بهادری:

طولانی بودن فرآیند کشف و دادرسی منجر به ورود پول كثیف به انتخابات می‌شود

کدخبر: 2318562

پژوهشگر حقوق عمومی گفت: بسیاری از كشورها سقف خاصی به منظور كمك مالی به ستادها یا حتی احزاب پیش‌بینی می‌كنند،‌ تا هم از ورود پول كثیف به انتخابات جلوگیری كنند، هم مانع شوند صاحبان ثروت به راحتی صاحب قدرت شوند. اما نمایندگان مجلس با مقرر كردن هر گونه سقفی برای کمک مالی به نامزدهای انتخاباتی مخالفت كردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی بهادری جهرمی پژوهشگر حقوق عمومی در صفحه شخصی خود درباره شفافیت نمایندگان و اقدامات مقابله‌ای آنها با فساد که در طرح اصلاح قانون انتخابات آمده است نوشت:

۱- نمایندگان مجلس با لزوم «انتشار هزینه‌های انتخاباتی نامزدها» مخالفت کردند تا همچنان کسی نداند پول و منابع مالی ستادها از کجا تأمین می‌شود! حتی صرفاً مشخص کردن «هویت پرداخت‌کننده و دریافت کننده کمک‌های مالی» نیز که در ماده دیگری پیشنهاد شده بود از سوی نمایندگان پذیرفته نشد.

۲- مجرمین اقتصادی از حمایت مالی از ستادهای انتخاباتی ممنوع شدند،‌ اما «متهمین به جرایم اقتصادی و انتخاباتی» از لیست ممنوع شدگان خارج شدند. با توجه به طولانی بودن فرآیند کشف و دادرسی،‌ بسیاری از کسانی که مجرمیت آنها بعداً اثبات خواهد شد، می‌توانند به راحتی پول کثیف را راهی انتخابات کنند.

۳- بسیاری از کشورها سقف خاصی به منظور کمک مالی به ستادها یا حتی احزاب پیش‌بینی می‌کنند،‌ تا هم از ورود پول کثیف به انتخابات جلوگیری کنند، هم مانع شوند صاحبان ثروت به راحتی صاحب قدرت شوند. اما نمایندگان مجلس با مقرر کردن هر گونه سقفی برای کمک مالی به نامزدهای انتخاباتی مخالفت کردند.

۴- حتی«الزام ستادهای انتخاباتی به ارائه گزارش _ مالی به هیأت‌های اجرایی و نظارت» (بدون انتشار عمومی) نیز با مخالفت نمایندگان مواجه شد گامی دیگر در جهت مقابله _ با _ شفافیت که می‌توانست تاحدود زیادی از ورود پول _ کثیف به انتخابات و همچنین فساد از سوی ستادهای انتخاباتی جلوگیری کند.

۵- طرح موجود استفاده از منابع مالی را صرفاً‌ در امور مربوط به ستاد و تبلیغات مجاز دانسته بود تا کاندیدا نتواند جز برای امور مجاز انتخاباتی هزینه بپردازد. اما نمایندگان با این ماده مخالفت کرده و به نوعی کاندیدا را مجاز دانستند با هر هدف و در هر زمینه ای هزینه کند! تعارض _ منافع

۶- علاوه بر موضوعات مالی، بسیاری امور غیرمالی که می‌توانست از بروز تخلفات _ انتخاباتی جلوگیری کند نیز پذیرفته نشد مثلا نمایندگان نپذیرفتند «کلیه مقامات دولتی» از فعالیت _ انتخاباتی ممنوع شوند! لذا ممنوعیتها محدود به مقامات خاصی شد و بقیه مقامات دولتی مجاز به تبلیغات به نفع کاندیداها شدند!

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: