزودند: نظام اسلامی توقع نداشت که سلطه گران جهانی در مقابل حرکت ملت ایران ساکت بمانند البته ما باید کاری کنیم که دشمنان حتی به فکر تحریم و اقدام نظامی و دیگر اقدامات نیفتند اما اگر هم افتادند باید کاری کنیم که سرکوب و دچار شکست شوند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه نباید در مقابل حوادث دچار ترس و دلهره شد، افزودند: امام خمینی مظهر این توصیه الهی بود و هیچگاه از هیچ حادثه ای دچار ترس نمی شد.

«پرهیز از نومیدی» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب در تبیین «مواجهه صحیح کشور و افراد مؤثر کشور با چالش ها و حوادث» مورد تأکید قرار دادند و گفتند: به فرموده پروردگار باید همیشه امیدوار باشیم که در سایه ایمان، توکل، عزم، تصمیم و اقدام، اهداف خود را محقق کنیم و بینی قدرتهای بزرگ را به خاک بمالیم.

«پرهیز همه افراد از شتابزدگی و بی صبری و بهانه گیری»، نکته دیگری بود که حضرت آیت الله خامنه ای آن را در مواجهه با چالش ها ضروری برشمردند.

ایشان خاطرنشان کردند: باید کمر همت بست و اقدامات لازم را در زمینه های گوناگون حتماً انجام داد اما بدانیم که تا رسیدن به مقصود صبر لازم است، چرا که همه کارها امکان انجام سریع را ندارند.

رهبر انقلاب اسلامی، همچنین «مرزبندی پررنگ با دشمن را برای مصونیت در مقابل تهاجم نرم»، بسیار لازم خواندند و خاطرنشان کردند: مرزهای فرهنگی نیز همچون مرزهای جغرافیایی نیاز به برجسته سازی و مراقبت دارند تا دشمن با فریب و خدعه و نفوذ از این مرزها عبور نکند و بر فضای مجازی و فرهنگ کشور مسلط نشود.

حضرت آیت الله خامنه ای با وجود تأکید فراوان بر مرزبندی با دشمن، یک نکته حاشیه ای اما ظریف را هم توصیه کردند و آن اینکه «نباید بخاطر تعصب بجا علیه دشمن، مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب کرد».

ایشان در همین زمینه افزودند: وقتی فلان کنوانسیون یا معاهده در کشور مورد بحث است و موافقان و مخالفان استدلالها و دیدگاههای خود را مطرح می کنند دو طرف نباید یکدیگر را به همراهی با دشمن متهم کنند و به جان هم بیفتند.

رهبر انقلاب در پایان دو نکته مهم را مورد تأکید قرار دادند: «ضرورت بسیج حداکثری نیروها در مقابل تهاجم حداکثری دشمن» و «پرهیز از غفلت از ذکر و یاد پروردگار».

ایشان خاطرنشان کردند: دشمن یعنی آمریکا و صهیونیستها امروز همه امکانات و توانایی های خود را بر ضد ملت ایران بسیج کرده اند و غربی ها و اروپایی ها نیز به نوعی در حاشیه آنها با ایران دشمنی می کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سخنان آمریکایی ها درباره اعمال شدیدترین تحریمها علیه ملت ایران افزودند: آنها در مقابل ایران دست به تهاجم حداکثری زده اند اما اگر ما به بسیج حداکثری امکانات و توانایی های خود اقدام کنیم، به فضل الهی سنگین ترین شکست تاریخ آمریکا را نصیب این کشور خواهیم کرد.

رهبر انقلاب در نکته پایانی، با یادآوری سخن پروردگار به حضرت موسی مبنی بر کوتاهی نکردن در ذکر و یاد خدا افزودند: ذکر الهی وسیله و مایه همه توانایی هایی است که باید برای تحقق اهداف انقلاب به کار گیریم که اگر اینگونه شود خدا با ماست و وعده های شیرین و صادق او در حق ملت ایران محقق خواهد شد.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آیت الله جنتی رئیس مجلس خبرگان در گزارشی با گرامی داشت ماه رجب، گفت: هیئت های اندیشه ورز و کارگروه های پنج گانه آن در مجلس خبرگان با حضور کارشناسان و صاحبنظران فعال شده و در حال تدوین شاخص هاست.

رئیس مجلس خبرگان با با بیان اینکه مردم انقلابی ایران همواره در همه صحنه ها حاضر هستند، خاطرنشان کرد: وظیفه مسئولان است که به مشکلات و مسائل مردم رسیدگی کنند.

همچنین آیت الله موحدی کرمانی نایب رئیس مجلس خبرگان با اشاره به موضوعات مطرح شده در جلسات این مجلس، گفت: قدردانی از حضور مردم در راهپیمایی عظیم 22 بهمن، تجلیل از بیانیه گام دوم انقلاب و ضرورت توجه عملی به آن، اهمیت مقابله دولت با گرانی و رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم و کاهش ارزش پول ملی، ازمهمترین محورهای سخنان و نطق های اعضای مجلس خبرگان در این اجلاس بود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: