معرفی دستاورد‌هایی که در سال ۹۷ رونمایی شد؛

مرصاد، کابوس متجاوزان آسمان ایران

کدخبر: 2320124

سامانه شناسایی رادار و موشک مرصاد یکی از تجهیزات جدید ساخت متخصصان جوان نیرو‌های دفاعی کشور است.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، به منظور نمایش قدرت نظامی ایران در منطقه هرساله رزمایشاتی در نقاط مختلف کشور برگزار می شود و در آن ها از آخرین دستاورد های تسلیحاتی رونمایی می کنند که رزمایش ولایت ۹۷ که از سوم تا پنجم اسفند ۹۷ با حضور یگان دریایی ارتش برگزار شد از جمله این قدرت نمایی ها بود.

این رزمایش در گستره ای به وسعت افزون بر ۲ میلیون کیلومتر مربع در شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند (تا مدار ۱۰ درجه) به اجرا در آمد.

در این رزمایش شاهد شلیک انبوه سامانه های موشکی بودیم که طیف زیادی از آن ها را موشک های شلیک شده از سامانه مرصاد تشکیل می دادند.

مرصاد، کابوس متجاوزان آسمان ایران

اما در دومین روز از این رزمایش، با شلیک چند فروند موشک به سمت اهداف هوایی از سامانه موشکی مرصاد متعلق به قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) رونمایی شد.

سامانه شناسایی رادار و موشک مرصاد کاملا تولید داخل است و از ویژگی های بارز آن می توان به زمان کوتاه برای عملیاتی شدن جهت مقابله با تهدیدات اشاره کرد.

این سامانه ارتفاع متوسط با سطح مقطع راداری پایین از موشک زمین به هوا و خودروی حامل جدید بهره می برد و به منظور جلوگیری از شناسایی محل استقرار توسط ماهواره ها و جنگنده های دشمن خودروی حامل جدید با قابلیت جابجایی با سرعت بالا به آن اضافه شده است.

مرصاد، کابوس متجاوزان آسمان ایران

دانشمندان صنعت دفاعی کشور به منظور ارتقاء این سامانه در حوزه اقدامات جنگ الکترونیک و در مواقع بدون ترنزیشن راداری، به دوربین های اپتیک مجهز کرده اند تا از فواصل دور بدون استفاده از رادار، علمیات کشف، شناسایی و قفل بر روی هدف و در نهایت پرتاب را انجام دهد.

از جمله دیگر تغییرات ایجاد شده در این سامانه می توان به دیجیتال شدن بسیاری از تجهیزات مربوطه و نیز افزایش برد رادار آن اشاره کرد.

مرصاد، کابوس متجاوزان آسمان ایران

سامانه مرصاد یکی از تجهیزات جدید ساخت متخصصان جوان نیرو های دفاعی کشور است که نیرو های مسلح به رغم تحریم ها، توانستند به آن دست پیدا کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: