حسینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اینستکس موجب بی اعتمادی به اروپایی‌ها شد/تغییر سیاست ها نسبت به عربستان به تصمیم این کشور باز می گردد

کدخبر: 2319777

سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی مهم ترین تحولات سال ۹۷ را در حوزه سیاست خارجی ترسیم کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ،در سالی که گذشت اتفاقات مهمی در عرصه سیاست خارجی کشورمان رخ داد از پایان داعش تا خروجی یکجانبه آمریکا از برجام نقاط عطف و مهمی در تعاملات ما با جهان خارج بود؛می توان گفت سال 97 در حالی به پایان رسید که کشورمان در منطقه به دستاوردهای مهمی رسید اما در تعاملات بین المللی خود با تنش بزرگ ومهمی هم چون آمریکای ترامپ زده روبرو شد که این امر خللی جدی را در ادامه راه برجام ایجاد کرد با توجه به این تحولات گفت وگویی را با سید محمد علی حسینی سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی کشورمان که پیش از این نیز مسئولیت سفارت کشورمان در ایتالیا را نیز برعهده داشته را ترتیب دادیم تا با سوالاتمان مروری بر مهم ترین وقایع سیاست خارجی در سال 97 داشته باشیم.

اینستکس موجب بی اعتمادی به اروپایی ها شد

1-اینستکس کانال مالی هست که اروپایی ها بعد از چند ماه تاخیر برای حفظ برجام و ادامه دار بودن تعاملات مالی ایران ارائه دادند. انتقادات زیادی را نسبت به آن مطرح شده است مانند اینکه این کانال تنها نفت در برابر کالا است. با توجه به این مسئله ارزیابی شما از کارکرد این کانال مالی چیست؟ آیا این کنال تنها ابزاری برای حفظ تعهدات ایران در برجام نیست؟ هنوز نمی توان در باره کارکرد این کانال مالی صحبتی کرد و یا ارزیابی دقیقی را ارائه داد. علت این امر آن است که سه کشور اروپایی صرفا طی بیانیه ای ایجاد این کانال را اعلام کردند، اما هیچ زمانی را برای راه اندازی عملیاتی آن مشخص نکردند. بررسی جزئیات این ساز و کار نیز به آینده موکول شده است. فعلا صحبت از آن می کنند که اینستکس در گام اول مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی را شامل می شود. ضمنا راه اندازی این کانال نیاز به تزریق پول در آن دارد؛ این در حالی است که اروپائیان در حال حاضر نفتی از ایران نمی خرند که عواید حاصل از آن به این کانال تزریق شود. سوالاتی از این دست در باره اینستکس وجود دارد که موجب افزایش بی اعتمادی به طرف اروپایی در این قضیه شده است.

سوگیری های سیاسی در تصویب معهدات بین المللی نظرات کارشناسی را به محاق می برد

۲-بد عهدی کشور های غربی در حالی در برجام مشخص شد و که طی چند ماه اخیر تصویب اف ای تی اف در پیچ و خم مجلس و مجمع تشخیص مصلحت قرار دارد با توجه به این مسئله و بد عهدی های چند باره اروپا و آمریکا آیا پیوستن به این معاهدات به نفع کشورمان است؟ بدون تردید آمریکا و برخی از کشور های اروپایی، بدعهدی و بداخلاقی خود را در بزنگاه های مختلف به اثبات رسانده اند. با این وجود نمی توان یک پاسخ کلی در رد یا قبول پیوستن به این معاهدات داد. ضرورت پیوستن، منافع و هزینه های پیوستن یا عدم قبول هر یک از معاهدات و ساز و کار های بین المللی نیاز به بررسی همه جانبه آن ها توسط کارشناسان و مسئولین ذیربط دارد. متاسفانه به دلیل فضای سنگین سیاسی داخلی و رقابت تند و بی قاعده گرایشات مختلف سیاسی، در بسیاری از مواقع بررسی کارشناسی و قانونمند این ساز و کار های بین المللی با مشکل مواجه شده و سریعا به شکل گیری یک دوقطبی مخالف و موافق منتهی می شود. در چنین حالتی منافع ملی غالبا نادیده گرفته می شود. بنظرم الان که بررسی این قضیه روند قانونی خود را در مجمع تشخیص مصلحت طی می کند بهتر است نظرات کارشناسی موافق و مخالف و یا نظرات اصلاحی و تکمیلی کارشناسان به درون مجمع و کمیسیون های ذیربط آن منتقل شود تا تصمیم گیری اعضای محترم مجمع را تسهیل و از دقت عمل بالاتری برخوردار نماید.

به نتیجه رسیدن آستانه فرایندی زمان بر است

۳-با توجه به نشست های چندگانه آستانه برای حل و فصل بحران سوریه آینده گفتگو های بین ایران ترکیه و روسیه را چگونه ارزیابی می کنید آیا می توانیم چشم انداز آخرین نشست آستانه را یک بار برای همیشه ترسیم کنیم؟ خیر. به این دلیل که پیچیدگی شرایط، تعدد بازیگران، دخالت های تخریبی آمریکا و برخی از هم پیمانان غربی، عربی و صهیونیستی آن و همچنین سرنوشت ساز بودن هرگونه راه حل پیشنهادی که باید همه جانبه و فراگیر نیز باشد، فرآیند طولانی و زمان بری را رقم خواهد زد.

تغییر سیاست ها نسبت به عربستان به تصمیم این کشور باز می گردد

۴-با توجه به تحولات و تنش های صورت گرفته بین تهران و ریاض آینده تعاملات این دو کشور در منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا می توانیم سال آینده را سال تنش زدایی روابط بین ایران و عربستان بدانیم؟ این بستگی به تصمیم عربستان در تغییر اساسی رویکرد خود نسبت به قضایای مختلف منطقه ای دارد. ریاض، چند سالی است که بر اساس یک رویکرد جاه طلبانه، اتکاء به اخبار و اطلاعات غلط، ارزیابی ناصواب از میزان توانمندی خود و همچنین اشتباه راهبردی محاسباتی، مرتکب اعمال فاجعه آمیزی در منطقه شده است. فاصله گرفتن از این رویه که هزینه های سنگین انسانی، اقتصادی، امنیتی و زیرساختی در منطقه ببار آورده، می تواند فضای جدیدی را برای عربستان بوجود آورد.

گفت وگوهای دیپلماتیک و رایزنی های امنیتی راهگشای امنیت مرزهای شرقی است

۵-با توجه به نا امنی که در مرز های شرقی کشورمان در ماه های اخیر به وجود آمده است بهترین راهکار برای جلوگیری از این اتفاقات را چه می دانید؟ آیا تنها گفتگو های دیپلماتیک با دولت پاکستان می تواند راه حل چنین موضوعی است؟ ناامنی در مرز های شرقی کشورمان به دلیل نفوذ گروهک های تروریستی از داخل خاک پاکستان به خاک ایران دارای ابعاد سیاسی، امنیتی و نظامی است و مقابله با آن تصمیمی حکیمانه، مقتدرانه و هماهنگ را می طلبد. حاکمیت پاکستان باید با مسئولیت پذیری بیشتر و با هدف صیانت از روابط برادرانه و عمیق دو کشور، راه های نفوذ این گروهک ها را ببندد و چنانچه نهادی داخلی و یا کشوری خارجی از این نیرو های تروریستی حمایت می کند، آنان را شناسائی نموده و برخورد قاطعی با آن ها داشته باشد؛ چرا که ادامه این وضعیت برای جمهوری اسلامی، غیرقابل تحمل بوده و شک و تردید ها را در باره حسن نیت نهاد های ذیریط و مسئول طرف پاکستانی افزایش می دهد.گفت وگو های دیپلماتیک و همچنین رایزنی های امنیتی و نظامی بین دو کشور می تواند راهگشا باشد. در عین حال حق مجازات و انتقام از گروهک تروریستی عامل این جنایت، محفوظ و باید در موقع مناسب و مقتضی به اجراء در آید.

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی راه به جایی نخواهد برد

۶- به نظر شما عادی سازی تعاملات با رژیم صهیونیستی از سوی برخی کشور های عرب منطقه سرآغاز تحولی بزرگ در منطقه است؟ اقدام برخی از کشور های عربی جهت عادی سازی روابط خود با این رژیم اشغالگر، نژادپرست و تروریستی، اتفاقی شرم آور است و البته سابقه چند دهه گذشته نشان داده که به دلیل مخالفت و نیز نفرت توده های مردم مسلمان منطقه و همچنین روش خائنانه رژیم صهیونیستی نسبت به طرف های سازشکار عربی، راه به جایی نخواهد برد.

فضاسازی برای جنگ با هدف حفظ ایران در برجام صورت می گیرد

۷ -برخی رسانه ها و اندیشکده های آمریکایی این موضوع را تحلیل کردند که تمام تلاش آمریکا برای وادار کردن ایران در جهت خروج از برجام و راه اندازی جنگ علیه کشورمان است این موضوع چقدر به واقعیت نزدیک است؟ این سناریو از سوی کسانی دنبال می شود که قصد دارند با ایجاد رعب و ترس از احتمال آغاز جنگ، ایران را تحت هر شرایطی در برجام نگه داشته و بدون آنکه بهره متقابلی از آن ببرد، ملزم به رعایت تعهدات یکجانبه بنمایند.آمریکا به دلیل مشکلات متعدد داخلی و خارجی که با آن دست به گریبان است و همچنین به دلیل تجاربی که از شکست نیروهایش در سوریه، عراق و افغانستان دارد بعید است که دست به چنین حماقتی بزند. ایالات متحده در حال حاضر بیش از هر چیز به نحوه عقب نشینی نیرو های نظامی خود از سوریه و افغانستان می اندیشد تا آغاز جنگی جدید.

هر دو حزب آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران اختلاف نظر دارند

۸-کمپین های انتخاباتی در آمریکا برای انتخابات ۲۰۲۰ خود را آماده می کنند و برجام یکی از موضوعات داغ این مناظرات انتخاباتی و اختلاف نظر موجود بین جمهوری خواهان و دموکرات ها در این زمینه کاملا مشخص است شما وجود این اختلاف نظر را آینده اانتخاباتی آمریکا چگونه ارزیابی می کنید؟ نحوه تعامل آمریکا با برجام می تواند یکی از موضوعات مورد اختلاف دموکرات ها و جمهوری خواهان در رقابت های انتخاباتی باشد. هر دو حزب مطرح آمریکا در مجلس نمایندگان و کنگره، اما بار ها نشان داده اند که اگر پیرامون هر مسئله ای اختلاف نظر داشته باشند در باره اعمال فشار و تصویب تحریم های گوناگون علیه ملت ایران و نظام مردمسالار دینی کشورمان کمترین اختلاف نظری ندارند؛ نگاه کنید به تحریم های اعمالی در دو دولت دموکرات آقای اوباما و دولت جمهوری خواه آقای ترامپ و نقض برجام و بدعهدی هر دو دولت نسبت به برجام.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: