درخواست دیدبان حقوق بشر برای آزادی فوری فعالان زن سعودی

کدخبر: 2319565

سازمان دیدبان حقوق بشر خواستار آزادی فوری فعالان زن در بند رژیم سعودی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربی الجدید، سازمان دیدبان حقوق بشر امروز پنجشنبه اعلام کرد: «اتهاماتی که عربستان به مدافعان حقوق زنان وارد کرده، ظالمانه است و این اتهامات به فعالیت‌های حقوقی این زنان زندانی مربوط می شود».

سازمان دیدبان حقوق بشر از ریاض خواست که همه فعالان حقوقی را که برای دفاع از حقوق بشر بازداشت شده اند، آزاد کند.

عربستان سیزدهم ماه مارس محاکمه ۱۱ فعال زن را آغاز کرد اما این محاکمه را به بیست و هفتم مارس موکول کرد.

سازمان دیدبان حقوق بشر به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که اتهامات وارد شده به دو تن از بازداشت شدگان تقریبا به فعالیت‌های حقوقی صلح آمیز آنها از جمله تقویت حقوق زنان و دعوت به پایان دادن به قیمومیت مرد بر زن مربوط است.

این منابع گفتند که اتهامات وارد شده به زنان دیگر نیز شبیه به هم است و این در حالی است که دادستانی این فعالان را به برقراری ارتباط با سازمان دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل متهم کرده و این ارتباطات را جرم دانسته است.

رئیس دادگاه کیفری عربستان بیست و دوم اسفند ماه اعلام کرد که ۱۰ فعال زن از جمله «لجین الهذلول»، «عزیزه الیوسف»، و «هتون الفاسی» در دادگاه حضور یافتند.

حکومت سعودی در ماه می گذشته ۱۷ فعال زن برجسته در زمینه حقوق زنان را دستگیر و آنها را به خیانت، آسیب وارد کردن به منافع کشور، حمایت مالی و معنوی از عناصر متخاصم در خارج متهم کرد.

لجین الهذلول، ایمان النفجان، و عزیزه الیوسف از جمله برجسته‌ترین فعالان زن در بند رژیم سعودی هستند. این فعالان برای احقاق حق رانندگی زنان و پایان دادن به حق قیمومیت مرد بر زن تلاش می‌کردند.

فعالان زن بازداشت‌شده در معرض رفتارهای غیرانسانی و اهانت‌آمیز قرار گرفته‌اند که ضرب‌وشتم و محرومیت از خواب و تهدید جانی و زندان انفرادی و شکنجه از جمله این موارد است.

از سوی دیگر سازمان حقوق بشر «القسط» اواسط دی ماه گذشته جزئیات شکنجه فعالان زن در بند رژیم سعودی را فاش کرد. این سازمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بازجویان سعودی از یکی از فعالان زن در حالی که عریان بوده است عکسبرداری کرده و این عکس‌ها را هنگام بازجویی در مقابل او به‌روی میز بازجویی قرار داده است و یکی از بازجویان از او پرسیده است که چه‌کسی بعد از بازداشت از تو حمایت خواهد کرد و آیا سازمان‌های حقوقی قادر خواهند بود که به تو کمک کنند؟

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: