یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نرخ انواع طلای سرخ در بازار اعلام شد/۸۵ درصد زعفران تولیدی صادراتی است

کدخبر: 2319139

میری گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو زعفران نگین ۹ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۱ میلیون، زعفران دسته‌ای ۶ میلیون و ۵۰۰ تا ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار و سوپر نگین ۱۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۲ میلیون تومان است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ زعفران طی هفته های اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو زعفران نگین ۹ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۱ میلیون، زعفران دسته ای ۶ میلیون و ۵۰۰ تا ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار و سوپر نگین ۱۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۲ میلیون تومان است.

وی قیمت زعفران را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار و عرضه مناسب محصول به سبب کمبود نقدینگی کشاورزان در برابر تقاضا پیش بینی می شود که نوسان خاصی در بازار رخ ندهد.

میری با اشاره به اینکه ۸۵ درصد زعفران تولیدی صادراتی است، بیان کرد: اگرچه بخش خصوصی با عرضه زعفران در بورس کالا مخالف نیست، اما به سبب افزایش همه ساله تولید زعفران باید تمهیداتی به کار گرفته شود که این ساز و کار بتواند حامی صادرات باشد.

بیشتر بخوانید: تولید زعفران به ۴۰۰ تن رسید/ اطلاعی از قاچاق زعفران ندارم

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: برخی افراد با دلال بازی و سفته بازی در بورس به دنبال افزایش کاذب قیمت ها هستند، در حالیکه این امر منجر به از دست دادن بازار داخل و صادرات می شود.

به گفته وی، اگر برخی نهاد ها تصور می کنند که قیمت زعفران پایین است و سعی در افزایش نرخ آن دارند، از این رو به عنوان رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایران پیشنهاد می دهم که مسئولان دولتی قیمت زعفران را با بکارگیری برخی سازوکارها و جلوگیری از نوسان قیمت به مدت یکسال به نرخ مد نظر افزایش دهند چرا که در غیر این صورت امکان برنامه ریزی برای صادرات وجود ندارد.

میری در ادامه افزود: اگر قیمت زعفران برای مدت یکسال در بازار ثابت نباشد، از این رو تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمی توانند برنامه مسنجمی داشته باشند چرا که با نوسان قیمت در سطح جهانی امکان رقابت با رقبا وجود ندارد.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در پایان با انتقاد از تعلل گمرک در ارائه آمار صادرات تصریح کرد: گمرک از پایان آذر به بهانه تغییر تعرفه های پایه گمرکی آمار جدیدی را ارائه نکرده است، همانند گذشته انتظار داریم که در پایان هر ماه آمار صادرات داده شود تا صادرکنندگان بتوانند برنامه ریزی دقیقی برای صادرات داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: