سعدالله زارعی:

فرمول مذاکرات استکهلم، نیرنگی برای تسلط بر بندر الحدیده یمن بود

کدخبر: 2318813

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: فرمول مذاکرات استکهلم نه تنها برای کاهش آلام مردم یمن نبود، بلکه یک نیرنگ برای تسلط و سیطره مسالمت‌آمیز بر الحدیده و در نتیجه بر یمن بود.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص آخرین وضعیت یمن و بندر راهبردی الحدیده که پس از مذاکرات استکهلم، اظهار داشت: ما یک بار دیگر در بحث یمن شاهد خُدعه غربی‌ها و عوامل آنها در مسئله مذاکره و توافق هستیم، حدود ۴ ماه پیش مذاکرات استکهلم برگزار شد و سازمان ملل با قاطعیت گفت که این مذاکرات مشکلات غذا و داروی مردم یمن را حل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مسئولان انصارالله از مذاکرات سوئد استقبال و با هدف کاهش آلام مردم یمن وارد آن مذاکرات شد، گفت: توافقات صورت گرفته در مذاکرات سوئد به شورای امنیت رفت تا به نوعی پشتوانه آن شورا را هم به دست آورد.

زارعی افزود: بر اساس نتایج بدست آمده از آن مذاکرات، در قبال کاهش حضور نظامی انصارالله در بندر استراتژیک الحُدیده و قبول فرمول اداره آن بندر از سوی انصار الله، قرار شد بندر الحدیده به روی کشتی‌های حامل محموله‌های دارویی و غذایی باز شود.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: انصارالله بسیاری از نیروهای خود را از بندر الحدیده خارج و به نیروهای منصور هادی و سازمان ملل اجازه داد که در سواحل آن بندر حضور و در اداره آن دخالت داشته باشند.

وی با بیان اینکه انصارالله عملیات‌های نظامی خود را در الحدیده عملاً متوقف کرد در حالی که در همین دوران عملیات‌های نظامی سعودی‌ها و اماراتی‌ها و عوامل آنها در الحدیده کاهش پیدا نکرد، ادامه داد: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی انصار الله، در ۴ ماه اخیر بیش از ۴ هزار مرتبه نیروهای ائتلاف متجاوز به یمن، قواعد اداره بندر الحدیده را نقض کرده اند .

زاعی بیان کرد: بنابراین، طرف مقابل انصارالله به تعهدات خود در قبال مذاکرات سوئد عمل نکرده است. فرمول مذاکرات سوئد برای آزادسازی محموله‌های دارویی، غذایی و دیگر مایحتاج مردم یمن بود، اما در طول این مدت علی رغم پذیرش انصارالله مبنی بر حضور نیروهای وابسته به منصور هادی در سواحل الحدیده ، آنها از ورود هرگونه مواد دارویی، غذایی و غیره از آن بندر جلوگیری کردند.

کارشناس مسائل منطقه افزود: همه این موارد زیر چشم سازمان ملل اتفاق می‌افتاد و آقای گریفیتس نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن از این مسائل آگاه است، اما دم بر نمی‌آورد.

وی تصریح کرد: بنابراین این موضوعات نشان از آن دارد که فرمول مذاکرات استکهلم نه تنها برای کاهش آلام مردم یمن نبود، بلکه یک خدعه و نیرنگ بود برای آنکه بتوانند مسالمت آمیز بر بخش‌های وسیعی از الحدیده و در نتیجه بر یمن سیطره پیدا کنند. ماجرای الحدیده یک واقعیت دردناک از خدعه دیگر غربی‌ها با پرچمداری سازمان ملل است. ایران هم در راستای پایان جنگ در یمن، مذاکرات یمنی یمنی و امنیت و آرامش مردم یمن تمام تلاش خود را داشته و خواهد داشت و از هیچ کمکی به یمن دریغ نمی‌کند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: