گزارش/

آیا مصوبه امهال وام کشاورزان در سال گذشته اجرایی شد؟

کدخبر: 2319622

اگرچه هیات دولت مصوبه امهال وام کشاورزان را در تاریخ ششم شهریور ۹۷ ابلاغ کرد، اما تاکنون این مصوبه آن طور که باید و شاید اجرا نشده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه هیات دولت مصوبه امهال وام کشاورزان را در تاریخ ششم شهریور ۹۷ ابلاغ کرد، اما تاکنون این مصوبه آن طور که باید و شاید اجرا نشده است.

با توجه به آنکه بسیاری از کشاورزان نسبت به اجرای مصوبه بخشودگی جرایم امیدوار شده بودند، اما اختصاص اعتبار اندک از سوی سازمان برنامه و بودجه تمامی رشته های آن ها را پنبه کرد چرا که براساس اختصاص اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی به مصوبه بخشودگی وام کشاورزان تنها دولت وام های کمتر از ۸ میلیون تومان را در استان های مختلف سهمیه بندی کرده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باروند که اجرای مصوبه هیات وزیران مبنی بر بخشودگی سود، جرایم و امهال سه ساله تسهیلات نیازمند اعتباری بالغ بر۲۰ هزار میلیارد تومان است که به سبب اهمیت بالای بخش کشاورزی در شرایط کنونی تحریم این میزان اعتبار باید اختصاص یابد چرا که ۹۰ درصد کشاورزان با اجرای ناقص این مصوبه در سر درگمی به سر می برند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضع اجرای مصوبه هیات وزیران مبنی بر بخشودگی سود، جرایم و امهال سه ساله تسهیلات و تاخیر اجرا نشدن آن در بخش کشاورزی با خبر شویم:

مصوبه امهال وام کشاروزان اجرا نشد/ اجرای کامل مصوبه امهال کشاورزان نیازمند اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با انتقاد از اجرا نشدن مصوبه امهال وام کشاورزان اظهار کرد: با توجه به اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی، دولت و بانک مرکزی برای وام های کمتر از ۸ میلیون تومان و در برخی استان ها تا سقف ۲۰ میلیون تومان سهمیه بندی در نظر گرفتند و به این ترتیب تنها تعداد اندکی از کشاورزان از این مصوبه بهره مند شدند.

وی افزود: با توجه به آنکه اکثر کشاورزان تسهیلاتشان بالاتر از این رقم است، از اینرو به سبب تخصیص اعتبار محدود شامل مصوبه امهال، بخشودگی سود و جرایم و کارمزد قرار نگرفتند که این امر با واکنش شدید آن ها روبرو شد.

ملک زاده ادامه داد: علی رغم آنکه کشاورزان امید های زیادی به اجرای این مصوبه داشتند، در طول یکسال گذشته به سبب بحث پیش آمده در اجرای این مصوبه مبنی بر بخشودگی سود و جرایم از پرداخت اقساط خود اجتناب کردند، بنابراین عدم اجرای آن به صورت کامل مشکلات متعددی را برای آن ها ایجاد کرده است چرا که مبلغی به سود و دیر کرد آن ها در طول یکسال گذشته افزوده شده است.

بیشتر بخوانید: اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به مصوبه بخشودگی جرایم کشاورزان/اجرای بخشنامه سود و جرایم کشاورزان برای ۵۶۰ هزار نفر

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه کشاورزان انتقادات بسیاری نسبت به اجرای مصوبه استمهال وام ها دارند، بیان کرد: با توجه به مفاد موجود در بخشنامه، تمامی کشاورزان نمی توانند از این مصوبه استفاده کنند و همین امر موجب شده است تا ضربه سنگینی به آن ها وارد شود.

به گفته وی، همه روزه تعداد کثیری از کشاورزان نسبت به اجرا نشدن کامل مصوبه هیات وزیران اعتراضاتی را به صورت کتبی به ما ارائه می دهند و خواستار عملیاتی شدن این مصوبه به طور کامل هستند.

ملک زاده ادامه داد: طبق گفته مسئولان بانک ها و دولتمردان، برای اجرای کامل این مصوبه مبنی بر بخشودگی سود، جرایم، دیر کرد و کارمزد وام و همچنین استمهال سه ساله تسهیلات رقمی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم در حالیکه سازمان برنامه و بودجه تنها ۲ هزار میلیارد تومان از این اعتبار را تخصیص داده است و این امر بدان معناست این میزان اعتبار تخصیص یافته تنها ۱۰ درصد مبلغ بدهی کشاورزان را پوشش می دهد و به عبارت دیگر تنها ۱۰ درصد کشاورزان می توانند از این مصوبه بهره مند شوند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۹۰ درصد کشاورزان از موضوع بخشودگی سود و جرایم استمهال وام ها به مدت سه سال محروم هستند، اظهار کرد: با توجه به آنکه کشاورزان متعددی به حقشان نرسیده اند، از اینرو نظام صنفی استان ها به دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضایی درخصوص عدم اجرای مصوبه هیئت وزیران شکایاتی کرده اند، امید می رود هر چه سریع تر کشاورزان به حق قانونی شان برسند تا بتوانند همانند گذشته به تولید ادامه دهند.

وی افزود: بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل بسته هایی را برای کشاورزان تهیه کرده بود، در حالیکه کشاورزان با مراجعه به بانک برای اطلاع از بسته های حمایتی متوجه شدند که این امر هیچ نفعی برای آن ها ندارد و تنها یک جور تهدید به شمار می رود که اگر نتوانند اقساط و دیرکرد در اقساطشان را پرداخت کنند، وثایق آن ها به اجرا گذاشته می َشود.

ملک زاده با اشاره اینکه عمده تسهیلات دریافتی کشاورزان بالای ۱۰ میلیون تومان بوده است، بیان کرد: با توجه به هزینه های بالای تولید کشاورزانی که در ۵ تا ۱۰ هکتار زمین کار می کنند، تسهیلاتی بالغ بر ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان از بانک ها دریافت کرده اند که طی مصوبه هیئت وزیران قرار بود تمامی کشاورزان مشمول بخشودگی سود، جرایم، کارمزد شوند ضمن آنکه اقساطشان به مدت سه سال استمهال شود، اما در عمل به دلیل اعتبارات اندک تخصیص یافته، این امر اجرا نشد.

وی در پایان تصریح کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه در بحث امهال وام ها همانند خرید تضمینی، حقوق کشاورزان را به طور کامل در نظر نگرفت.

تامین ۳۰ درصد از اعتبار ۲۴ هزار میلیارد تومان امهال وام کشاورزان، شدنی است

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه دولت تنها ۲ هزار میلیاد تومان از اعتبار مصوبه امهال وام کشاورزان را اختصاص داده است، اظهار کرد: علی رغم آنکه اجرای مصوبه بخشودگی سود، جرایم و امهال وام کشاورزان به رقمی بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان نیاز دارد، اما تنها ۲ هزار میلیارد تومان از این رقم اختصاص یافته است که این میزان اعتبار جوابگوی اجرای مصوبه هیات وزیران نیست.

وی افزود: اگر چه در شرایط فعلی اقتصاد امکان تامین ۲۴ هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت وجود ندارد، اما تامین ۳۰ درصد این اعتبار شدنی است.

پاپی زاده با انتقاد از این مسئله که بخش کشاورزی همانند سنوات گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است، بیان کرد: بخش کشاورزی در طول سنوات گذشته همیشه مظلوم بوده است و در ادامه مظلومیت قبلی بحث اعتبار استمهال وام کشاروزان به طور کامل تامین مالی نشده است در حالیکه به اعتقاد بنده دولت باید در بخش هزینه کرد بخش های مختلف اقتصاد مدیریت دقیقی داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصاد و تحریم ، بخش کشاورزی به عنوان بخش تولید و تامین کننده امنیت غذایی باید در اولویت قرار گیرد به طوریکه مسئولان بیش از پیش به این بخش توجه کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه تامین ۱۴ میلیون تن گندم در داخل از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: با توجه به آنکه برای خرید هر کیلو گندم از خارج حداقل رقمی معادل ۲ هزار و ۵۰۰ تومان باید پرداخت شود، از این رو برای تامین نیاز کشور رقمی معادل ۳۴ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان ارز برای خرید گندم مورد نیاز خارج می شود، در حالیکه دولت برای خرید این میزان گندم از کشاورزان تنها ۱۲ هزار میلیاد تومان پرداخت کرده است که این امر نشان می دهد بخش کشاروزی و تامین امینت غذایی در داخل از اهمیت بالایی برخوردار است.

اجرای مصوبه بخشودگی سود، جرایم و امهال وام کشاورزان امری ضروری است

عنایت الله بیایانی قائم مقام خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با انتقاد از این مسئله که مصوبه امهال وام کشاروزان به طور کامل اجرا نشده است، اظهار کرد: اگر چه هیات وزیران در شهریور مصوبه ای مبنی بر بخشودگی سود و جرایم تسهیلات کشاورزا ن را اعلام کرد، اما متاسفانه این مصوبه به صورت کامل اجرا نشده است.

وی افزود: در شرایط کنونی کشاورزان متعددی گرفتار اجرا نشدن کامل مصوبه بخشودگی سود و جرایم هستند چرا که بانک ها به صورت سلیقه ای در این زمینه عمل می کنند و اذعان دارند که دستورالعمل ها در این بخش روشن نیست.

بیابانی ادامه داد: همه روزه کشاورزان متعددی با ما تماس می گیرند و خواستار رسیدگی به حقوقشان هستند چرا که با وجود دریافت تسهیلات از بانک های مختلف دستورالعمل و ابلاغیه روشنی مبنی بر بخشودگی سود و جرایم در اختیار بانک های عامل قرار نگرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینه ابهامات زیادی در مصوبه سود، جرایم و استمهال کشاورزان قرار دارد، بیان کرد: کشاورزان استان های مختلف که تا مرز ۸ تا ۱۶ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده اند تنها شامل این مصوبه شده اند، اما آنچه که مسلم است اکثر کشاورزان تسهیلاتی بالاتر از این میزان را دریافت کرده اند اما متاسفانه تا کنون اجرای این مصوبه شامل حال آن ها نشده است.

قائم مقام خانه کشاروز با اشاره به اینکه بخش کشاورزی تامین کننده امنیت غذایی کشور است، اظهار کرد: بر این اساس مسئولان امر باید تلاش کنند که این مصوبه را به طور کامل اجرا کنند تا تمامی کشاورزان به حق و حقوق قانونی خود برسند و بتوانند به تولید ادامه دهند.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه تاخیر در پرداخت اقساط و سود و جرایم بانکی موجب شده است تا کشاورزان نتوانند مجدد از تسهیلات بانکی بهره مند شوند، بنابراین این موضوع مشکلات متعددی برای آن ها ایجاد کرده است که اگر دولت نتواند این مصوبه را به طور کامل اجرا کند بی شک بخش تولید با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد که این امر به زیان امینت غذایی کشور تمامی می شود.

گزارش از آزاده محبی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: