رئیس پژوهشگاه رویان در تشریح برنامه‌های ۹۸ عنوان کرد

ورود تحقیقات سلول‌های بنیادی به فاز "کارآزمایی بالینی"

کدخبر: 2319451

رئیس پژوهشگاه رویان ضمن اشاره به برخی اقدامات شاخص پژوهشگاه رویان در سال گذشته از جمله افتتاح اولین کارخانه "تولید انبوه فرآورده‌های سلولی"، تکثیر بزهای تراریخت و راه‌اندازی اولین "مرکز آموزشی تخصصی پژوهشگاه رویان"، ابراز امیدواری کرد تحقیقاتی که در زمینه سلول‌های بنیادی و در حوزه‌های چشم، شبکیه و بیماری‌های سیستم عصبی انجام شده و به نقطه‌های خوبی رسیده‌اند، در سال ۹۸ با کمک خیرین و سایر ارگان‌ها وارد فاز کارآزمایی بالینی (clinical trial) شوند.

عبدالحسین شاهوردی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برنامه‌های سال ۹۸ پژوهشگاه رویان ضمن ابراز امیدواری برای ورود محصولات شرکت‌های دانش بنیان وابسته به پژوهشگاه رویان به بازار، اظهار کرد: بر تعامل بین‌المللی به خصوص در زمینه آموزش و خدمات تخصصی، تأکید داریم و امیدواریم در این زمینه نیز بتوانیم تجربیاتی کسب کنیم.

رویان در سالی که گذشت

تولید دارویی برای درمان اسهال دامی

رئیس پژوهشگاه رویان سپس به مهم‌ترین اقدامات سال گذشته پژوهشگاه رویان پرداخت و توضیح داد: سال گذشته بخشی از برنامه‌های ما به نوعی ادامه برنامه‌های تحقیقاتی سه پژوهشکده سلول‌های بنیادی، بیوتکنولوژی و پزشکی تولید مثل بوده است. در این راستا بعضی فعالیت‌ها شاخص بود و به نتیجه مشخصی رسید؛ از جمله آنکه به دنبال تعاملی که با بنیاد دارویی "برکت" سال گذشته اولین کارخانه "تولید انبوه فرآورده‌های سلولی" در منطقه راه‌اندازی شد.

شاهوردی یادآور شد: مجوز تولید ۲ سلول را پیش‌تر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ کرده بودیم و پس از افتتاح کارخانه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی، مجوز تولید سومین سلول را هم از وزارت بهداشت اخذ کردیم.

وی ذیل دیگر اقدامات شاخص این پژوهشگاه در سال ۹۷، افزود: همکاران ما در پژوهشکده بیوتکنولوژی موفق شدند در زمینه تکثیر بزهای " سانن " و " مورسیا " قراردادهای خوبی ببندند و این حیوانات تراریخت را در سطح وسیع تکثیر کرده، آن‌ها را وارد چرخه اقتصاد علوم دامی کشور کنند.

رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه تکثیر بزهای تراریخت بر میزان شیر تولیدی نیز تأثیرگذار خواهد بود، گفت: موضوع دیگری که سال گذشته در پژوهشکده بیوتکنولوژی به سرانجام رسید، اخذ پروانه تولید دو داروی دامی از جمله "پودر الکترولید پلاس" و داروی آنتی‌بادی برای درمان اسهال دامی از سازمان دامپزشکی است.

شاهوردی خاطرنشان کرد: همچنین در اسفندماه سال گذشته اولین "مرکز آموزشی تخصصی پژوهشگاه رویان" را در محل سابق پژوهشگاه، محله زعفرانیه افتتاح کردیم. این مرکز خدمات خوبی را به بدنه کارشناسی کشور تزریق می‌کند و افراد علاقمند به فعالیت در زمینه‌های آزمایشگاه مولکولی، آزمایشگاه سلولی، اتاق تمیز (clean room) و جنین‌شناسی، می‌توانند از خدمات آموزشی این مرکز بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه در مرکز فوق بیشتر بر آموزش‌های مهارتی تأکید شده است، گفت: فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه و پزشکی و همچنین کارشناسان علاقمند به کار در اتاق تمیز می‌توانند در زمینه‌هایی که گفته شد از آموزش‌های مرکز بهره‌مند شوند.

رئیس پژوهشگاه رویان یکی دیگر از افتخارات پژوهشگاه رویان در سال گذشته را درخشش دکتر حسین بهاروند در سال گذشته و دریافت جایزه آکادمی علوم جهان عنوان و اظهار کرد: ایشان مدیر پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان و دانشمند برجسته سلول‌های بنیادی هستند که سال گذشته، جایزه سال ۲۰۱۹ فرهنگستان علوم جهان Twas در رشته زیست شناسی را به خود اختصاص دادند.

شاهوردی به برگزاری نوزدهمین "کنگره بین‌المللی پزشکی تولید مثل رویان" نیز اشاره کرد و گفت: این جشنواره با همکاری وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

وی در پایان این بخش از صحبت‌های خود اضافه کرد: به لطف خدا در سال گذشته موفق شدیم اولین "مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی رویان" را با حضور رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افتتاح کنیم. این مرکز دارای اتاق تمیز است و شرکت‌هایی که می‌خواهند در زمینه سلولی و مولکولی کار کنند، می‌توانند از امکانات آن بهره‌مند شوند.

در فضای جهاد دانشگاهی به سختی عادت داریم

رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه در فضای جهاد دانشگاهی بزرگ شده‌ایم و در این فضا همواره با سختی‌هایی روبه‌رو بودیم، اظهار کرد: به هر صورت امیدواریم در فضای اقتصادی فعلی جامعه بتوانیم از طریق صرفه‌جویی و اولویت‌بخشی در انجام کارها، و ورود به بازار یا فروش دانش فنی، شرایط سخت را بدون پیش آمدن خللی در انجام کارها پشت سر بگذاریم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: