راهنمای کتاب اندیشه۸

زندگی علی علیه‌السلام از زبان علی علیه‌السلام

کدخبر: 2319727

کتاب «علی از زبان علی» روایتی است تحقیقی درباره زندگی امام علی علیه‌السلام که بر اساس سخنان و روایات ایشان گرد آوری شده است.

خبرگزاری فارس، گروه اندیشه: آغاز زندگی‌نامه و سیره‌نویسی در اسلام به قرن دوم هجری باز می‌گردد. نگارش سیره پیامبر اسلام (ص) نمونه‌های مشهوری چون سیره ابن اسحاق و همچنین سیره ابن حشام دارد. در جهان تشیع کتاب «تسمیه من شهد مع امیرالمؤمنین الجمل و...» جزء نخستین نمونه‌های زندگی‌نامه‌نویسی است. کتاب، نام صحابی امیرالمومنین(ع) در جنگ‌ها را گرد آورده است.

در سال‌های اخیر ارائه کتاب‌های متفاوت از زندگی امامان و معصومان در میان محققان و اسلام‌شناسان، در واقع واکنشی بوده به تغییر در ذائقه خواندنی که در نسل‌های جدید پیش آمده است. از جمله کتاب‌های مهم در سیره‌نویسی امام علی علیه‌السلام، کتاب «علی از زبان علی» نوشته محمد محمدیان است. کتاب، تلخیصی فارسی از کتابی مفصل به زبان عربی است که پیش‌تر توسط همین نویسنده نگاشته شده است. این کتاب از خلال تدوین تاریخی بیانات و خطبات حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام، زندگانی ایشان را روایت کرده است و در مواضعی نویسنده بطور خلاصه، برای درک بهتر بیانات امام، توضیحات تاریخی مفیدی ارائه کرده است. اصل کتاب به زبان عربی و در هفت جلد منتشر شده بود که بعدها بدست خود نگارنده به فارسی تلخیص شد. ویژگی مهم کتاب «علی از زبان علی» نثر ساده و روان آن است که گیرایی آن را افزایش داده است. متن کتاب شامل ده فصل و شامل عناوین دوران مکه، دوران مدینه، دوران خلفا، دوران خلافت امیرالمومنین، دوران جنگ جمل، دوران جنگ صفین، دوران حکمیت، دوران جنگ نهروان، دوران غارت‌ها و دوران شهادت است. این کتاب در ۶۲۴ صفحه توسط نشر معارف و با قیمت ۳۵٫۰۰۰ تومان به بازار عرضه شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: