پیشنهاد پرداخت یارانه غیرنقدی/بودجه یارانه ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد

کدخبر: 2318215

یک کارشناس اقتصادی پرداخت یارانه غیر نقدی در شرایط کنونی را گزینه‌ای بهتر برای مردم دانست.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی دینی ترکمانی کارشناس و استاد اقتصاد افزود: با توجه به شرایط رکود اقتصادی و تورم بالا وپیش بینی اوضاع اقتصادی در سال آینده به نظر می رسد توزیع یارانه غیر نقدی می تواند برای معیشت مردم مناسب تر باشد.

این کارشناس اقتصادی افزود: پرداخت یارانه غیر نقدی تا کنون بصورت سبد کالا و پراکنده بوده که به همراه یارانه نقدی به مردم با سطح درآمد پایین توزیع می شده است. البته در زمان جنگ با اختصاص کوپن، یارانه به کالای های اساسی تعلق می گرفت و کالا ها با قیمت پایین توزیع می شد.

وی ادامه داد: اگر ساز و کار ها درست تعریف شود و تغییر کند و بودجه ای که اختصاص داده شده برای عرضه کالا های اساسی صورت گیرد، این اطمینان حاصل می شود که به خانوار ها رسیدگی بیشتری می شود.

دینی ترکمانی ادامه داد: کالای اساسی که با ارز 4200 تومانی به مردم تعلق می گیرید یارانه غیر نقدی محسوب می شود، چون کالا ها دارای اختلاف قیمت در بازار هستند.

وی در خصوص پرداخت یارانه نقدی گفت: پرداخت یارانه نقدی قدرت انتخاب در هزینه را برای مردم به همراه دارد و این مزیت محسوب می شود، ولی می بایست مبلغ یارانه با توجه به افزایش تورم تغیییر کند در غیر این صورت قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت.

دینی ترکمانی در خصوص کالا های اساسی که به دلیل حجم کم، عادلانه در بین مردم توزیع نمی شنوند، افزود: همه کالا هایی که با ارز 4200 تومانی عرضه می شوند مورد مقبولیت مردم نیستد و عده ای تمایل برای دریافت آن ها ندارند. به عنوان مثال گوشت و برنج وارداتی برای کسانی که درآمد بالاتری دارند جذابیت ندارد و خریداری نمی کنند و این به معنای عدم رعایت عدالت نیست.

این اقتصاددان در خصوص این باور که توزیع یارانه نقدی منجر به افزایش نقدینگی می شود گفت: در مرحله اول باید مشخص شود این یارانه ها از کدام منبع تامین اعتبار می شوند. به عنوان مثال اگر از جابجایی مخارج دولت باشد و یا از طریق در آمد های مالیاتی و یا از افزایش قیمت حامل های انرژی باشد بدین معناست که دولت درآمد را از مردم دریافت می کند و در قالب یارانه در اختیار مردم می گذارد که در این حالت افزایش نقدینگی را به همراه نخواهد داشت.

وی افزود: اگر دولت یارانه ها را از محل بانک مرکزی پرداخت کند موجب افزایش نقدینگی خواهد شد. انچه که وجود دارد این است که دولت 10 هزار میلیارد کسری یارانه ها را از محل های دیگر تامین می نماید.

رئیس جمهور: مطمئنم از مشکلات عبور خواهیم کرد/2برابر بودجه کشور یارانه می دهیم

چرا یارانه ارزی کالاهای اساسی به دست مردم نمی رسد؟

پایان دادن به نابسامانی بازار با واریز مستقیم یارانه ارزی به حساب مردم

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: