فتح الله امیری «داکو» را می‌سازد

کدخبر: 2320089

فتح الله امیری بعد از نمایش موفقیت آمیز «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» در جشنواره حقیقت سراغ سوژه جدیدی رفته است. او قرار است اینبار «داکو» را به تصویر بکشد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، فتح الله امیری، کارگردان و مستندساز باسابقه سینمای مستند حیات وحش است. آخرین اثر او که رونمایی شده است، مستند «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» است که موفق شد جایزه «وایلد اسکرین» که یکی از معتبرترین جایزه های سینمای حیات وحش و مشهور به اسکار سبز است را دریافت کند. او به همراه نیما عسگری این روزها، درگیر تدوین مستند جدیدی هستند که موضوعی متفاوت دارد. به گفته او این مستند دو سال و نیم تصویربرداری داشته است.

فتح الله امیری در مورد مستند جدیدشان گفت: این مستند، راجع به فعالیت متفاوت یک دانشجوی کارشناسی ارشد به نام آقای پیمان مقدس است که قصد دارد یک منطقه حفاظت شده خصوصی به وسعت حدود 10 هزار هکتار را در مناطق جنگلی مازندران احداث کند. او در این راه با فراز و فرودهایی مواجه است و موفقیت ها یا مشکلاتی برایش ایجاد می شود که نمایش همین موضوعات، داستان اصلی این فیلم را شکل می دهد. باید دقت داشت که راه اندازی یک قرق خصوصی در مازندران به دلیل تعارضات طبیعی فراوانی که دارد بسیار سخت تر از ساخت چنین منطقه ای در کویر است و به همین دلیل، امری ساده نیست.

او در مورد انگیزه های این شخص برای راه اندازی منطقه حفاظت شده گفت: به صورت کلی، ساخت مناطق حفاظت شده محیط زیستی، امری رایج و مرسوم در تمام دنیا و به ویژه حیات وحش آفریقا است. چنین مناطقی قبلا در کشورمان نیز راه اندازی شده است. برای مثال، منطقه منصور آباد با وسعت بیش از 60 هزار هکتار توسط گروه های خصوصی ساخته شده است. در حقیقت، از راه درآمد کسب کرده و ضمن حفاظت از محیط زیست، هزینه های انجام شده توسط آنان تامین می شود. نکته بسیار مهمی که در این کار وجود دارد این است که بخش زیادی از درامد حاصل از شکار که صرفا نرهای مسن که قادر به جفت گیری نیستند، مجددا به چرخه حفاظت برمی گردد. این کارگردان و مستندساز ادامه داد: البته نباید از علاقه بسیار زیاد آقای مقدس به حفاظت از محیط زیست به سادگی گذشت. فعالیت بسیار خوب گروه او و تیمش باعث شد تا یک منطقه محیط زیستی به خوبی حفاظت شود. برای مثال، آنان تاکنون موفق شده اند که تعداد زیادی شکارچی غیرقانونی همراه با اسلحه را دستگیر کنند. متاسفانه این روزها، حساسیت بسیار زیادی بر روی این مساله ایجاد شده است و عده ای ساخت منطقه حفاظت شده را خون فروشی می نامند در حالی که نباید فراموش کنیم حیات وحش آفریقا با همین روش حفظ شد.

کارگردان مستند «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» در مورد روند تولید این مستند گفت: این مستند نزدیک به دو سال و نیم تصویربرداری داشته است و اکنون با پایان تصویربرداری در اواسط مراحل تدوین هستیم. اسم اولیه این مستند «داکو» است. داکو نام کوهی در مازندران است که قرار است این منطقه حفاظت شده در آن ایجاد شود. این مستند برای شبکه جهانی جام جم ساخته شده است و از این شبکه پخش خواهد شد.

عوامل ساخت این مستند عبارتند از: فتح الله امیری و نیما عسگری کارگردانان، نیما عسگری تصویربردار، محدثه گلچین عارفی تدوین احسان امیری صدابردار و فتح الله امیری تهیه کننده. این مستند در شبکه جهانی جام جم تولید شده است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: